Permalänk

Dell Latitude C600 med blåskärm

Har ett litet problem med en Dell Latitude C600 som jag köpte begagnat.

Blåste systemet, lade in Win 2000 PRO, samt alla drivisar från DELL.
Problemet är nu att så fort man pluggar in det trådlösa nätverkskortet, så kommer en blåskärm max 10 minuter efter systemet laddats klart

Felmeddelande lyder: DRIVER_NOT_LESS_OR_EQUAL, samt en hänvisning om vart i minnet som felet uppstått.

Det skumma är att kortet funkade perfekt innan (testade att surfa på universitets nät i över 2 timmar utan problem). Det enda som har ändrats är att vi köpte enbluetooth-sticka (USB) för att kunna föra över bilder m.m. från mobilen.

Därför testade jag att avaktivera alla portar m.m. i enhetshanteraren mha ny användarprofil. Startade om med denna, och 10 min. senare: blåskärm.

Att ansluta till internet med ett PC-card + tp-kabel funkar utan problem i timtal.

Så frågan är, om trådlösa kortet kommer i konflikt med bluetooth eller om det kanske är dåliga minnen?

Systemet består av: P3 700, 2x128 MB, 20 gb av okänt märke, ATI M3 8 MB.

Mina IRQ:s består av följande:

IRQ Enhet
9 Microsoft ACPI-Compliant System
9 Mobility M3
9 Texas Instruments PCI-1420 CardBus Controller
9 Texas Instruments PCI-1420 CardBus Controller
9 Intel 82371AB/EB PCI to USB Universal Host Controller
9 ESS Maestro PCI Audio (WDM)
7 3Com EtherLink III LAN PC Card (3C589B/3C589C) (Ethernet)
12 Synaptics PS/2 Port Pointing Device
1 101/102-tangenters eller Microsoft Natural PS/2 Keyboard
8 System CMOS/realtidsklocka
13 Matematikprocessor
6 Standarddiskettstyrenhet
4 Kommunikationsport (COM1)
14 Primär IDE-kanal
15 Sekundär IDE-kanal
2 Moderkort

Kan alla (5) enheterna på IRQ 9 varaen del av problemet,och isf hur f ixa?

Skall fixa nya minnen, nytt bios och en annan trådlös kontakt och testa med,men finns det något annat att testa?

Visa signatur

Fractal Design Focus G Petrol Blue Midi-tower, Fractal Design Integra M 650W PSU, MSI Z370-A PRO, Intel Core i3 8100 3.6 GHz , Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz, Gigabyte GeForce GTX 1650 4GB OC, Samsung 850-Series EVO 250GB, Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB, ASUS DVD±RW DRW-24D5M, Logitech MX518 Optical Mouse, Logitech G105 Keyboard, Logitech X-230 2.1 högtalarset, BenQ 24" LCD LR2455

Permalänk
Inaktiv

Testa en sak i taget.

Gör ett minnestest. Finns info om hur genom att söka här på forumet.

Har du senaste service pack?

Permalänk

Kör med Service Pack 4, samt alla uppdateringar från Microsoft.
Körde ett test förut med memtest, och har för mig att det gick bra.
Får väl köra ett nytt.

Funderar på om det blir konflikt mellan drivisarna för bluetooth och wireless.
Detta eftersom problemet kom efter att jag installerat bluetooh (USB).
Det trådlösa funkade bra innan nämligen.

Har ändå tänkt fixa ett annat trådlöst kort av andra orsaker så vi får se.

- Edit -

Körde memtest igår ett par timmar. Inga problem där, så troligen är det inte dom det är fel på.

Men jag är ändå orolig för att så många enheter delar på samma IRQ. Tycker det är lite väl många, då det finns en del lediga nummer. Eller det kanske bara är 2000 som gör så?

Visa signatur

Fractal Design Focus G Petrol Blue Midi-tower, Fractal Design Integra M 650W PSU, MSI Z370-A PRO, Intel Core i3 8100 3.6 GHz , Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 2666Mhz, Gigabyte GeForce GTX 1650 4GB OC, Samsung 850-Series EVO 250GB, Seagate BarraCuda 1TB 7200rpm 64MB, ASUS DVD±RW DRW-24D5M, Logitech MX518 Optical Mouse, Logitech G105 Keyboard, Logitech X-230 2.1 högtalarset, BenQ 24" LCD LR2455