Western Digital gör upp i godo

Permalänk
Melding Plague

Western Digital gör upp i godo

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Löjligt, det är mjukvarutillverkarna som gör fel! Enheten GB som HDD-tillverkare använder sig av betyder ju Giga (10^9) Byte, alltså 1 miljon byte.
Det mjukvarutillverkarna vill mena är Gibi (20^30) byte alltså baserat på binärt talsystem. Sådeles är faktan rätt inför domslutet. Men problemet ligger i att HDD-tillverkarna på inget sätt försöker hymla om att det faktiskt är _giga_byte som specificeras. Däremot så tycker jag att det är isf Microsoft som bör rapportera HDD i enheterna Gigabyte och därefter filsystem/filer som Gibibyte.
Detta har ju redan börjat införas i mjukvara och jag tycker det är löjligt vilka som får ta smällen, när man ser på vilka som gjort fel i alla år

Citat:

gigabyte : gibibyte 100 GB ≅ 93.1 GiB +7.4 % or −6.9 %

Mer info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Giga
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibi

Visa signatur

//JARLEN :: ANTEC 3000B :: ASUS P5B :: Q6600 :: 6GB PC6400 :: GTX560Ti DCII TOP :: 2TB

Permalänk
Avstängd

nu har man mailat dom vet någon va programmet heter så man kan tanka det från thepiratenay istellet?det bör väl inte va så olagligt igentligen när man har rätt till programmet?

igentligen bör man väl inte gnälla över tappad datadå jag tycker det är windows som läser fel.

Permalänk
Medlem

Vad är mjukvaran bra till? Lite seg såhär på kvällen... Köpte 4st 200GB`s Western för nått år sedan och alla 4 har en kapacitet på 186GB.

Edit : Inte 1 enda serialnummer fungerade utav mina 4 diskar Skummt när jag väl köpt en Western mellan denna period.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Avstängd

haha,om man skriver f som nummer så kommer man igenom
skummt att dina serienummer inte funka :S testa o maila dom o se va dom säger.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Vad är mjukvaran bra till? Lite seg såhär på kvällen... Köpte 4st 200GB`s Western för nått år sedan och alla 4 har en kapacitet på 186GB.

Edit : Inte 1 enda serialnummer fungerade utav mina 4 diskar Skummt när jag väl köpt en Western mellan denna period.

Testa registrera diskarna först, kan hända att du fått OEM diskar vilket ingen får sälja... PC City säljer bara OEM diskar verkar det som, är det OEM så sitter man väldigt brunt om disken går sönder, absolut ingen garanti från någon förutom dom som sålt OEM datorn... vilken dator då det bara var en disk.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Köpte 4st 200GB`s Western för nått år sedan och alla 4 har en kapacitet på 186GB.

Eftersom nyheten handlar om just detta så kan man vara extra petig. 186GiB, inte GB

Permalänk
Medlem

yay ett gratisprogram.
är det nån som har nån aning om vad det är för software det rör sig om ?

Permalänk
Avstängd

igenkligen är det en jäkla penis jämförelse.

Så klart blir brudarna besvikna om man säger att man har jätte lem på 25cm men när man kommer hem så är det bara en prinskorv med russin, tillverkarna ljuger om storleken och vissa blir besvikna..

Allt har en viss sexuell betydelse... om man tänker efter.. eller tänker som jag

EDIT: jag är som varulven, efter 12 så får jag knäppt humor.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Det var den sämsta kompensation som jag hört talas om, vad har den här mjukvaran med hårddiskarna att göra? Om jag går tillbaka till affären med en TV som jag inte är nöjd med så vill jag inte skickas hem med en knippe bananer som kompensation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
igenkligen är det en jäkla penis jämförelse.

Så klart blir brudarna besvikna om man säger att man har jätte lem på 25cm men när man kommer hem så är det bara en prinskorv med russin, tillverkarna ljuger om storleken och vissa blir besvikna..

Allt har en viss sexuell betydelse... om man tänker efter.. eller tänker som jag

EDIT: jag är som varulven, efter 12 så får jag knäppt humor.

