Permalänk

nummerkö display.

har fått tag i en nummer kö display fråga inte varifrån bara..

kan lägg upp bilder på den när jag letat fram kameran.

den har en äldre tangentbordsport till anslutning finns det någon möjlighet att tex koppla in den i com eller lpt porten och köra fram 2 siffror? tex 69 för att vara kinky?

finns även en liten ratt fast den är nog bara till ljusstyrkan och så finns det de där.. deppåå ljudet som säger till att nästan kunde kan betjänas

bilder kommer strax

edit:

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

haha...vissa saker är inte till för att moddas ihop med en dator
"..jo, jag hittade en tegelsten på garageuppfarten igår och jag tänkte nu bygga in en dator i denna + en massa leds"

men detta ska bli kul att följa keep the shit up.

EDIT: märkte nu att det inte stod något om att du skulle modda in den i en dator...fel av mig

Permalänk
Avstängd

Hmm. Jag gissar att den har ett eget protokoll. Det ser ju bara ut att vara fyra vanliga IC-kretsar (typ 74XX/4XXX eller liknande) och en handfull diskreta komponenter. Det är för "lite" för ett seriellt interface, tror jag.

För att få reda på detaljer, googla. Om du kan, reverse-engineera konstruktionen. Du kan nog koppla den till parallell- eller serieporten på en dator, men du måste nog specialskriva (eller hitta på nätet) programvara som kan skriva något vettigt till displayen.

Vill du bara ha något statiskt, t.ex. '72' kan du ju tjuvkoppla upp rätt segment och bara mata ström.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Hmm. Jag gissar att den har ett eget protokoll. Det ser ju bara ut att vara fyra vanliga IC-kretsar (typ 74XX/4XXX eller liknande) och en handfull diskreta komponenter. Det är för "lite" för ett seriellt interface, tror jag.

För att få reda på detaljer, googla. Om du kan, reverse-engineera konstruktionen. Du kan nog koppla den till parallell- eller serieporten på en dator, men du måste nog specialskriva (eller hitta på nätet) programvara som kan skriva något vettigt till displayen.

Vill du bara ha något statiskt, t.ex. '72' kan du ju tjuvkoppla upp rätt segment och bara mata ström.

okey jo förstod att det skulle bli svårt att få isf tag på ett program men hur gör jag lättast för att visa 2 siffror isf? för jag fick veta av en kompis att den skulle matas med 5v dc så

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

5VDC, mja, kanske det. Det ser ju iofs ut som att det sitter en likriktare uppe till höger. Kan du läsa och se vad IC-kretsrna heter?

Permalänk
Medlem

Gör så den visar CPU load %

Permalänk
Medlem

Ja gör så den visar CPU load de skulle va grymt

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem

Måste bara: Vart har du fått den i från?

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk

zyk´s förslag är ju skit grymt.. dock lite svårt att kunna skriva något program till den.. om någon kan fixa mig ett smärre program och ett kopplings schema över hur det isf ska funka så är dte ju helt en bra ide hoppas man kan koppla ur "tutaN" så den inte tutar till hela tiden load eller kanske cpu tempen ökar sänks.. bör pipa på rätt bra då

om inte annars så ska jag försöka ge mig på att bara ha 2 siffror skriva när o kanske byta ut betjäningsskylten mot något roligare.

josasp: okey jag ger mig.. har faktist fått den heltlagligt.. eftersom skolan flyttade till nyalokaler och diverse gamla labbutrustningar ( el-linjen ) skulle slängas så plockade jag på mig denna .. fanns bland annat en grym släpbardator som jag gav till en kompis.,. MBY kankse vill ha en titt på den med? isf blir de bilder tidigast nästa vecka på den..

kommer editera inlägger strax då jag ska kolla upp irc kretserna..

edit: irc krets från vänster heter

nummer 1

CD4511BE
RCA H 840

nummer 2

något tecken ser ut som sos eller 2-3 s därefter
HCF4518BE
98410Y

nummer 3

CD4511BE
RCA H 840

nummer 4

CD4093BE
RCA H 845

har kollat närmare och där står de på 2 ställen följande

-
10-talut
ac
ac
LE
res -
+14v
res +
spec +

denna bör då matas med minst 14 v iaf hade fel med det på5 v då.
denna tabel står intil 10 lödpunkter som har förbindelse.. obs en lödpunk saknar betäkning .. detta står i vänsta hörnet

det står även lite saker på baksidan..

