Permalänk
Medlem

VPN i XPP

Halloj...

Försöker sätta upp en VPN, men får det inte att funka...

Använder funktionen i XP, men får det inte att funka... Har öppnat portarna: 1723, 500, 50, 51 till mitt lokala ip för TCP/UDP, men ändå vill den inte ansluta...

Vad gör jag för fel?

Permalänk

Stödjer XP den VPN kryptering du försöker ansluta till?

Permalänk
Medlem

använder alltså XPs interna VPN-server... finns ju stöd i XP-professional för att sätta upp en VPN som klienter på andra datorer sen kan ansluta till... krypteringen är det inga fel på...

EDIT

får felkod 733 hela tiden =/

Permalänk
Medlem

Vanligt fel är att man ligger på samma subnät i båda ändarna t.e.x. 192.168.0.x-->192.168.0.x, thats a no go! ändra den ena till tex 192.168.1.x

Permalänk
Medlem

ska jag ändra subnätet i inställningen för IP-utdelningen på VPN-servern då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishviking
ska jag ändra subnätet i inställningen för IP-utdelningen på VPN-servern då?

Det tror jag inte... Du skall se till att datorn i den ena änden har ett annat ip angivet för sitt nätverkskort. Det du måste göra då om du kör dhcp över tex en router är att att ändra adresslånen till ett annat ip-range.

Permalänk
Medlem

har fått det att funka nu... dock på en dator med SP1... inte på min med SP2... blir vansinnig... någon som kan ha ett hum om vad som spökar? har inaktiverat brandväggen och så

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av swedishviking
använder alltså XPs interna VPN-server... finns ju stöd i XP-professional för att sätta upp en VPN som klienter på andra datorer sen kan ansluta till... krypteringen är det inga fel på...

EDIT

får felkod 733 hela tiden =/

"733 The PPP control protocol for this network protocol is not
available on the server."

Från: http://support.microsoft.com/kb/163111/en-us

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte