Permalänk
Medlem

iRiver U10 vs Meizu M6

Tjena! Nu är det snart dags att pensionera min gamla iRiver 890, som är på lagning just nu. Och om tre veckor så kommer ju en trevlig lön. De mp3spelare som jag har tittat lite närmre på är de som står i topic, iRiver U10 och Meizu M6. Men vilken är egentligen bäst av dessa? De klarar ungefär samma saker, har i princip samma batteritid. Dock så har Meizun mer minne än U10. Men kostar då lite mer för 4gb (kontra 2gb).

Det jag prioriterar är:

1. Ljudet! Inga kompromisser här inte. Min 890 får vara måttstocken här.
2. Handhavandet, ska vara lätt att hantera(funktioner, visst, men inga onödiga mellansteg för att göra saker, t ex sätta på en låt), ska vara enkelt att byta låt i fickan och snabb starttid från det att man tycker "on" tills det att låten börjar spelas.
3. Batteritid. På pappret ganska lika, men hur mycket sänks det om man använder dem flitigt?
4. Videofunktion, ganska lika vad jag har förstått det som. 15 vs 18 fps lär knappast märkas, eller?

Dock så måste jag nämna att jag är tveksam till Meizuns tochgrej. Jag gillade aldrig min iPods sådan, och tvekar att jag kommer att gilla denna.

Idéer?

Mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Aldrig haft en U10 så kan bara svara för M6an.

1. Ljudet. Enligt mig bästa ljudet en MEIZU haft och många vet hur de tidigare modellerna låter. Bra! Och bra inställningsmöjligheter för ljudet med. Basen är snuskigt homogen och hårresande bra :). Mot Nanon jag hade så är nanon en påse grus helt ärligt. Ljudet är toppklass!
2. Handhavandet = Tänk Ipod
3. Har kört min några dagar nu och tycker den håller batteriet mycket bra. Men som alltid med stora displayer och videofunktioner osv så beror batteritiden mer och mer på användaren.
4. M6 klarar 20fps. 18 står specat men man har till och med ett provklipp i 20fps med på spelaren :).

Touchpad är alltid en vanesak. När man lärt sig den efter några dagar så är de guld anser jag.

M6an har 2.4" skärm mot U10ans 2.2" och är även mindre än U10an.

Lycka till med ditt val!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Anser du (försök att inte vara partisk) att titta på t ex Simpsons funkar bra? Och, har ni något program som ENKELT gör om filmerna till något som M6 slukar?

iRiver har ju t ex ett sådant program, iriverter som enligt mig funkar fint.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ursäkta min nyfikenhet, men hur mycket kostar en U10 2gb? Vad är priset för M6an? Jag vet att jag hur enkelt som helst kan leta reda på det själv, men ni verkar ha koll.

Permalänk
Medlem

2000 respektive 2500. Men då har M6 4gb istället för 2.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Man har även 10% rabatt som student via www.jpb.se så priserna är väldigt lika.

Det följer med en anpassad Virtualdub som är lika enkel som iriverter. Men vi har även gjort en manual för vanliga virtualdub för de som vill tweaka lite extra

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
2000 respektive 2500. Men då har M6 4gb istället för 2.

Tackar för svaret!

EDIT: Tyckte du om ljudet i din nano? För om det var bra där, kanske en större iPod skulle vara något? Mer utrymme för film tex, och även större skärm. Men det kanske var ett jättestort problem med klickhjulet?

Annars skulle jag nog satsat på M6:an för fler funktioner, men U10 om man vill ha en enkel spelare. Tyckte att det var lite krångligt med M6:an när man skulle sätta på en låt; var många steg som manv ar tvungnen att gå igenom innan man börja spela (detta efter att ha sätt en film på detta forum, min uppfatning är säkert helt galen ).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Tackar för svaret!

EDIT: Tyckte du om ljudet i din nano? För om det var bra där, kanske en större iPod skulle vara något? Mer utrymme för film tex, och även större skärm. Men det kanske var ett jättestort problem med klickhjulet?

Annars skulle jag nog satsat på M6:an för fler funktioner, men U10 om man vill ha en enkel spelare. Tyckte att det var lite krångligt med M6:an när man skulle sätta på en låt; var många steg som manv ar tvungnen att gå igenom innan man börja spela (detta efter att ha sätt en film på detta forum, min uppfatning är säkert helt galen ).