KME-221
BA8811
Tjeders industri ab malmköping sweaden

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd

4511 är BCD-till-sjusegmentsomvandlare. Dessa omvandlar alltså siffror i BCD-format (binärkodade decimaltal) till rätt ordning av segment som ska vara tända för en viss siffra. Två sådana, dvs en för varje siffra.

4518 är en dubbel BCD-räknare, alltså en krets som har två ensiffrorsräknare. Dessa är antagligen kaskadkopplade till en tvåsiffrorsräknare. Siffrorna skickas till var sin 4511 som i sin tur tänder rätt segment.

4093 har fyra stycken NAND-grindar med schmittriggeringångar. Används antagligen som "klisterlogik".

En gissning är att displayen ska ha matningsspänning och en räkneingång och en resetingång.

För varje puls på resetingången nollställs displayen till "00". Varje puls på räkneingången ökar talet med ett. Således, vad jag kan se, kan du inte ställa in talet direkt, utan måste räkna upp det.

Det goda i kråksången är att det nu blir störtsimpelt att "interfejsa" displayen till en PC. Du kan använda valfri port som du kan kontrollera två signaler på, en för reset, en för uppräkning.

För att exakt veta vilket ben som är vilket behöver närmare beskriva displayen. Finns det likriktare på kortet? Spänningsregulatorer? Det är troligt, eftersom trådlängden kan vara lång, så man vill inte ha exakta spänningar vid trafon. Således kan den mycket väl vilja ha växelström (det funkar säkert med likström också).

Gör så här: Identifiera matningspinnarna, antingen plus och minus eller två AC-kontakter (som ju redan verkar vara identifierade). Mata dessa med 5 volt (poleritet spelar ingen roll - antagligen). Sedan höjer du spänningen stegvis till 14 volt, tills det verkar rätt.

Skicka pulser (på fem volt eller GND) på några av ingångarna och försök identifiera "reset" och "count".

Varför det finns "-res" och "+res" vet jag inte. Det verkar lite egendomligt med diffrentiell drivning, men inte är det omöjligt. Då kan du använda en yttre inverterare eller två pinnar för reset. "LE" kan stå för Latch Enable och är månne ett sätt att bestämma om displayens lysdioder ska vara på eller av. LE kan också vara räkneingången.

Edit: -res och +res kanske i själva verket är nedräkning och uppräkning. Kolla i databladet (google) på 4518 om denna är en up/down-counter.

Det bästa sättet är att kontakta "Tjeders industri AB" och helt sonika fråga efter ett schema.

Edit2: Tappa inte hoppet. Alla dessa IC-kretsar är standard och det finns några konstigheter vad jag kan se. Lite mer högupplösta bilder på strategiska ställen hjälper mycket för "remote reverse engineering". Titta! Jag hittade just på en ny teknisk term!

Edit: Var är det för nytta med nya temer om de är felstavade? Tack, -=FULLMOON=-!

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

MBY du måste vara den kille med störst koll på allt i hela värden

ONT: Det skulle varit grymmt coolt om du kunde fixa så att den visade cpu load eller liknande!

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Msh!
MBY du måste vara den kille med störst koll på allt i hela värden

ONT: Det skulle varit grymmt coolt om du kunde fixa så att den visade cpu load eller liknande!

