win2003 terminal server

Permalänk
Medlem

win2003 terminal server

Måste fixa detta i en win2003 server "Terminal server"

1. Har 8st max användare totalt på server, men det kommer vara mer än det som kommer kunna använda den. Så vill på något sätt kunna försäkra mig om att en användare har alltid tillgång till servern. Man bokar upp en användare på server som bara just den datorn får använda. Den som alltid ska ha tillgång till server heter "optraktor" och resterade användare ska använda samma usern ("optitta"). man kan ju lösa detta med att använda olika namn på dom andra användarna tex optitta1, optitta2, opttita3 osv men det är inget jag vill göra

2. Att man automagiskt loggas ut vid passivitet säg efter 5min

3. Att programmen man kör avslutas även om man bara stänger ner remote desktop fönstret utan att logga ut.

Har tyvärr inge citrix eller liknade på den och det får inte heller installeras nån tredjepartsprogram på den(Server sitter mot ett styrsystem och för att leverantören ska kunna garantera visa drifttider så får man inte göra vad som helst i mjukvaran).

Permalänk
Medlem

Jaha, fixa det då? Går ju att göra med group policys på servern eller ändra det i Terminal Services Manager...

Du får se till att man kan logga in mer än en gång som samma användare (Restrict user to one session = No), End a disconnected session och Idle session limit får du sätta till lämpliga antal minuter.

Permalänk
Medlem

Hur menade du lite mer exakt att man ska göra för att begränsa tex user1 till att max logga in 6ggr?

Permalänk
Medlem

Du måste ha en terminalserverlicens. Att använda remote desktop är endast för admins.

Permalänk
Medlem

Det är en win2003 terminal server, som använder jag använder remotedesktop för att ansluta mot. Problemet är inte att jag kan bara ansluta en klient utan att för många kan och att jag vill viga en plats åt en spec användare.