Det var Fireo som haft en Nano. Själv har jag haft en Mini. Jag gillar inte iPod alls, så Apple går tyvärr bort.

Ja. Det känns som det är många steg till att låten börjar spelas, stämmer detta?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har haft en Nano. Och M6 utklassar den i ljud helt utan att behöva svettas ;). Det är ingen tvekan helt enkelt.
Jag får gåshud av ljudet i min M6 Och jag ser mig som kräsen. Basen framförallt är riktigt riktigt bra!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Det var Fireo som haft en Nano. Själv har jag haft en Mini. Jag gillar inte iPod alls, så Apple går tyvärr bort.

Ja. Det känns som det är många steg till att låten börjar spelas, stämmer detta?

Ok, det var värt ett förskök.

Från det jag såg av den filmen, var det jobbiga att man var tvungen att hela tiden gå in i en rulllista bara för att välja "OPEN". Inte så praktiskt.

U10 däremot verkar vara lättare, särkilt när man vill byta låt i fickan. Bara mina åsikter efter vad jag har sett.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adzam 1
Ok, det var värt ett förskök.

Från det jag såg av den filmen, var det jobbiga att man var tvungen att hela tiden gå in i en rulllista bara för att välja "OPEN". Inte så praktiskt.

U10 däremot verkar vara lättare, särkilt när man vill byta låt i fickan. Bara mina åsikter efter vad jag har sett.

Byte låt gör du ju med pilatantenterna på spelaren. Inget konstigt med det. Ska du byta album eller artist måste du givetvis in o bläddra lite. Det gäller ju alla spelare i världen om de inte har röststyrning

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Byte låt gör du ju med pilatantenterna på spelaren. Inget konstigt med det. Ska du byta album eller artist måste du givetvis in o bläddra lite. Det gäller ju alla spelare i världen om de inte har röststyrning

Ja det är klart, men för det jag menar är:

1. Det ser lite svårt ut att byta låtar med de knapparna när den ligger i fickan, då de är små om man jämför med U10, där hela sidan är en knapp. Det kanske upplevs på ett helt annat sätt.

2. Det jag mena var jobbigt med M6:an verkar vara att man så fort man ska byta artist och har hittat den, är att istället för att direkt öppna den mappen måste dra fram en lista med massa alternativ som tex "OPEN", "PLAY" etc. Kanske inte alls är jobbigt i praktiken, men det såg jobbigt ut på filmen.

Aja, nikce blir nog nöjd oavsett vilken han väljer. Det är ju islutändan han som bestämmer, då vi redan har spelare vi är skitnöjda med. ;D

Permalänk
Medlem

Han blir nog inte besviken oavsett val nej

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Fördelen som jag ser med u10 är att radion verkar ju klart bättre, (något enklare menyer kanske), 2 års garanti på dustin=)
annars vinner ju m6 på mer minne o något större skärm.
Ljud o video kvala verkar annars ganska lika.

Ska göra samma val som du så förstår att du har det svårt

Visa signatur

doh;)

Permalänk
Inaktiv

Väljer också mellan dem, båda 1 gb modellerna, eftersom att de kostar lika mkt. Det lutar mer åt Irivern, någon som kan stoppa mig och säga någon fördel som inte U10 har jämfört med M6

Permalänk

M6:an ser riktigt lovande ut. Synd bara på priset. 2495:- för 6GB, medans en iPod Video på 30GB kostar runt 2795:-. Alldeles för dyrt.

Permalänk
Medlem

uhm 4Gb är det väl och då är det 4gb flash vs 30gb hdd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av malicious
M6:an ser riktigt lovande ut. Synd bara på priset. 2495:- för 6GB, medans en iPod Video på 30GB kostar runt 2795:-. Alldeles för dyrt.

2,5k för 4 gb...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
2,5k för 4 gb...

Minus 10% som studerande vilket många är

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Minus 10% som studerande vilket många är

Ja, det står ju längre upp i tråden? Jag valde nyss mellan dessa, och jag är inte studerande. Så det är en hel del som inte är det här också.

---------

Nåja, jag har precis köpt mig en iRiver u10.

* Ljudet är inte sämre än din 890. Jag upplevde det dock i ett första intryck att vara snäppet sämre än min IAUDIO5. Men då pratar vi liten marginal. Kan säkert vara att jag är inlyssnad på iaudion, och inte är van vid iriverns ljudbild. Men då vet du vilken klass ljudmässigt spelaren håller. Det är ingen nyhet att iaudions ljud är svårslaget heller.