Men då måste han bygga om allt eftersom mby sa att det var endast en uppräknare.

Men du kan kanske göra den till en "antalet blåskärmar"

Visa signatur

Nuclear Winter

Permalänk
Medlem

Att få den att visa antalet "uppstartar" borde ju vara ganska simpelt, då man bara skulle behöva koppla strömbrytaren i fronten till att kortsluta "räknekretsen", eller vad man ska kalla det. Eller?

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

antalet tryck på startlknappen skulle den lätt slå runt på en vecka.. om inte tidigare ...

har fått besked att jag ska få ett data-blad över den nästa vecka så det blir skoj..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
antalet tryck på startlknappen skulle den lätt slå runt på en vecka.. om inte tidigare ...

har fått besked att jag ska få ett data-blad över den nästa vecka så det blir skoj..

Fint! Glöm inte att berätta i tråden om hur displayen funkar.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

helt klart ska du ställa displayen på kortsidan och ställa in den då övre liggande "8" så den visar cpu-användningen som en prick som rör sig som ett "S" och sedan runt o runt på det viset. Vid tokmycket cpu-användning får du ett fint moebiustecken..

och den undre kan du koppla på samma vis fast inverterad, så att ett tomrum flyttar sig

gört!

Visa signatur

AMD Athlon64 [4800+ @2,65Mhz] -:- Asus A8N32-SLI Deluxe v2 -:- Corsair 3500LLPro [2x1024 @500MHz DC] -:- Gainward 7800GT [512MB @450MHz] -:- WD Raptor [150GB 10krpm] -:- WD Caviar SE16 [500GB 7,2krpm] -:- Zalman 9500CU -:- Antec Phantom Hybrid 500W -:- Antec P180 Case 2 -:- 4xShythe [8dB@39cfm] -:- Dell 2407W [24" wide TFT @1920x1200, 60Hz] -:- 10% OC: GLH ;P

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elohim32
helt klart ska du ställa displayen på kortsidan och ställa in den då övre liggande "8" så den visar cpu-användningen som en prick som rör sig som ett "S" och sedan runt o runt på det viset. Vid tokmycket cpu-användning får du ett fint moebiustecken..

och den undre kan du koppla på samma vis fast inverterad, så att ett tomrum flyttar sig

gört!

MBY har identifierat funktionen såpass att det är inte möjligt utan att löda helt nya kretsar till den då den med högsta sanolighet stegräknar siffor, inte styr enskilda dioder.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluf
MBY har identifierat funktionen såpass att det är inte möjligt utan att löda helt nya kretsar till den då den med högsta sanolighet stegräknar siffor, inte styr enskilda dioder.

Helt korrekt. Får tacka för en utmärkt sammanfattning.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Jag gissar på samma som MBY ungefär.

Ser ut som bara 5st är anslutna med på kortet från den där kontakten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Topic
Men då måste han bygga om allt eftersom mby sa att det var endast en uppräknare.

Men du kan kanske göra den till en "antalet blåskärmar"

Varför skulle det inte funka?

MBY sa ju:

-res och +res kanske i själva verket är nedräkning och uppräkning. Kolla i databladet (google) på 4518 om denna är en up/down-counter.

DÅ e de ju inga problem! Kanske tar ett ta i början för den att räkna upp...ifs kanske den hamnar lite efter om de tar lång tid att växla ner/upp...
testa på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jo, de flesta skyltar går att stega tillbaka på eftersom det ibland blir fel när en kund somnat och missar sitt nummer.

Permalänk
Medlem

allt går om man vill.