Snacka om låg lägstanivå på inlägg...
Nåja, om vi nu skall syna ditt exempel så ja, det är klart att de blir sura om du ljugit för dem. Men har du sagt 12cm så kan de ju inte sura över att de trodde de skulle få 12".

Permalänk
Medlem

Folk får väll lära sig lite? Inte va så jävla korkade? Giga, vad är det? jo juste 10^9, de får ju så många byte de betalar för, idioter. Om jag går och köper en påse godis där det står 200 gram, kan ja då begära kompensation för ja trodde det va 200 kg? Nej juste

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Är väll amrikaner antar jag? Landet IQ = 0 antar jag så får man inte hjälp att tänka så är det la fritt fram å stämma. Fattar principen med att hårdvarutillvärkare anger på ett vis och mjukvarutillvärkare på ett vis men facktum är ju att båda har rätt på sina vis beroende på hur man ser det. Datorn räknar på ett sett vi på ett sätt men jag personligen tycker inte hårdisktilvärkarna anger diskutrymmet fel. Fins ju filsystem som desutom resarverar delar av disken utan att det syns ska man då skylla det på hårdisktillvärkarna med bara för det inte syns men facktiskt fins där? Ne tror inte det. Dom flästa är medvetna om att man tappar 7% eller ja tappar å tappar fins ju samma antal byte men beroende på hur man räknar så blirt talet 7% lägre räknat så som datorn gör, binärt.

Permalänk
Medlem

nät hårdisken är på 200Gb så borde den altså sitället vara på
200 000 000 000 byte. Vilket ger 195 312 500 kbyte eller 190 734 Mbyte eller 186,26Gbyte

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Trodde folk faktiskt hade börjat lära sig detta nu.

Tydligen inte ...

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FEvE
Edit : Inte 1 enda serialnummer fungerade utav mina 4 diskar Skummt när jag väl köpt en Western mellan denna period.

Inte så att de ingått i OEM burkar?

Här avtalet i vart fall

"Western Digital Corporation Settlement Information
Claim Form

Claim Form for Class Action Settlement
Orin Safier v. Western Digital Corporation et al., Case No. 05-03353 BZ (N.D. Cal)

Please complete this form to receive your free software download. You must complete and submit the questionnaire no later than 30 days after Final Approval of the settlement.

The information you provide will be kept private. It will be used only for purposes of administering this settlement.

When the settlement becomes effective, Western Digital will email to you a link to access the software download. The email will be sent to the email address you provide on this form. If you do not provide an email address, Western Digital will contact you by mail to make the software available to you. You must download the software within 90 days after the class action settlement becomes effective. Limit one software download per class member.
First Name (required)............................................................................
Last Name (required)............................................................................
Mailing Address ....................................................................................
Email Address (* required for electronic submission)...................
Confirm Email Address (* required for electronic submission)...
Estimated date of Western Digital hard disk drive purchase
(must be after March 22, 2001 and on or before February 15, 2006) (required).....................................................................................
Serial number of device (** see below if not known).....................
I did not purchase the hard disk drive as part of a computer assembled by an original equipment manufacturer but rather purchased the drive separately.

I have signed up for only one software download as part of this settlement.

I declare, under penalty of perjury, that the above information is accurate to the best of my knowledge. (required)

*If you do not wish to provide an email address, you may: (1) print this page, (2) fill out all other required fields, (3) check the box declaring the information true under penalty of perjury, (4) sign the page, (5) place the completed page in an envelope, and (6) mail or deliver the envelope to WDC Settlement Claim Form; 5654 Geary Blvd., #210511; San Francisco, CA 94121. Your envelope must be received (not merely postmarked) no later than 30 days after Final Approval of the settlement.

