Permalänk
Medlem

Handla inom eu?

Hur är det? Om man handlar en produkt inom eu, måste man då betala tull och moms eller är det bara frakt man betalar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara frakt.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk

Ingen moms/tull inom EU. Så enkelt är det.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kalas. Någon som då vet vad frakten ungifär ligger på om man beställer från tyskland?

Visa signatur
Permalänk

Vet inte vad ovanstående tänkte på, men moms kommer du inte undan inom EU. Beroende på hur mycket företaget du handlar från säljer till Sverige så betalar du antingen svensk moms, eller den momssats som gäller i landet du beställer från.

Vad frakten från Tyskland ligger på är omöjligt att svara på eftersom du inte skriver vad du vill köpa, samt att det beror på hur varorna skickas (post / budfirma).

Permalänk

kan säga dig att det bara lönar sig med uddavaror eller stora patier isf ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

om man ska betala moms oxå lönar det sig inte i mitt fall så det får bli att handla från en svensk butik iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
om man ska betala moms oxå lönar det sig inte i mitt fall så det får bli att handla från en svensk butik iaf.

Vad som menas i tråden är att du alltid betalar moms. Antingen tysk moms på varorna eller om den förmodat tyska butiken säljer för mer än xxxxx kr till Sverige varje år då de måste momsregistreras i Sverige och svensk moms läggs på priserna. Moms betalar du alltid i Sverige också så där är det ju ingen skillnad.
Det läggs naturligtvis ingen extra moms av tullen på varorna då det är fria rörelser inom EU för varor likt dessa.

Permalänk
Medlem

aah. Då fattar jag. Sorry. Får kolla upp vikten på varan.
Undra om dom priser som finns på www.prisjakt.nu är med den moms som gäller eller inte? Borde det ju vara.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
aah. Då fattar jag. Sorry. Får kolla upp vikten på varan.
Undra om dom priser som finns på www.prisjakt.nu är med den moms som gäller eller inte? Borde det ju vara.

Det är med "rätt" moms. Köper man småsaker och kan betala med kort så är ofta priserna konkurrenskraftiga. Stora saker som TV och liknande blir ofta brutal frakt på och då är det inte lika intressant längre. Frakten brukar gå att hitta på de tyska sidorna.

Vissa saker kan vara väldigt bra pris på i tyskland, vissa videokameror och HD-recorders är några grejer jag observerat. En recorder jag sneglat på (Thomson dth-8550) kostar 4k i Svedala och 2,5k i sauerkrautland.

Permalänk

Detta kanske inte hjälper men när jag beställde en cpu från tyskland kostade frakten runt 100-150,fick den 3 dagar efter de hade skickat den eftersom han skickade via "brev"

Visa signatur

~

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyligt en 40" LCD-TV från Tyskland, blev ca 2300 kr billigare än att beställa från Sverige, och då betalade jag 120€ i frakt, ca 1150 kr. Det var 16% moms på varan i fråga inräknat i priset.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=88827

MVH

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Avstängd

Tänk på att det finns s.k skatteparadis som ligger inom EU men som inte räknas.

Tull och moms

Büsingen, Helgoland (Tyskland)
Ceuta, Melilla (Spanien)
Livigno, Campione och de italienska delarna av Luganosjön (Italien)
Gibraltar (England)

Moms men tullfritt

Kanarieöarna (Spanien)
Åland
Athos (ett berg i Grekland)
Jersey (England)
Guernsey (England)
Alderney (England)
Sark (England)
Herm (England)

Visa signatur