Permalänk
Avstängd

Günther söker ny dator!

Vilken dator rekommenderar du i prisklasserna, 6- 7- och 8000:-?

Vill gärna att datorn skall ha Wide, WLAN, DVD +-R/RW.

Lista på följande vis för enkel översikt, tack:

Dator 1 som kostar max 6000:-

Dator 2 som kostar max 7000:-

Dator 3 som kostar max 8000:-

Anledningen till min förfrågan är att jag skulle behöv köpa ett par andra saker och undrar hur mycket mer dator man får för 8000:- istället för 6000:-. Har det lite skralt med pengar (skivförsäljningen har inte gått så bra den sista tiden)

Tacksam för snabba svar för datorköpet skall göras snarast.

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem

Du glömde det viktigaste: Vad vill/ska du använda datorn till?

Är inte spel involverat så skulle jag faktiskt rekommendera Mac mini Core duo.
Liten, tyst, tillräckigt snabb för den mesta bruksanvändningen o.s.v.
Valfrihet att välja mellan OS X och Windows

Vill du däremot ha där skärm ingår i priset så skulle jag faktiskt kolla på en komplett dator från typ komplett, datorbutiken eller ev. HP eller Dell.

Dimension 5000 verkar ju annars vara en vettig burk från Dell.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

Jag är ute efter en bärbar dator, därför postade jag min förfrågan i Bärbara datorer här på forumet

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Ser bra ut.

Ska vi gå ner i prisklass:

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Här ser vi stor skillnad på batteritid. Vi har även sämre processor.
Sen har vi mindre praktiska prylar på den billigare som blåtand, infraröd, sd kortläsare sammt 60Gb istället för 80Gbs hårddisk.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Tjena!

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Ser bra ut.

Ska vi gå ner i prisklass:

http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/products/wf_sho...

Här ser vi stor skillnad på batteritid. Vi har även sämre processor.
Sen har vi mindre praktiska prylar på den billigare som blåtand, infraröd, sd kortläsare sammt 60Gb istället för 80Gbs hårddisk.

Dator 1 kostar 9000:- inkl moms vilket är för mycket samt att det är en Acer.
Dator 2 är inom prisklassen men det är ju också en Acer.

Min misstro om det företaget kommer av alla dom saker jag läst.

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem

Här hittade jag en till dig:

http://www.clickstore.se/product_viewer?art_num=LX.A5505.876&...

Dimensioner (BxDxH) 36.4 cm x 27.9 cm x 3.9 cm
Vikt 2.8 kg
Lokalisering Sverige
Systemtyp Notebook
Inbyggda enheter Stereohögtalare, trådlös LAN-antenn
Processor AMD Mobile Sempron 3100+ 1.8 GHz
Cacheminne 256 KB - L2-cache
RAM 512 MB (installerad) / 2 GB (max) - DDR SDRAM - 333 MHz - PC2700 ( 2 x 256 MB )
Hårddisk 60 GB
Optisk lagring DVD±RW (+R dubbla lager) - integrerad
Display 15.4" TFT aktiv matris 1280 x 800 ( WXGA ) - 24 bitar(16,7 miljoner färger)
Grafikstyrenhet SiSM760GX
Ljudutgång Ljudkort
Telecom Fax / modem - 56 Kbps
Nätverksfunktioner Nätverkskort - Ethernet, Fast Ethernet,IEEE 802.11b, IEEE 802.11g
Inmatningsenhet Tangentbord, pekplatta, 4-vägs scrollknapp
Strömtillförsel AC 120/230 V ( 50/60 Hz )
Batteri Litiumjon
Driftstid (upp till) 1.5 timme/timmar
Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition
Tillverkarens garanti 1 års garanti

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Här hittade jag en till dig:

http://www.clickstore.se/product_viewer?art_num=LX.A5505.876&...

Öh...fortfarande en Acer. Tar du bara en dator på måfå eller

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem

Men vad är det för fel på acer. har en själv och har aldrig haft problem med den. Och kollar vi i swecs FAQ ligger acer bättre till än mainstream datorerna som IBM, HP mm.
Och du frågade vad som rekkomenderades. Jag rekkomenderar en acer dator.

