Permalänk

Rpm?

Hej!
Jag undrar vad som är bäst? Hög rpm eller låg?

Permalänk
Medlem

RPM är hur snabbt skivorna i hårddisken snurrar. Många vill ha snabba diskar till systemet, alltså med hög rpm. Men vanligtvis så har man 7200 rpm, och kanske en 10000rpm raptor till systemet, men det är inte alls nödvändigt. Jag skulle snarare säga att det är bättre med långasamma hårddiskar (ex. 5400 rpm extern) om du ska ha dem till lagring, eftersom det är mindre risk att dem går sönder om skivorna inte snurrar så fort.

Visa signatur

tr0kel^

Permalänk
Medlem

Hög RPM = snabbare rotation = snabbare disk.
Låg RPM = tystare disk.

Att 10k rpm diskar skulle krasha mer än andra tror jag inte.
Scsi-diskar (10k, 15k) har oftast mycket högre kvalitet.
Raptor har 5 års garanti-tid, WD's vanliga endast 3.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0kel^
RPM är hur snabbt skivorna i hårddisken snurrar. Många vill ha snabba diskar till systemet, alltså med hög rpm. Men vanligtvis så har man 7200 rpm, och kanske en 10000rpm raptor till systemet, men det är inte alls nödvändigt. Jag skulle snarare säga att det är bättre med långasamma hårddiskar (ex. 5400 rpm extern) om du ska ha dem till lagring, eftersom det är mindre risk att dem går sönder om skivorna inte snurrar så fort.

Va? Bättre med långsamma diskar? Aldrig hört. Bra isf! Billigt för mig.

Visa signatur

"They'll watch you like hawks...hawks with video cameras"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tr0kel^
RPM är hur snabbt skivorna i hårddisken snurrar. Många vill ha snabba diskar till systemet, alltså med hög rpm. Men vanligtvis så har man 7200 rpm, och kanske en 10000rpm raptor till systemet, men det är inte alls nödvändigt. Jag skulle snarare säga att det är bättre med långasamma hårddiskar (ex. 5400 rpm extern) om du ska ha dem till lagring, eftersom det är mindre risk att dem går sönder om skivorna inte snurrar så fort.

Va? Bättre med långsamma diskar? Aldrig hört. Bra isf! Billigt för mig.

Visa signatur

"They'll watch you like hawks...hawks with video cameras"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Hög RPM = snabbare rotation = snabbare disk.
Låg RPM = tystare disk.

Att 10k rpm diskar skulle krasha mer än andra tror jag inte.
Scsi-diskar (10k, 15k) har oftast mycket högre kvalitet.
Raptor har 5 års garanti-tid, WD's vanliga endast 3.

testa den nyaste generationen SCSI 15K diskar och säg om du verkligen tycker de är så jäkla högljudda.
Min Maxtor Atlas 15K II är går sällan upp i hög aktivitet och låter då bara lite mer än min hitachi 7k400.
Varvtalet avgör inte allt, tekniken är viktig. Att gör ett så generaliserat påstående att låg rpm = tystare disk är lite att ta i.
Samt tror inte alla raptor ägare tycker att deras raptor disk är värre än deras 7200rpm diskar.

Permalänk
Medlem

Jag kör själv cheetah-diskar.
Tycker inte alls att de är högljudda, men jag är inte så petig med ljudet.
De låter lite mer under arbete än många 7200 och 5400 diskar.
Hur man uppfattar skillnader är dock olika. Vissa är mer petiga.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Mina raptor-diskar låter inte ett skvatt. Kan dock bero på hur man sätter dem i chassit. Gummiupphängning gör rätt bra effekt för att få ner ljudet.

Permalänk
Medlem

Det blir SNABBARE med högre rpm. Det betyder dock inte att det är bättre alla gånger.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här