**The serial number can be found on the back of your Western Digital hard drive, after the letters SN or S/N. If you no longer have your device, then to obtain the software, you must do the following: (1) print this page, (2) fill out your name, address or email address, and estimated date of purchase, (3) check the box declaring the information true under penalty of perjury, (4) sign the page, (5) place the completed page in an envelope along with a copy of the receipt for your hard disk drive or other proof of purchase, and (6) mail or deliver the envelope to WDC Settlement Claim Form POP; 5654 Geary Blvd., #210511; San Francisco, CA 94121. Your envelope must be received (not merely postmarked) no later than 30 days after Final Approval of the settlement.

Edit: Trodde det vart klart men när jag tryckt på confirm kom detta upp "The claim form is unavailable at this time due to system maintenance. Please try again later. Thank you for your patience."

Permalänk
Medlem

När det gäller datamängder så räknar man binärt.
En GB är 1024 MB. En MB är 1024 KB. En KB är 1024 byte.
Sedan att hårddisktillverkare och DVD-R tillverkare ljuger om storleken är ju allmänt känt så det borde man ändå fattat när man köper hårddisken.

När man köper 1 GB RAM-minne får man ju 1024 MB eller 1073741824 byte RAM-minne. Så i konsekvensens namn borde minnestillverkarna få kompensation för att ha sålt oss gratis extra minnesmängd... Nejvisstja de har ju faktiskt uppgett rätt mängd till skillnad mot hårddiktillverkarna.

Permalänk

Ja grejen när man köper raminne är ju att man egentligen får MER än 1GB minne när man köper tex en 1GB modul om man skall gå efter det decimala talsystemet.

Visa signatur

Athlon64 X2 "Toledo" 4400+, DFI LanParty Nforce4 SLI-DR, 1024MB OCZ PC3200 Gold Voltage eXtreme @ 250 1,5-2-2-8, ATI Radeon X850XT Platinum Edition, Western Digital Raptor 36GB (REV2), 2 * Western Digital Caviar 200GB SATA

Permalänk
Hedersmedlem

Men Western Digital har varit lite snål mot andra på utrymmet.
Detta är några år gammalt, när hitachis 7K250-serie var ganska ny.
Jag köpte en 7K250 160GB, och klasskompis en WD på 160 GB.
Kapaciteten inne i windows (formaterad och klar) var någon GB mindre för WD:n. Jag har någon IBM/hitachi-disk där det är angivet i MB har jag för mig. Säg att en hårddisk har 120000MB så är det mer än 120GB (när det räknas ut).
Eller om det stod 123 GB på disken.

My point är att WD har sålt diskar med extra låg kapacitet. Eller hitachi/ibm som hade lite extra (men inte så GB=GiB).

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Själv är jag mer ser över att min WD-disk ger läsfel.

Serienumret fungerade dock. Har en 100GB-disk från 2001.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental
Snacka om låg lägstanivå på inlägg...
Nåja, om vi nu skall syna ditt exempel så ja, det är klart att de blir sura om du ljugit för dem. Men har du sagt 12cm så kan de ju inte sura över att de trodde de skulle få 12".

Nää, jag ljuger inte om sådan saken.. jag lägger alltid korven på bordet

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

OEM? Det är något jag slutade med för många många år sedan. :] Det är inga OEM diskar inte. Köpte dem från Webhallen med 5års garanti.

Visa signatur

(( Opteron 185 2.6ghz )) (( [B]MSI K8N NEO4 Platinum[/B] )) (( [B]Corsair HX 620W[/B] )) (( [B]Thermaltake Eureka[/b] ))
(( [B]Corsair TWINX 2048DDR[/b] )) (( [B]XFX 8800GTX XXXGDDR3 768MB[/b] )) (( [B]Seagate 800GB SATA HDD[/b] ))
(( [B]DELL 3007WFP-HC[/b] )) (( [B]Logitech Z-680[/b] )) (( [B]Audigy2 ZS[/b] )) (( [B]24/8Mbits[/b] )) (( Zalman CNPS9500 ))

Permalänk
Medlem

jag som har köpt 13 western digital borde få en ny hårddisk som kompensation

Visa signatur

Lian Li PC76, Asus P5E WS Pro, Intel Core 2 Duo E8400 4005 MHz , 2 GB Kingston HyperX DDR2 PC9600/1200 MHz , 9.38 TiB, Asus ATI Radeon X1600 Pro 512Mb

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nää, jag ljuger inte om sådan saken.. jag lägger alltid korven på bordet

Ahem...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
När det gäller datamängder så räknar man binärt.
En GB är 1024 MB. En MB är 1024 KB. En KB är 1024 byte.
Sedan att hårddisktillverkare och DVD-R tillverkare ljuger om storleken är ju allmänt känt så det borde man ändå fattat när man köper hårddisken.

