IBM överclockar chip till 500Ghz at -269°C

Permalänk
Avstängd

IBM överclockar chip till 500Ghz at -269°C

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

damn! undrar vad den skulle kunna göra super pi på, 1 sekund ?

Visa signatur

ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Intel Core i5 3570K @ 4,5ghz | Noctua NH-U12P SE2 | Corsair 4x4gb 1600Mhz | Gainward GTX 1060 6GB Phoenix | Samsung 850 Evo 250gb | Fractal Design Define R5 | EVGA SuperNOVA G2 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av antreas
damn! undrar vad den skulle kunna göra super pi på, 1 sekund ?

1 sekund... hehe kanske 1ms

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk

Mmmm ser ju bra ut. Hade varit intressant att se lite mer spec på processorn. Men superpi hade hade nog slagit i taket. ^^

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Säger inte så mycket att processorn ligger på 500GHz. Den låg ju på 330GHz i rumstemperatur förövrigt så 52% överklockning är ju inte så himla hett trots allt.

Permalänk

Den artikeln kunde allt varit betydligt fylligare med fakta, men kul idé men vad kan det ge oss vanliga datoranvändare??

Visa signatur

If the facts don't fit the theory, change the facts. Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Säger inte ens att det är en processor direkt heller, kan lika gärna vara en demonstration på hur snabb en transistor kan switcha.

Visa signatur

[QX6700 @ 3.20Ghz - Tuniq Tower 120 - Abit IN9 32X MAX nForce-680i SLI - 4x1024 PC2-6400 Team Xtreem @ 800Mhz 3338 - GTX260 216 SLI @ 690/1440/2170 - 2x74GB Raptor - Tagan TurboJet 1100W - 6x TT Blue Led VR - CoolerMaster Stacker 830 Evolution - Samsung SH-S183A SATA - Dell UltraSharp 3007WFP-HC - Logitech Z-5500]

Permalänk
Medlem

jag tycker det bara är sinnssjukt ballt :D.
Men det jag inte fattar är att eftersom vid den absoluta nollpunkten så stannar atomerna av att röra sig helt och hållet men saktar ner ju närmare absoluta nollpunkten man kommer.
Då borde ju inte prossesorn kunna användas då jag antar att elektrisitet förflyttas genom kiselet genom att materialet manipuleras men om atomerna inte kan röra på sig så borde det inte kunna gå?
Tänker jag fel?

Permalänk
Medlem

Absoluta nollpunkten är 4 grader celsius lägre ju.

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

Varför får inte vi vanliga konsumenter åtminstone 10GHz när tekniken egentligen är så långt framme?

Fast iofs säger 10GHz inget om hur snabb den är. Men jag vågar anta att den är snabbare än dom till vanliga desktopdatorer ...

Permalänk
Permalänk
Avstängd

vad kan man med 10ghz till?
nu andvänder man istellet bättre architektur mer cashe minne o flera kärnor,tillverkarna gör cpun så snabb dom kan på ett bra sätt.

självklart är chipet värdelöst för oss dödliga då man inte kan ha det i en pc eller då det för modilgen inte kan ränka ut något.
det är ändå väldigt coolt o inte minst sagt chockande med hundratals ghz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
vad kan man med 10ghz till?
nu andvänder man istellet bättre architektur mer cashe minne o flera kärnor,tillverkarna gör cpun så snabb dom kan på ett bra sätt.

självklart är chipet värdelöst för oss dödliga då man inte kan ha det i en pc eller då det för modilgen inte kan ränka ut något.
det är ändå väldigt coolt o inte minst sagt chockande med hundratals ghz.

Man har alltid användning till snabbare självklart ... finns alltid gigantiska zip-filer som tar evigheter att extrahera .. det går alltid att öka detaljerna, pixlarna osv. till spel osv.

Vi kommer dit förr eller senare är jag ganska säker på ...

Problemet är kanske att det blir för dyrt, är opraktiskt eller att komponenter omkring flaskhalsar ... det är dock dagsläget

Permalänk
Medlem

Det här är snarare ett mått på hur snabba transistorer kan göras med den nya tekniken. Hastigheten som denna processor kan beräkna något med är tämligen ointressant, den är nog inte byggd för det.

Däremot är det intressant att se var de fysiska begränsningarna ligger, dvs hur långt denna teknik (nåja) kan skala.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.