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Men vad är det för fel på acer. har en själv och har aldrig haft problem med den. Och kollar vi i swecs FAQ ligger acer bättre till än mainstream datorerna som IBM, HP mm.
Och du frågade vad som rekkomenderades. Jag rekkomenderar en acer dator.

Att läsa alla anmälningar mot företaget är en bra början för att se vad som är fel på Acer. Visst frågade jag vad som rekommenderas men det borde vara klart vid detta laget att Acer inte är av intresse för mig då jag helt enkelt inte litar på det företaget.

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I am Günther
Jag är ute efter en bärbar dator, därför postade jag min förfrågan i Bärbara datorer här på forumet

DUH!

Då rekommenderar jag antingen en Dell, Lenovo eller HP iallafall!

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Plocka ihop din egen dator på www.zepto.se.

Permalänk
Medlem

http://www.inet.se/artikel/1967741
Rekommenderar fortfarande den där. Har den själv.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
http://www.inet.se/artikel/1967741
Rekommenderar fortfarande den där. Har den själv.

Den modellen har värmeproblem samt moderkortsproblem i viss utsträckning så den vågar jag mig inte heller på.

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk

hörru din dryga günter-wannabe om du har så bra koll på tillverkare, modekortsproblem, värmeutveckling kan du väl välja dator bäst själv?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I am Günther
Den modellen har värmeproblem samt moderkortsproblem i viss utsträckning så den vågar jag mig inte heller på.

Du verkar ju förutfattade meningar om precis alla märken och modeller. :)Hade en Acer innan, 5003WLMi den fungerade utmärkt trots i princip bara lågbudgetkomponenter, SiSM760 grafikkort exempelvis. Att Acers service är långsam verkar det dock finnas gott om belägg för, men att datorerna är så mycket sämre än andra det tror jag inte på. (Däremot har nog Acer enorma volymer, vilket gör att de fel och brister som ALLA tillverkare har sticker ut lite mer.)

Nu sitter jag på en Toshiba M70-144, innan jag köpte den har jag försökt läsa om den så mycket jag kan och tycker inte att det verkar som den har värme eller moderkortsproblem. EN tråd i Norge där några har fått problem, har sett det på något ställe till. Men i den 8 sidor långa tråden här där många köpt M70 ser man ingenting om detta förutom en referens till norrmännens tråd då. Jag tolkar det som måndagsex, händer alla produkter från alla tillverkare någon gång. Toshiba är ju mycket hyggliga och bjuder på ett extra års garanti också, så i två år har du ju servicerätt!

Jag har haft min M70 i blott en vecka, spelar dock mycket på den, WoW i säkert 7-8 timmar igår, visst går fläkten igång men den är tyst, datorn är inte tokvarm trots denna långa speltid. Jag rekommenderar lätt M70-144 i din 8000:- klass.

Till sist - läs lite mer mellan raderna när det gäller sånt här, och tänk på att du i princip alltid hör de som vill klaga, men sällan de som är nöjda!

Lycka till!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaka_the_kaka
hörru din dryga günter-wannabe om du har så bra koll på tillverkare, modekortsproblem, värmeutveckling kan du väl välja dator bäst själv?

Dryg? Är nog bara lite mer påläst än dom flesta här som rekommenderar dåliga datorer både hit och dit. Bara för att jag frågar så betyder inte det att jag köper vad som rekommenderas då jag läser på om modellerna först.

Tycker du att min ståndpunkt är fel - läs inte mina trådar och svara inte i dom heller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Du verkar ju förutfattade meningar om precis alla märken och modeller.

Läser på om märken/modeller samt har egna erfarenheter så några förutfattade meningar har jag inte.

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem

Tja du Günter - jag kan nog inte hjälpa dig då.
Men pipproblemen som du refererar till har ju bara hänt kanske ett tiotal personer som har rapporterat det i olika trådar världen över, likaså grafikkortsproblemet. Det har säkert sålts tiotusentals M70, så jag tycker nog det kan falla inom felmarginalerna. Med två års garanti känner jag mig trygg i mitt val åtminstone. Jag rekommenderar fortfarande denna dator, det är en riktigt grym maskin, med riktigt härlig kvalitetskänsla för 8000:-

Men du ska ju ha den, hoppas du hittar en modell som har felfritt rykte och som du vill ha!