När man köper 1 GB RAM-minne får man ju 1024 MB eller 1073741824 byte RAM-minne. Så i konsekvensens namn borde minnestillverkarna få kompensation för att ha sålt oss gratis extra minnesmängd... Nejvisstja de har ju faktiskt uppgett rätt mängd till skillnad mot hårddiktillverkarna.

Grejen är väl att hårddisktillverkare och skivtillverkare inte ljuger.
En Gigabyte är just det, 10^9 = 1 000 000 000 byte.
Och sen är det enkel matte. Problemet ligger i att mjukvarufolket vill få 1GB till 1GiB, vilket är en helt annan sak.
GB = 1 000 000 000 byte.
GiB = 1,073,741,824 byte.

Alltså är det rätt enkelt att se att man inte ska kunna få in samma mängd information mätt i GiB på en disk som har sin storlek angiven i GB. Faktiskt så har minnestillverkarena angett fel mängd om de ger dig 1024 och kallar det för 1GB. Det borde då heta 1GiB. Att tillverkarna anger t.ex. 200GB är helt rätt, då disken innehåller 200GB. Sen att mjukvarusidan vill få det till 200GiB är ju inte tillverkarens fel, utan mjukvarunissarnas. Men visst, det hade vart bättre om det hela angetts i GiB rakt över.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

läs hur många byte det är, det är det som gäller, siffrorna inom parantes, kolla egenskper på en mapp tex. 48,9 MB (51_376_603 byte) altså ~51,4mb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hez666
läs hur många byte det är, det är det som gäller, siffrorna inom parantes, kolla egenskper på en mapp tex. 48,9 MB (51_376_603 byte) altså ~51,4mb

Nej. 48,9 MB är 48,9MB... siffrorna inom parantesen skulle i så fall vara MiB, vilket inte är samma sak.
Det är skillnad på de binära prefixen och SI-systemet (som "vanlig" matte använder sig av)

**edit:
Fel av mig, vände bakofram på enheterna...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej. 48,9 MB är 48,9MB... siffrorna inom parantesen skulle i så fall vara MiB, vilket inte är samma sak.
Det är skillnad på de binära prefixen och SI-systemet (som "vanlig" matte använder sig av)

om det är 51 376 603 byte

mega = 1 000 000, 51 376 603x10^-6 = ~51,4 megabyte

så när det står KB,MB,GB.... så står det fel

Med 1 megabyte avses vanligen 1024 Kilobyte, alltså 1 048 576 byte (1024x1024 byte)

Strikt sett betyder 1 megabyte 1 000 000 byte. En ändring har börjat ske mot att använda exaktare prefix, eftersom felet blir större ju större tal som avses. Man har därför börjat skilja på megabyte (MB) och mebibyte (MiB) där 1 MB = 1 000 000 B medan 1 MiB = 2^20 B = 1024^2 B

Permalänk
Medlem

Hmpf... blandade ihop det lite, tvärtom ska det ju vara.
51 376 603 byte blir givetvis ~51,4MB
51 376 603 byte blir däremot ~48,9 Mib

Men då har som du säger mjukvarufolket satt fel ändelse på det, då det borde stå Mib utanför parantesen, och och MB innanför parantesen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför Western Digital går med på detta. Dom har ju bevisligen inte gjort något fel. Finns det kanske fortfarande företag som hellre ser nöjda kunder än tar varje chans att spara pengar :).

Nån borde ta och stämma Microsoft och andra mjukvarutillverkare för att de inte kan skriva rätt enhet.