* Starttiden är mindre snabb jämfört med de mindre flashspelarna. Tog ett par sekunder extra att starta. När man startat den befinner man sig i det albumet/playlisten man var senast.

* Handhavandet beträffande "knapparna" upplever jag efter en dags användning som smidigt. Bara man får in vanan med vad som är upp och ner, så
flyter det på mycket bra. Går även lätt att byta låt i fickan bara man som sagt har koll på vad som är upp och ner på spelaren. Men det lär man sig. Har du ett par tajtare byxor måste du nog ha hold-knappen inne ständigt i byxorna, annars finns det risk för att spelaren börjar spola mitt i en låt.

De övriga knapparna, d.v.s. inte de som "är" skärmen, sitter bra placerade. Volym + / - , on/off, hold, samt en knapp för att visa det som är på skärmen på "andra ledden". När man ändrat detta följer även skärmknapparnas funktioner med så att det blir åt rätt håll. Mycket trevlig funktion.

* Filmuppspelning. Har laddat in ett par avsnitt av scrubs, och tittat på (efter konvertering). Den spelar endast mpeg4. Bilden flyter på bra, och det är fullt dugligt att se på. Jag blev faktiskt positivt överraskad på den biten.

* Batteritiden. Jag har bara haft spelaren i ett par dagar, så jag har inte hunnit uppleva huruvida den är bra/dålig eller inte. Men det kanske är ett gott tecken?

Summa:
Detta är iallafall mitt eget första intryck av spelaren. Har inte känt på M6:an, så den kan jag inte jämföra med. Bästa vore om du fick känna på de respektive. Kan säga att iRivern var väldigt mycket mindre än vad jag väntat mig (positivt).
Det går ju att få tag i en u10a för 1800-1900 kr nu med.

Bara att fråga om du undrar något mer!

Permalänk
Medlem

Väldigt trevlig recension. Det lutar faktiskt åt en iRiver. Mest för att jag är märkestrogen och för att jag inte gillar touchpaden. Det enda tråkiga skulle ju isåfall vara att man får mindre GB att leka med, och att man måste använda iRivers egna program för att musiken ska hamna under "Music".

Men, åter igen, tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varsågod

Jag tyckte också att det var lite tråkigt att man var tvungen att köra irivers program för att få det under Music. Annars måste man gå in via "Browse". Men kommer man igång med programmet går det smidigt och riktigt snabbt att föra över. Bra funktion med överföringskö också, så den börjar föra över medans man sitter och väljer nästa album/låtar att lägga in.

Just nu kör jag ~1.5GB musik och ~0.5GB film. Filmerna blir ju mycket mindre när man konverterat dem (kan rekommendera programmet badak), och man tar ju ändå bort dem/byter när man sett. 2 GB är inte mycket, men det är inte för lite heller.

Tror du kan söka på "badak" här på forumet, så finns det nog i en tråd som iRiver-snubben här hade svarat i. Via den länken hittar man färdiga presets osv. för u10.

mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klarho
Varsågod

Jag tyckte också att det var lite tråkigt att man var tvungen att köra irivers program för att få det under Music. Annars måste man gå in via "Browse". Men kommer man igång med programmet går det smidigt och riktigt snabbt att föra över. Bra funktion med överföringskö också, så den börjar föra över medans man sitter och väljer nästa album/låtar att lägga in.

Just nu kör jag ~1.5GB musik och ~0.5GB film. Filmerna blir ju mycket mindre när man konverterat dem (kan rekommendera programmet badak), och man tar ju ändå bort dem/byter när man sett. 2 GB är inte mycket, men det är inte för lite heller.

Tror du kan söka på "badak" här på forumet, så finns det nog i en tråd som iRiver-snubben här hade svarat i. Via den länken hittar man färdiga presets osv. för u10.

mvh

Överföringskö har man ju i Windows? Eller hur menar du?
När jag ska fylla min M6 så ansluter jag den bara och sedan grabbar jag kanske 15 album och drar över till mappen Music. Sen startar den ju all överföring direkt och kör tills det är klart

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Överföringskö har man ju i Windows? Eller hur menar du?
När jag ska fylla min M6 så ansluter jag den bara och sedan grabbar jag kanske 15 album och drar över till mappen Music. Sen startar den ju all överföring direkt och kör tills det är klart

Ja, det är klart Råkade nog få det att låta exklusivt där.