Visa signatur

AMD Athlon64 [4800+ @2,65Mhz] -:- Asus A8N32-SLI Deluxe v2 -:- Corsair 3500LLPro [2x1024 @500MHz DC] -:- Gainward 7800GT [512MB @450MHz] -:- WD Raptor [150GB 10krpm] -:- WD Caviar SE16 [500GB 7,2krpm] -:- Zalman 9500CU -:- Antec Phantom Hybrid 500W -:- Antec P180 Case 2 -:- 4xShythe [8dB@39cfm] -:- Dell 2407W [24" wide TFT @1920x1200, 60Hz] -:- 10% OC: GLH ;P

Permalänk

som ni säger så kan den räkna ner ochså..

men då man troligen behöver skriva ett eget prog.
iofs är det ju lätt att skriva bara upp o ner räknare, men visa cpu temp mm är nog jobbigare eller cpu användning.

sen frågan är ju om displayen behöver en hållkrets vilket ksulle göra det jävligt mycket svårare att lösa det genom.. som sagt väntar på ett data-blad över den.

DaWoo:
efter att ha väntat med iver på ett data-bladet så hittade jag en tegelsteg idag i gargaet kanske man kan göra något med den

edit: har fått svar att han ska återkomma med besked troligen faller det sig att jag får bladet

edit2: har fått ett blad av tjenders nu dock tror ni jag behöver " bordsmonitorn? " ( Jag skickar ritningen, utan bordsmonitor behöver du ritning med bordsmonitor får du höra av dig )

ser att det är AC det handlar om skulle den vara kinkig om man drar DC istället?

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Visa cpuanvändning i procent med den! Skriv ett simpelt program som håller reda på vad den visar och ger den impulser för att räkna rätt antal steg. Om du hoppar från 20% till 99% får den helt enkelt skicka 79 snabba impulser. Den borde nog dock inte uppdatera sig lika ofta som windows koll på cpu-användningen utan kanske varje sekund eller nått. Helt underbart coolt vore det ju att se cpu-användningen med stora siffror på sidan av burken!

edit: Fressten, behövde ni ta nummerlappar för att få hjälp i skolan?

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
4511 är BCD-till-sjusegmentsomvandlare. Dessa omvandlar alltså siffror i BCD-format (binärkodade decimaltal) till rätt ordning av segment som ska vara tända för en viss siffra. Två sådana, dvs en för varje siffra.

4518 är en dubbel BCD-räknare, alltså en krets som har två ensiffrorsräknare. Dessa är antagligen kaskadkopplade till en tvåsiffrorsräknare. Siffrorna skickas till var sin 4511 som i sin tur tänder rätt segment.

4093 har fyra stycken NAND-grindar med schmittriggeringångar. Används antagligen som "klisterlogik".

En gissning är att displayen ska ha matningsspänning och en räkneingång och en resetingång.

För varje puls på resetingången nollställs displayen till "00". Varje puls på räkneingången ökar talet med ett. Således, vad jag kan se, kan du inte ställa in talet direkt, utan måste räkna upp det.

Det goda i kråksången är att det nu blir störtsimpelt att "interfejsa" displayen till en PC. Du kan använda valfri port som du kan kontrollera två signaler på, en för reset, en för uppräkning.

För att exakt veta vilket ben som är vilket behöver närmare beskriva displayen. Finns det likriktare på kortet? Spänningsregulatorer? Det är troligt, eftersom trådlängden kan vara lång, så man vill inte ha exakta spänningar vid trafon. Således kan den mycket väl vilja ha växelström (det funkar säkert med likström också).

Gör så här: Identifiera matningspinnarna, antingen plus och minus eller två AC-kontakter (som ju redan verkar vara identifierade). Mata dessa med 5 volt (poleritet spelar ingen roll - antagligen). Sedan höjer du spänningen stegvis till 14 volt, tills det verkar rätt.

Skicka pulser (på fem volt eller GND) på några av ingångarna och försök identifiera "reset" och "count".

Varför det finns "-res" och "+res" vet jag inte. Det verkar lite egendomligt med diffrentiell drivning, men inte är det omöjligt. Då kan du använda en yttre inverterare eller två pinnar för reset. "LE" kan stå för Latch Enable och är månne ett sätt att bestämma om displayens lysdioder ska vara på eller av. LE kan också vara räkneingången.