Visa signatur

Stulen slö sked

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doolar
Tja du Günter - jag kan nog inte hjälpa dig då.
Men pipproblemen som du refererar till har ju bara hänt kanske ett tiotal personer som har rapporterat det i olika trådar världen över, likaså grafikkortsproblemet. Det har säkert sålts tiotusentals M70, så jag tycker nog det kan falla inom felmarginalerna. Med två års garanti känner jag mig trygg i mitt val åtminstone. Jag rekommenderar fortfarande denna dator, det är en riktigt grym maskin, med riktigt härlig kvalitetskänsla för 8000:-

Men du ska ju ha den, hoppas du hittar en modell som har felfritt rykte och som du vill ha!

Ett tiotal personer världen över? Du vet väl att Google är din vän?

Bra att du är nöjd med din dator men det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar det för jag kommer ändå inte köpa den

Sista kommentaren...(skakar på huvudet).

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I am Günther
Ett tiotal personer världen över? Du vet väl att Google är din vän?

Bra att du är nöjd med din dator men det spelar ingen roll hur många gånger du upprepar det för jag kommer ändå inte köpa den

Sista kommentaren...(skakar på huvudet).

Vad sägs om HPs NX6310 då?

Börjar från 5990kr och uppåt beroende på exakt vad för konfiguration du väljer.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Avstängd

Re: Günther söker ny dator!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av I am Günther
Lista på följande vis för enkel översikt, tack:

Dator 1 som kostar max 6000:-

Dator 2 som kostar max 7000:-

Dator 3 som kostar max 8000:-

Är det så svårt att lista efter ovanstående?

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem

Wow, killen är bestämd.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Wow, killen är bestämd.

Och ditt inlägg var bra för?

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem

Max 6000:- : Fujitsu Siemens Amilo L7320M Celeron M 1.7 Ghz, 512 Mb RAM, 60 GB HD, DVD±RW DL, 802.11b/g, 15.4" widescreen TFT 1280 x 800 ( WXGA ), UniChrome TMPro integrerat grafik, 2 cell batteritid ~1.5h

Bästa jag kunde hitta för under 6000:-, tror Acer kan ha någon bättre modell vid det här priset. OK prestanda, uselt batteri.

Max 7000:- Lenovo 3000 C100 Celeron M 1.6 Ghz, 512 Mb RAM, 80Gb HD, DVD±RW DL, 802.11b/g, 15" TFT 1024x768, Intel GMA900 integrerad grafik, 8 cell batteritid ~4h.

Hyfsad processor, sämre skärm, mycket bättre batteri. Review finns på notebookreviews.com (fast med bättre processor).

Max 8000:- : Hp Pavilion DV5129 Turion 64 (ML-32) 1.8 GHz, 1 GB RAM ,60 GB HD, DVD±RW DL, 802.11b/g, 15.4" widescreen TFT 1280 x 800 ( WXGA ), ATi Xpress 1100 integrerad grafik, 6 cell batteritid ~3 h

Dv5000 serien tycker jag mig sett fått helt ok reviews runt om på nätet. Googla "pavilion dv5000 review". (sen så tycker jag att den är rätt snygg för att vara en under 10000:- bärbar)

Detta är mina åsikter, och datorerna funna mha www.prisjakt.nu, (beredd på att bli flame:ad )

Visa signatur

"I don't have time to waste. I'm busy cultivating useless good taste" - helmet
Bärbar: Amilo Si1520 | 1.83 Ghz core duo | 1024 MB DDR II (533) | 100 GB SATA | Intel GMA950 | 12" TFT | Ubuntu Edgy

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KaY
Max 6000:- : Fujitsu Siemens Amilo L7320M Celeron M 1.7 Ghz, 512 Mb RAM, 60 GB HD, DVD±RW DL, 802.11b/g, 15.4" widescreen TFT 1280 x 800 ( WXGA ), UniChrome TMPro integrerat grafik, 2 cell batteritid ~1.5h

Bästa jag kunde hitta för under 6000:-, tror Acer kan ha någon bättre modell vid det här priset. OK prestanda, uselt batteri.