Jag menade nog mer hur just den funktionen var utformad i programmet. När man valt ett album att föra över, "försvinner" det i bakgrunden och tickar på i en liten mätare längst ner i programmet. Detta i skillnad mot andra (tidigare) program, där fönstret blivit mer upptaget av överföringen.

En fråga förresten. När man lagt in låtar sådär på M6an, läser den taggarna och låter en välja sortering via t.ex. album/artist/genre då? Får man göra en mapp om man vill ha vissa låtar i en egen playlist?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klarho
Ja, det är klart Råkade nog få det att låta exklusivt där.

Jag menade nog mer hur just den funktionen var utformad i programmet. När man valt ett album att föra över, "försvinner" det i bakgrunden och tickar på i en liten mätare längst ner i programmet. Detta i skillnad mot andra (tidigare) program, där fönstret blivit mer upptaget av överföringen.

En fråga förresten. När man lagt in låtar sådär på M6an, läser den taggarna och låter en välja sortering via t.ex. album/artist/genre då? Får man göra en mapp om man vill ha vissa låtar i en egen playlist?

När man lagt över all musik och vill sortera det med tags så klickar man på en meny som heter "update music library". Då läggs allt i kategorierna Artist/Album osv precis som taginfon anger.
Men man kan även gå via browseläge och köra utan tags om man vill.
Playlists skapar man också enkelt i spelaren om man vill.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
När man lagt över all musik och vill sortera det med tags så klickar man på en meny som heter "update music library". Då läggs allt i kategorierna Artist/Album osv precis som taginfon anger.
Men man kan även gå via browseläge och köra utan tags om man vill.
Playlists skapar man också enkelt i spelaren om man vill.

En eloge till Meizu för detta. Så här _ska_ en äkta UMS-spelare fungera. Inga externa proprietära program för att kunna utnyttja spelarns funktioner.

I valet och kvalet mellen en U10:a och en M6:a undrar jag faktiskt om inte detta skulle vara helt avgörande för mig. Om kinserna bara inte snålat ut på radion...

Så om vi ska försöka summera detta i någon sorts objektiv lista där vi bortser från de estetiska preferenserna (vilka ju som bekant är fullständigt subjektiva)

+ för M6:
* Mindre format, större skärm
* Fullständigt UMS - stöd
* 4 gb finns att få

+ för U10:
* Fungerande radio
* Fantastisk docka o. fjärrkontroll som tillbehör
* Bättre batteritid

Normalt brukar jag även sätta upp garanti och support på irivers pluslista, men just Meizu sköter sig rätt bra på den punkten också. Vad är Meizuns garantitid?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nosslo Snah
En eloge till Meizu för detta. Så här _ska_ en äkta UMS-spelare fungera. Inga externa proprietära program för att kunna utnyttja spelarns funktioner.

I valet och kvalet mellen en U10:a och en M6:a undrar jag faktiskt om inte detta skulle vara helt avgörande för mig. Om kinserna bara inte snålat ut på radion...

Så om vi ska försöka summera detta i någon sorts objektiv lista där vi bortser från de estetiska preferenserna (vilka ju som bekant är fullständigt subjektiva)

+ för M6:
* Mindre format, större skärm
* Fullständigt UMS - stöd
* 4 gb finns att få

+ för U10:
* Fungerande radio
* Fantastisk docka o. fjärrkontroll som tillbehör
* Bättre batteritid

Normalt brukar jag även sätta upp garanti och support på irivers pluslista, men just Meizu sköter sig rätt bra på den punkten också. Vad är Meizuns garantitid?

"Garanti

Vi lämnar 12 månaders garanti på samtliga produkter. "

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När jag köper mp3 efter lön kommer jag leta tills jag får 2 års garanti om det av nån orsak inte blir u10:an, för känns som mp3:n/ hörlurarna pajar efter 1 år o 4 dar.. tack o lov var affären jag köpte min nuvarande mp3 så schyssta så dom fixade den ändå=).. dock måste hörlurar snart bytas..

Visa signatur

doh;)

Permalänk

Synd att man bara kan beställa från webben, samt att den inte ens finns tillgänglig för direktleverans, utan måste förbokas. Dåligt. Det blir en iRiver för mig också.

Permalänk
Medlem

u10an är bra, har en sån själv.

Du blir inte besviken om du köper den