Edit: -res och +res kanske i själva verket är nedräkning och uppräkning. Kolla i databladet (google) på 4518 om denna är en up/down-counter.

Det bästa sättet är att kontakta "Tjeders industri AB" och helt sonika fråga efter ett schema.

Edit2: Tappa inte hoppet. Alla dessa IC-kretsar är standard och det finns några konstigheter vad jag kan se. Lite mer högupplösta bilder på strategiska ställen hjälper mycket för "remote reverse engineering". Titta! Jag hittade just på en ny teknisk term!

Edit: Var är det för nytta med nya temer om de är felstavade? Tack, -=FULLMOON=-!

Ibland tvekar jag på att du är människa .. fuskar du eller så? Hah!

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FjäskarN
Ibland tvekar jag på att du är människa .. fuskar du eller så? Hah!

avslöjad, mby är min hjälp-allt-och-alla-chat-bot, den/han kan allt om allt:)

du kan ju starta ett internet cafe i garaget och ha nummer tavlan utan för och visa tex hur många lediga platser som finns kvar

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Inaktiv

Det är lite roligt att det är typ 7 pers i denna tråden som alla kommit på samma idé: CPU-användning!:D

Fan, läs tråden:P

btw, bra jobbat av MBY, fan vilken kille.

Fullmoon, skriv ett program satt den fungerar ihop med multiplayer-fps-spel, vore rätt coolt om den visade dina frags i CS:P

Permalänk

till alla..

som MBY sa man kan skriva ett prog dock måste jag nog isf har mer igående information om det.. ska dra ibäg ett mail om bordsmonitorn med.
Dock så har jag inga direxta skills i att skriva egna program.. men lite smått kan jag

det som jag funderar på är något av följande

* tjuvkoppla den för att bara tex visa 2 tal

* fixa så att cpu / fps / fsb / /hdd utrymme kvar
dock krävs det lite omlödning osv för att få den att funka på detta viset

* dra igång den så att jag kan ändra siffror via dator vilket borde vara rätt lätt

edit: spelar inte cs men ändå kanske skulle gå men jobbigt o skriva ett till varje spel man kör isf

Antonsson: he he, det skulle vara grejor det

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

Borde ju fungera att löda så att du kontrollerar ett segment i taget.
Ex.
___ * ___
|***|*|***|
|___|*|___|
|***|*|***|
|___|*|___|

Då är t.ex. 2 st såna här:

|
|

ett segment och då kan du skriva ett kommando för att kontrollera det segmentet och sedan fortsätter du med resten av segmenten, displayen borde logiskt sett vara uppdelad i 7 segment på ena sidan och 7 på andra (14 st)

Stjärnorna är där bara för att den såg helt cp ut utan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adisbladis
Borde ju fungera att löda så att du kontrollerar ett segment i taget.
Ex.
___ ___
| | | |
|___| |___|
| | | |
|___| |___|

Då är t.ex. 2 st såna här:

|
|

ett segment och då kan du skriva ett kommando för att kontrollera det segmentet och sedan fortsätter du med resten av segmenten, displayen borde logiskt sett vara uppdelad i 7 segment på ena sidan och 7 på andra (14 st)

jo som du säger är den uppdelad i segment men om man ska köra de som du menar får man bygga någon krets som kan kontrolera allt. vilket kanske är lite tidsödande då displayen redan har det, fast det skulle nog isf vara lättare att skriva ett prog isf..

jobbigt att forumet inte tilllåter mellanslag så man kan göra sånna teckningar

edit:
men om jag nu bara ska tjuvkoppla fram 2 siffror hur gör jag då enklast? kan den vara kinkig om den för DC istället för ac?

edit2:

tror ni man kan modda in en dator i denna plus en massa leds :D:P

Visa signatur

I am Extrazz.