Permalänk
Medlem

Är detta ett bra chassi?

Har egentligen varit den svåraste delen när jag plockat ihop mitt Conroe-system. Jag hittade dock till slut ett chassi på komplett:
Cooler Master Cavalier 3 Svart Chassi, Aluminium Front

Frågan är bara om det här chassit är bra? Är det ett tyst chassi? Finns det bättre alternativ som håller sig i samma prisklass? (Nätagget jag valt till mitt system är f.ö. Hiper Type-R 580W, synpunkter?)

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk

Om du vill ha ett bra och tyst chassi kan jag rekommendera Antec P180, har själv ett, + 5 st 120mm fläktar, 1 92mm, och 3 80mm i nätagget.. alla fläktar på max låter det kanske 30dB, alla fläktar på medel ca 20-25

Permalänk
Medlem

Jo, har funderat på det... fast det följer väl med ett ganska kass nätagg till det chassit? Sen har jag läst (och sett) att chassit är helt CP inuti... Jag vill inte behöva krångla onödigt med kablarna, och sen vill jag inte riskera att nätaggets kablar är för korta på något vis.
Såvida det inte är en revision av chassit (man har väl gjort en något förbättrad version av den va?) Ananrs var jag inne på antec p150, men vill inte betala för ett nätagg jag ändå inte kommer att använda (har väldigt små marginaler i budgeten..)

Visa signatur

Cooltek CT600 | Core 2 Duo E6600@Stock | Scythe Ninja PLUS Rev. B@55°C Full load | Asus P5B Deluxe/WiFi-AP | XFX GeForce 7950GT 570M Passiv | Corsair 2 st XMS2 6400 1024 MB | Seagate Barracuda 7200.10 500GB SATA2 | Chieftec Giga Tower | Creative X-Fi Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusBa
Jo, har funderat på det... fast det följer väl med ett ganska kass nätagg till det chassit? Sen har jag läst (och sett) att chassit är helt CP inuti... Jag vill inte behöva krångla onödigt med kablarna, och sen vill jag inte riskera att nätaggets kablar är för korta på något vis.
Såvida det inte är en revision av chassit (man har väl gjort en något förbättrad version av den va?) Ananrs var jag inne på antec p150, men vill inte betala för ett nätagg jag ändå inte kommer att använda (har väldigt små marginaler i budgeten..)

Det följer inte med något nätagg alls med P180. Sen kostar förlängnigskablar knappt en droppe i havet.

Du kan ju kika på Antec SOLO. Ett svart P150 utan nätagg.

Permalänk
Medlem

Antec SOLO skulle vara ngt faktiskt.

Visa signatur

http://xray.nu :: http://bonexray.com :: http://kafi.se
NZXT H710 Vit: i9-12900k + Corsair H150i Elite LCD :: ASUS RTX 3080 :: ASUS ROG STRIX Z690 :: 64 GB Corsair 3600 MHz :: Corsair RM 850x :: 2 TB M2 980 PRO + 2 TB 970 QVO
Skärmar: Asus 27" ROG Swift PG278QR :: Asus 24" VP247HAE

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caly Centurion
Om du vill ha ett bra och tyst chassi kan jag rekommendera Antec P180, har själv ett, + 5 st 120mm fläktar, 1 92mm, och 3 80mm i nätagget.. alla fläktar på max låter det kanske 30dB, alla fläktar på medel ca 20-25

Ha...ha....man gör nästan på sig när man läser om din tysta dator. 7 fläktar på högsta varv och 30 db....aj..aj ...jag får byta kallingar.

Sanningen är nog att du ligger upp mot 50 db istället. Det finns ingen fläkt som låter mindre än ca 32 db monterad i ett chassi och på 5 volt.

Alltid lika roligt att alla går på de där fabriksuppgifterna. Bara bakgrundsbruset i ett upplevt helt tyst rum ligger på ca 25 db.

Ha...ha...ha....

Permalänk
Medlem

Tillbaks till ämnet: Har inte Cavalier 3 rätt usel ventilation i fronten?
Värt att kolla upp/tänka på innan köp.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av niklas brandin
Ha...ha....man gör nästan på sig när man läser om din tysta dator. 7 fläktar på högsta varv och 30 db....aj..aj ...jag får byta kallingar.

Sanningen är nog att du ligger upp mot 50 db istället. Det finns ingen fläkt som låter mindre än ca 32 db monterad i ett chassi och på 5 volt.