Max 7000:- Lenovo 3000 C100 Celeron M 1.6 Ghz, 512 Mb RAM, 80Gb HD, DVD±RW DL, 802.11b/g, 15" TFT 1024x768, Intel GMA900 integrerad grafik, 8 cell batteritid ~4h.

Hyfsad processor, sämre skärm, mycket bättre batteri. Review finns på notebookreviews.com (fast med bättre processor).

Max 8000:- : Hp Pavilion DV5129 Turion 64 (ML-32) 1.8 GHz, 1 GB RAM ,60 GB HD, DVD±RW DL, 802.11b/g, 15.4" widescreen TFT 1280 x 800 ( WXGA ), ATi Xpress 1100 integrerad grafik, 6 cell batteritid ~3 h

Dv5000 serien tycker jag mig sett fått helt ok reviews runt om på nätet. Googla "pavilion dv5000 review". (sen så tycker jag att den är rätt snygg för att vara en under 10000:- bärbar)

Detta är mina åsikter, och datorerna funna mha www.prisjakt.nu, (beredd på att bli flame:ad )

Tack! Du är den enda som svarat i denna tråden som har gjort det jag bett om, två tummar upp

Skall nu söka efter recensioner.

Återigen, tack!

Edit: Grafikenheten i HP DV5129 är inte ATi Xpress 1100 utan ATi Radeon Xpress 200M

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem

Läs den här tråden och se om någon har problem med värmen eller moderkort?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Jag har själv en och vilken laptop blir inte varm?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Günther söker ny dator!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av I am Günther
Är det så svårt att lista efter ovanstående?

Är det så svårt att vara nöjd med de svar du får?
Kommer hit och registrerar dig på forumet bara för att kräva massa löjliga saker av alla som postar. Kan du bättre själv så fråga för fan inte på ett forum..

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Hihihi du var hårdhudad det är bra fler såna som du vill vi ha på det här forumet....

Visa signatur

Aspire D250, YES!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
Läs den här tråden och se om någon har problem med värmen eller moderkort?
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5...

Jag har själv en och vilken laptop blir inte varm?

Bara för att du inte har några problem med din dator så betyder inte det att jag vill chansa då jag läst så mycket dåligt om den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Är det så svårt att vara nöjd med de svar du får?
Kommer hit och registrerar dig på forumet bara för att kräva massa löjliga saker av alla som postar. Kan du bättre själv så fråga för fan inte på ett forum..

Kan man inte lista 1 dator i varje prisklass som jag ber om så är det ingen idé att man gör sig besvär alls...svårare än så är det inte.

Om du startade en tråd där du ber folk att: "Lista era 5 favoritlåtar någonsin" och alla bara skrev 1 låt, skulle du tycka det var produktivt då?

Visa signatur

Oh, you touch my tralala...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av I am Günther
Kan man inte lista 1 dator i varje prisklass som jag ber om så är det ingen idé att man gör sig besvär alls...svårare än så är det inte.

Om du startade en tråd där du ber folk att: "Lista era 5 favoritlåtar någonsin" och alla bara skrev 1 låt, skulle du tycka det var produktivt då?

Suck...

Den jag gav dig kan konfigureras i alla de prisklasser du nämnde, men det kanske är för jobbigt att tänka själv vad man själv vill konfigurera den med?

Det verkar på dig som att du tycker att du har sådan otrolig koll på bärbara datorer, men varför i helvete då ens starta en sånhär tråd?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Det är väl den extremt fula mustaschen som gör det

Visa signatur

Desktop: Core I7 2600K @ 4Ghz, 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600 MHz, GTX 680.
TV-dator: Core I7 965 @ 3.6 Ghz, 6GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1333 MHz, EVGA GTX 680.

Dell XPS M1730, X9000 @3.4 GHz, 4GB, 9800m GTX SLI, 320GB Raid 0 SATA, AGEIA PHYSX, 1920x1200 WUXGA Screen.