Windows Vista -> Linux/xp

Permalänk

Windows Vista -> Linux/xp

Tja!

Nu har jag ett stort problem , hade linux samt xp installerat på min maskin.. sen fick jag en cd skiva med Windows vista beta preview bla bla som man alltså då fick pröva vista i 30 dagar. Jag installerade det, valde att göra backup av det gamla windows (xp) och formaterade inte något eller så , den gamla windows mappen döptes automatiskt om till windows.old000.

Nu är det så att jag vill ha bort windows vista och tillbaka mitt xp o linux för när man startar datorn kan man välja Microsoft Windows samt Earlier installed windows, dock funkar det inte att välja earlier installed windows...

Så nu undrar jag då alltså hur jag enklast tar bort windows Vista utan att formatera för jag vill ha kvar mitt linux , minns inte heller på vilken partition jag installerat linux :/ så vågar inte formatera.. har viktiga saker på linux därav vill jag inte formatera..

Hoppas jag inte förklarat allt för dåligt...

Jag har redan försökt att boota med xp skiva men då säger den att nån fil saknas bla bla, och lägger jag i vista cdn så kan man endast installera samt modifiera partitioner.

tacksam för svar

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Om det nu kommer upp att du kan installera samt modifiera partitioner med vista skivan så borde du väl kunna se hur partitionerna är formaterade? Om dem är NTFS eller inte? Är den inte det är det linux disken, kanske löser ett av dina problem. Är dock inte så super haj på dom här grejorna :<

Visa signatur

nex - violent death, slaughter, death

Permalänk
Medlem

Vista är en betaprogramvara (den du hade), nu mera RC1. När man kör en beta på en maskin så kan konstiga saker hända. Det enklaste är nog att du bootar upp maskinen med en knoppix eller dyl. Räddar det du vill ha på din maskin och installerar om, eller så frågar någon kunnig *nix person hur du får in en bootmgr som kan hjälpa dig boota din linux igen.

Permalänk
Medlem

Windows skriver över MBR när man installerar xp (utan att informera dig, fräckheten har inga gränser!), antar att du använde GRUB för att välja mellan xp/linux vid startup förut.
Jag skulle tro att Vista då skrev över MBR (och därmed raderade GRUB) samt installerade sin egen bootloader (som inte stöder bootning utav några andra OS än MS egna).
Du skulle kanske kunna fixa en startdiskett för att boota upp linux, och därifrån installera om GRUB.
Eller helt enkelt boota upp med valfri LiveCD och ta backup på dina filer, sedan installera om.

Visa signatur