Alltid lika roligt att alla går på de där fabriksuppgifterna. Bara bakgrundsbruset i ett upplevt helt tyst rum ligger på ca 25 db.

Ha...ha...ha....

Han kanske överdriver lite men P180 är designat för att vara tyst, det har inbyggda dämpningsmattor och väldigt tysta fläktar. Enligt silentpcreviews så var de tvungna att titta på powerlampan för att avgöra om systemet var igång när det körde med en fläkt på 5V. Jämför man det med den uppmätta ljudnivån på andra chassin så skulle det placera P180 på under 30dB.

Permalänk

Jag vet att det är ett tyst och bra chassi som jag själv funderat på. Ska du komma ner i 30 db (mätt 10 cm från källan) så är det omöjligt att att ha några chassifläktar. Även den tystaste monterat i ett chassi låter ca 32 db.

Zalmans fläktar som enligt dem låter 18,5 db låter i verkligheten ca 40. Allt detta beror dock på hur man mäter. Jag följer den hårda standarden som säger 10 cm. Många mäter dock från 1 meter eller så.

Ville man göra en bra mätstandard så tycker jag att man skulle uppge det högsta värdet man hittar 10 cm från prylen oavsett på vilken sida det låter värst. Sedan kunde man mäta 100 cm i 45 graders vinkel uppåt/frammåt för att få en siffra där de flesta har sina öron om datorn står på golvet eller i skrivbordet.

Resultatet kunde alltså redovisats så här: db 46/32

Då är första siffran hur mycket som prylen faktiskt låter och den andra vad som mest troligt kommer att träffa lyssnarens öron.

Som nu när det inte finns några standarder så är det bara kaos och omöjligt att jämföra. Alla seriösa tidningar och siter borde införa någon sorts standard tillsammans.

Tills dess får vi fråga varandra tips och på så sätt kan vi veta att P180 är ett mycket bra chassi. Själv skulle jag dock kanske köpa kusinen till P150 AcoustiCase C6607B. Den är mer koventionell än P180 men enligt mig bättre och enklare.

Jag har modifierat mitt chassi att likna det, och med mycket enkla medel och har därmed fått en mycket tyst dator. Nu hör jag elementet och skärmens brusande. Nu är det de isolerade hdd:arna som låter högst även om man bara kan höra ett svagt knattrande ibland. En tjejkusin sov en natt 1 meter från datorn utan att märka att den var på nån gång. Hur många db det är vet jag inte men är det inte helt tyst i lägenheten så hör jag inte om den är på eller ej.

Jag har en AMD 3200+ 64bit och ett 7800GT, 2 HDD, passivt kylt moderkort och Zalman kylare. Inga chassifläktar utan bara ett Chill 450watt nätagg med en stor 14 cm fläkt som drar ut den varma luften.

Jag har tokdämpat chassit så att hela fronten (undantaget längst ner och vid dvd) har ca 15 cm tjockt ljuddämpningslager. Alla sidor och topp är ljuddämpade mellan det inre plåtchassit och det yttre plastchassit. På detta sätt får jag än mycket bättre dämpning (och resonansstabilare) än om allt bara sitter på insidan. Fronten botten och baksidan är dock dämpat på insidan (fronten både insida och mellan chassits inre och yttre lager) för att släcka ut stående ljudvågor och hindra dem att hitta ut.

Det tog några dagar att dämpa så här noga men det var det värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caly Centurion
Om du vill ha ett bra och tyst chassi kan jag rekommendera Antec P180, har själv ett, + 5 st 120mm fläktar, 1 92mm, och 3 80mm i nätagget.. alla fläktar på max låter det kanske 30dB, alla fläktar på medel ca 20-25

Vad har du för 120mm fläktar?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv

Coolermaster cavalier 3 chassit äger, ahr själv ett, väldigt tyst, bra ventilation, stilrent, billigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tlx06
Coolermaster cavalier 3 chassit äger, ahr själv ett, väldigt tyst, bra ventilation, stilrent, billigt.

Har det verkligen bra ventilation fram?
Enligt bilden en bit ner på den här sidan verkar intagsluften fram extremt begränsad: (läs under front intake)
http://www.thetechlounge.com/article/163-2/Cooler+Master+Cava...

... och det lilla den får in lär ju vara rätt dammfyllt dessutom.
Detta kombinerat med en vanlig hederlig 80mm fläkt fram känns som att det diskvalificerar chassit från benämningen "bra ventilation".

Synd, då det är en rätt snygg låda IMHO.

---

Niklas, gillar din mätmetod

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.