Permalänk
Medlem

Strul med nätverkskort

Vet inte om detta är i rätt forumsdel men isåfall får en moderator flytta den.

Jag skaffade BBB100 häromdagen. Problemet är att jag bara får ut 10/10.
När jag kollar status för den lokala anslutningen står det hastighet 10Mbit/s.
Jag har provat ändra Link Speed/Duplex mode från "auto" till "100Mbps/Full Duplex" utan att något ändras. Nån som har en aning?
Nätverkskortet är ett Realtek RTL8139/810x Family Fast.

Permalänk

Är du direkt inkopplad i modemet? Eller du har kanske router?

Visa signatur

Stationära Intel i7 4790K 4,0GHz | 2x Nvidia Geforce GTX580 | 16GB DDR3 | 1xSDD 160gb | 2x1TB 7200RPM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guldztrand
Är du direkt inkopplad i modemet? Eller du har kanske router?

Nope, inget modem och ingen router. Kabeln går direkt ifrån väggen in i nätverkskortet.

Permalänk
Medlem

Ring BBB och be dem kolla upp det, så du verkligen är omkopplad. Jag fick göra det, trots att det stod att jag hade BBB 100-tjänsten aktiv.

Under någon vecka fick man uppleva 100/100, men sen började det sega sig lite och ligger på ca 90/20 nu

Permalänk
Medlem

Okej, får väl göra det. Det som jag reagerade på, var att det stod på nätverksanslutningen att max var 10 mbps.
Var rädd att någon inställning hade strypt hastigheten, eller så...
Jag tror att det stod att hastigheten var 100 förut när jag hade comhem.
Jag kan dock minnas fel.

Permalänk
Medlem

<Edit>: Ja, om det inte är omkopplat hos BBB så ska det ju stå att du har 10Mbps, inte 100Mbps...
Just därför bör du ringa dem och be om att de kollar upp läget, om det är inställt på 10Mbps eller 100Mbps.</Edit>

När du hade ComHem så hade du väll ett modem? Från datorn till modemet är det 100Mbps, men hastigheten därifrån och vidare är en annan sak

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soir
<Edit>: Ja, om det inte är omkopplat hos BBB så ska det ju stå att du har 10Mbps, inte 100Mbps...
Just därför bör du ringa dem och be om att de kollar upp läget, om det är inställt på 10Mbps eller 100Mbps.</Edit>

När du hade ComHem så hade du väll ett modem? Från datorn till modemet är det 100Mbps, men hastigheten därifrån och vidare är en annan sak

Okej, det är sant. Ska ringa de imorn och höra.
Tack för hjälpen.