ASUS A8N-E + ZALMAN ZM NB47J + GFX KORT. Möjligt?

Permalänk

ASUS A8N-E + ZALMAN ZM NB47J + GFX KORT. Möjligt?

Hej på er. Snart får jag detta modekort och en sådan zalman chipset kylare. Undrar då om det skulle bli några problem i framtiden när man uppgraderar grafikortet. Inte verkar dom bli mindre utan bara större. Just nu är det ett x800gto kort med en zalman kylare på så där bör det inte vara några problem men tänkte på ati1900xtx med mera.

-Edit-

Kanske inte var tydlig nog. Kommer Chipset kylaren vara ivägen för ett större grafikkort än ett gto x800 ?

Permalänk
Medlem

har samma mobo och dom har ju lämnat plats så det räcker för 3 kort platser så har svårt att tänka mej att du skulle få problem

Visa signatur

amd 6000+ 4gb corsair value 800mhz x1950xtx

Permalänk
Medlem

no problems. Men det är på håret...

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Medlem

Det funkar

Dock behöver du som jag fixa nån form av fläkt som blåser på den.
Jag har en tyst 90mm Everflow som står i botten av lådan och blåser allt den orkar. Det behövs nog, blir riktigt hett annars. Obeskrivbart bättre än originalkylningen iallafall

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Där ser man. På håret juh. Jag har antec sonata chassi med 2 st 120 fläktar. En bak och en framför hd racket. Tror när jag tänker efter att den blåser åt det hållet. Sen är det en zalman 7000b cpu fläkt och zalmans senaste gfx fläkt på grafikkortet. Borde räcka va ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dobermann303
Där ser man. På håret juh. Jag har antec sonata chassi med 2 st 120 fläktar. En bak och en framför hd racket. Tror när jag tänker efter att den blåser åt det hållet. Sen är det en zalman 7000b cpu fläkt och zalmans senaste gfx fläkt på grafikkortet. Borde räcka va ?

Kommer räcka till utmärkt.

Permalänk
Medlem

Håll koll på NB47'an bara...jag skulle inte vilja köra den passivt.
Bränner mig nästan på den även fast jag har en 90mm som blåser för fullt på den från 10cm håll, plus bra flöde genom lådan.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Håll koll på NB47'an bara...jag skulle inte vilja köra den passivt.
Bränner mig nästan på den även fast jag har en 90mm som blåser för fullt på den från 10cm håll, plus bra flöde genom lådan.

Det är ingen större fara. Jag har bara en liten 40mm fläkt som pustar på den och en polare kör den helt passivt. Ingen av oss (oklockade system) har någon speciellt kraftig chassiluftning och nu under de varmare sommardagarna har tempen legat runt 27-28 grader - i rummet.
Flänsen blir riktigt het, men det ska mycket till för att nForcechipet ska skadas.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Det är ingen större fara. Jag har bara en liten 40mm fläkt som pustar på den och en polare kör den helt passivt. Ingen av oss (oklockade system) har någon speciellt kraftig chassiluftning och nu under de varmare sommardagarna har tempen legat runt 27-28 grader - i rummet.
Flänsen blir riktigt het, men det ska mycket till för att nForcechipet ska skadas.

Ok, det kanske inte är så farligt att man bränner sig på den.
Jag tycker det är lite obehagligt dock så jag har min 90mm i botten som blåser....det gör rätt stor skillnad iallafall, och låter typ inget ut heller (med dämpmatta i).

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Ok, det kanske inte är så farligt att man bränner sig på den.
Jag tycker det är lite obehagligt dock så jag har min 90mm i botten som blåser....det gör rätt stor skillnad iallafall, och låter typ inget ut heller (med dämpmatta i).

Tänk på att de finns många som kör med bara originalflänsen med trasig fläkt (som alltså inte märkt/brytt sig om att den lagt av). NB47-an blir varm därför att den leder värme så bra och därmed kyler bra.
Det är verkligen undermålig kvalitet på originalfläkten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Tänk på att de finns många som kör med bara originalflänsen med trasig fläkt (som alltså inte märkt/brytt sig om att den lagt av). NB47-an blir varm därför att den leder värme så bra och därmed kyler bra.
Det är verkligen undermålig kvalitet på originalfläkten.

Jo men även om det inte pajar direkt så förkortas nog livslängden enormt om man kör överhettat.
Lite flås på/runt den skadar iallafall inte

Och förresten, alla såna där små sketna skrikande fläktar går väl sönder rätt fort...dom är ju så små och högvarvande och lite damm i dom så är det kört

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

Jag håller med.. min blir så varm att det knapp går att ta på den.. då har jag ändå en 12cm fläkt framför diskarna, 9.2cm från sidan o en 12a där bak.. o nu går alla på fullvarm i sommarhettan! Satt o klockade en dag för o se vad jag kunde få ur datorn.. efter en dags lekande så började det lukta lite bränt från nordbryggan!! så nu leter jag efter bättre alternativ.

Visa signatur

Ta inte livet för allvarligt, du kommer ändå inte ur det levande!

Hiper Type R 580W - brann upp med en maxbelastning på 77W!!!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muggesand
Satt o klockade en dag för o se vad jag kunde få ur datorn.. efter en dags lekande så började det lukta lite bränt från nordbryggan!! så nu leter jag efter bättre alternativ.

Vid överklockning är läget såklart annorlunda...

OT: Någon som har ett bra tips på hur man enklast får ur kontakten för fläktkabeln på ett MSI-grafikkort? Den sitter fast som berget, men jag vill ha bort originalkylaren för att istället sätta dit en Zalman VF900. Hilfe bitte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Muggesand
Jag håller med.. min blir så varm att det knapp går att ta på den.. då har jag ändå en 12cm fläkt framför diskarna, 9.2cm från sidan o en 12a där bak.. o nu går alla på fullvarm i sommarhettan! Satt o klockade en dag för o se vad jag kunde få ur datorn.. efter en dags lekande så började det lukta lite bränt från nordbryggan!! så nu leter jag efter bättre alternativ.

Nej det behövs nån som blåser direkt på, det räcker inte med lite svagt flöde bara.
Tror min lösning med 90mm i botten stående på fyra "ben" är rätt smart, om man nu inte ska konka runt en massa på sin burk

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006