Permalänk
Medlem

MacBook minnen

Nu är det såhär att jag tänkte köpa en macbook. Toligtvis blir det den svarta modellen endast för att den är snyggast.

Men till min fråga. Och ja jag har letat runt i forumen innan och inte hinnat nått tillfredsställande svar. Men om nån vet ett svar i en annan tråd så får han/hon gärna påpeka vilken.
Så jag undrar om man kan köpa extra minne till burken efter att man köpt den. Så man slipper betala Apples överpris på minnen. Sen undrar jag om man kan köpa ny hårddisk och stoppa in. Känns som att det blir billigare än att låta dom göra det. Plus att man kanske kan skaffa större än det som dom erbjuder.

Om man nu kan göra detta så kanske man även kan köpa en vit och få samma prestanda som en svart ?
Som sagt om svaret finns någon annanstans så ber jag om ursäkt för att jag missat detta.

Tack på förhand / Magnus

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem

Självklart kan du köpa minnen och hårddisk och sätta i själv. Tänk på att du dock helst bör köpa matchade minnen i par, så du kan dra nytta av dual channel.

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Avstängd

Ja, du kan och får byta minnen och hårddisk i en MacBook utan att på något sätt påverka din garanti. Jag har själv bytt ut minnena i min och det funkar bra. Och ja, du kan få en vit med samma prestanda till ett billigare pris än en motsvarande svart. Den svarta färgen kostar 1500:- i sig. Om du inte absolut måste ha en svart MacBook (tycker fan den vita är snyggare) så kan du ta mellanmodellen och byta ut hårddisken mot en större så kommer du ändå billigare undan. Eller ta den billigaste och köpa ny hårddisk och nya minnen på komplett. Jag rekommenderar 2Gb, kostar bara drygt 2000:- och det blir SÅÅÅ mycket mer nice än 512. Dessutom är det framtidssäkert. Tror inte att dom där extra Mhz:en gör så värst stor skillnad.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk

Sagt det förut, säger det igen. Köp inte Corsair till en Mac, funkar inget vidare.

Permalänk

Den svarta MacBooken är ju helt klart snyggare!

Jag köpte 2GB Twinmos/Original före dehöjde priserna men man kommer fortfarande undan betydligt mycket billigare än att köpa från Apple. Om du köper den billigaste, kom ihåg att du inte får någon DVD-brännare...

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack så mycket för alla svaren. Uppskattas verkligen. Trodde väl nästan att jag missat en tråd eller två.

Men då blir det en svart ändå tror jag. Den är ju lite fräckare än en vit
Tack än en gång, ni har just hjälpt mig i mitt val av vilken jag ska köpa.

Visa signatur

Veni Vidi Vici

Permalänk
Medlem

Du kan ju titta in lite på www.99mac.se . Där finns det flera trådar om just det du frågar om + en massa annat relaterat till MacBooken.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix