Permalänk
Medlem

fil delning i nätverk

Hej.
Har ett problem som jag aldrig har lyckats lösa. Det är så att jag har en dator som jag använder som "server dator" altså den har vanliga windows 2k, så det är ingen vanlig server dator(jag kallar det bara). Och när jag delar ut filer och annat i närverket, så kommer inte dom andra datorerna åt denna "Server dator" Jag fattar inte hur jag ska göra, har suttit i flera timmar och testa massor av olika saker men inget vill funka.
När jag ska försöka komma åt den datorn så går jag in i Internet Explorer och skriver \\192.168.0.101 Då kommer det upp att jag inte har behörigheter att komma åt datorn.
Nämnvärt är kanske att jag har en router som basenhet i hela nätverket.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Om du bara vill dela ut filer, ska du göra de mapparna utdelade. Då kommer du inte behöva bry dig om att logga in på den datorn. Du kan dessutom mappa upp de utdelade så de finns som nätversresurser. Då kommer de utdelade mapparna på din w2k-dator att synas som hårddiskar på den datorn du mappat upp dem mot (kanske inte oerhört självklart, men det är ett alternativ).
Däremot kan du inte logga in via remote desktop eftersom det inte finns med i W2k. Det finns förstås i server-version, men det var inte det du hade.

Ett annat alternativ är RealVPN och dess snarlika syskon. På det sättet kan du logga in mot datorn och starta progam osv, men min erfarenhet av dessa VPN är att det går rätt långsamt. SKa den bara stå och vara filserver behöver du aldrig logga in mot den, annat än för reparationer, omstart osv.

Hoppas det hjälper något.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk

dela ut hårddisken och sen mapparna.. sen i kör skriver du bara om det var // namnet/ mappen eller // ip/ mappen.. kanske ska vara \\ istället ..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 135711
Om du bara vill dela ut filer, ska du göra de mapparna utdelade. Då kommer du inte behöva bry dig om att logga in på den datorn. Du kan dessutom mappa upp de utdelade så de finns som nätversresurser. Då kommer de utdelade mapparna på din w2k-dator att synas som hårddiskar på den datorn du mappat upp dem mot (kanske inte oerhört självklart, men det är ett alternativ).
Däremot kan du inte logga in via remote desktop eftersom det inte finns med i W2k. Det finns förstås i server-version, men det var inte det du hade.

Ett annat alternativ är RealVPN och dess snarlika syskon. På det sättet kan du logga in mot datorn och starta progam osv, men min erfarenhet av dessa VPN är att det går rätt långsamt. SKa den bara stå och vara filserver behöver du aldrig logga in mot den, annat än för reparationer, omstart osv.

Hoppas det hjälper något.

Jag förstår inte riktigt när du säger "mappa upp de utdelade" hur?
mappar har jag redan på "udelat"
när jag skriver i kör \\ip så står det samma sak(\\192.168.0.101 är inte tillgängligt. Kanske du inte har behörigheterna att använda den här resursen. Be serverns administratör om hjälp.
Åtkomst nekad.

:/

Permalänk
Medlem

Det är precis vad datorn säger du har inte behörighet. Är du säker på att du har på file and print sharing?
Och att du inte har någon form av brandvägg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av azorac
Det är precis vad datorn säger du har inte behörighet. Är du säker på att du har på file and print sharing?
Och att du inte har någon form av brandvägg?

Japp den har jag aktiverat(ser det under Egenskaper på Lokalt nätverk? right?)
Nej, det ända i någon sådan form är NOD32 antivirus.
Men det är inget man ska installera under file and print sharing ?

Permalänk
Medlem

Bry dig inte om det där med kör, gör såhär istället:
i My network places (i explorern, tryck win+e) där söker du efter den datorn du delat ut mapparna på (brukar vara nåt i stil med my network places/entire network/microsoft network/datorer/utdelade mappar). Under tools finns en funktion som heter "map network drive". Där väljer du de mappar som du delat ut från din w2k-dator.
(Jag sitter på eng OS här på jobbet, men det borde vara rätt uppenbart vad det heter på svenska).
Kan du inte hitta w2k-datorn, prova att pinga den.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Saxat från FAQ:n

Citat:

Ingen kan komma åt min dator i nätverket! Jag har Windows 2000 eller XP. Vad skall jag göra?

antagligen har du ditt gäst-konto inaktiverat. Det är det som standard i både Windows XP och Windows 2000. För att fixa det kan du göra sähår: start --> installningar --> kontrollpanelen --> administrationsverktyg --> datorhantering --> lokala användare och grupper --> användare där skall du högerklicka på användaren gäst och välja egenskaper. kryssa bort alternativer "kontot är inaktivt"... nu skall det funka hur bra som helst!

Visa signatur

We're special in others ways. Ways our mothers appreciate.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lokan
Saxat från FAQ:n

Jo jag vet såg det med, men det vill sig inte fortfarande att funka.

Japp det funkar bra att pinga den datorn.