Permalänk

Byta kylvätska, hur ofta?

Hej,

Jag funderar på att skaffa vattenkylning (för första gången) och har läst på i ämnet både här och där, men det är en sak jag fortfarande undrar över:

Måste/bör man byta kylvätskan i systemet med jämna mellanrum och i så fall hur ofta? Och hur gör man det på bästa sätt?

Själva kylvätskan förresten, är det inte värt det att köpa färdigblandad sådan och fylla på med, istället för att palta med destillerat vatten och etylenglykol och antialgmedel och allt vad det är? Så är den ju färgglad redan med. Kan väl inte kosta mer än nån hundring? Beror väl kanske på hur ofta man måste byta kanske (om man nu måste).

Jag siktar förresten på att skaffa ett Thermaltake Tai Chi chassi och se hur den lösningen funkar. Helt okej verkar det som, eller? Sen kanske bättra på det med ett annat kylblock. Swiftech STORM (G5), är det bäst det eller?

Visa signatur

MBD: Asrock Fatal1ty Z270 Gaming-ITX/ac CPU: Intel Core i5-7600K RAM: Corsair CMK32GX4M2B3000C15 GFX: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING SSD: Samsung 970 EVO MZ-V7E1T0BW PSU: SilverStone SX800-LTI w/ Noctua NF-A12x15 PWM Case: Louqe Ghost S1 Cooler: Noctua NH-L12 Fans: 2 x Noctua NF-A12x15 PWM Screen: Dell UltraSharp U3011 Keyb: Filco Ninja Majestouch-2 TKL Mouse: Razer Mamba TE

Permalänk
Avstängd

Undrar om vattenkylningen i tai chi chassit är bra. Ngn som vet om ett hiper 580w modular type-r får palts där?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Vattenkylningen är helt ok, och ett hiper 525w och ett ocz 450w får plats utan problem så varför skulle inte ett type-r passa. (f.ö jag som håller på att sälja vattenkylningen på marknad)

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Avstängd

Vad för vatten finns det? Jag behöver vatten till ett vanligt vattenkylnigs kit. Ngn som kan länka till ett(flera?) vatten som gör det som behövs?
Gärna från komplett.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

mycket billigare alternativ
Anti corrosions medel Etylen glycol

samma som Zalmans kylvätska

bara att blanda ut med dest vatten finns på vilken mack som hels runt 30kr

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
mycket billigare alternativ
Anti corrosions medel Etylen glycol

samma som Zalmans kylvätska

bara att blanda ut med dest vatten finns på vilken mack som hels runt 30kr

Så det enda man behöver är alltså anti corrosionsmedel och destillerat vatten? Inget alg dödande? (om ja, ska man ha alltsammans iblandat?)

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

Jag skulle inte använda etylen glycol. Då fräter du sönder du slangarna , använd zalmans istället.

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Re: Byta kylvätska, hur ofta?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av InterClaw

Jag siktar förresten på att skaffa ett Thermaltake Tai Chi chassi och se hur den lösningen funkar. Helt okej verkar det som, eller? Sen kanske bättra på det med ett annat kylblock. Swiftech STORM (G5), är det bäst det eller?

Jag har en sån låda med ett Type-R 480 och det är gott om plats. I vattenväg funkar det utmärkt med Redlines Watterwetter (köper du på en välsorterad bensinmack) och destilerat vatten. Jag körde samma mix i min förra MC och det sänkte tempen lite.
Eller om du inte hittar watterwetter så använd glykol, det dödar effektivt bakterier och alger det med. Och jag har inte upptäkt att det ska fräta på något sätt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Jag skulle inte använda etylen glycol. Då fräter du sönder du slangarna , använd zalmans istället.

Ja vill påpeka att om du läser på innehålsförtekningen på Zalman vätskan så står det innehåller Etylen glycol så chi fick du!

ja kör själv på glyckol å dest vatten blandat 50/50 å ja skulle inte tro att det behövs nåt anti alg medel för ja tror inte alger trivs i sprit då etylen glycol är en slags sprit (obs giftigt som satan)

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darknes
Ja vill påpeka att om du läser på innehålsförtekningen på Zalman vätskan så står det innehåller Etylen glycol så chi fick du!

ja kör själv på glyckol å dest vatten blandat 50/50 å ja skulle inte tro att det behövs nåt anti alg medel för ja tror inte alger trivs i sprit då etylen glycol är en slags sprit (obs giftigt som satan)

Och du vet vilken koncentration, Etylen glycol, som Zalman Anti-Corrosion Fluid har eller?

Visa signatur

PS3 & PS4-Astro A50-Playseat GT-Thrustmaster T 500 RS Wheel-Ferrari F1 Add-on Wheel

Permalänk
Medlem

Jag har kört med vattenkylning i 4år & när jag pensionerade aggregatet för några månader sedan & tappade ut vattnet så var det kristall klart.
Det roliga är att jag har bara använt vanligt kranvatten & kylarglykol under dessa år!.

Permalänk

nej de vet ja inte men om man jämnför färgen på glyckol å zalman skulle ja säga att det ser exakt lika ut

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlienCobra
Och du vet vilken koncentration, Etylen glycol, som Zalman Anti-Corrosion Fluid har eller?

Kan inte tänka mig att glykol tar kål på slangarna om det inte är papprör du kör med. Var har du hört det?

Permalänk

Jag ska fylla på vätska snart och köper inget nytt flashigt uv reaktivt utan fyller med samma som i bilen!

Visa signatur

Varför göra det enkelt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Undrar om vattenkylningen i tai chi chassit är bra. Ngn som vet om ett hiper 580w modular type-r får palts där?

Jag kör vattenkylning i ett tai-chi. Har en 120mm radiator, vattenkylning på gpu, cpu och nordbrygga. Vill man ha en 2x120mm radiator så ska denna kunna ligga i botten utan problem. Nättagget får plats i tai-chin utan problem. har ett sådant agg i min htpc så det bör få plats i en större låda med. Men jag kan inte svära på att kablarna är tillräckligt långa!

Visa signatur

Core I7 7700k . Asus GTX 1080 . 32GB Corsair Vengeance . Asus Maximus IX . Corsair AX860 . Samsung 960 PRO Nvme ssd x2 raid0