Permalänk
Medlem

Mer RAM = död dator?

Hej,

Enligt vissa så är inte 1GB RAM fullt tillräkligt för att spela WoW. Vanligtvis så har jag då 1GB 400MHz RAM i burken, bestående av 2st 512MB moduler i dual channel. SÅ jag lånade 2st 256MB moduler ur min linuxdator för att prova om det blev bättre prestanda. Dessa moduler är av 2 olika märken men båda på 400MHz. Det första jag lägger märke till är att minnet går i 166MHz grundfekvens, det ska ju vara 200MHz. SÅ jag går in i BIOS och ställer upp det från auto till 200MHz. Men minnet går ändå i 166MHz, och datorn vägrar boota OSet. Så jag sätter ner det till auto igen men det vägrar fortfarande boota. Till och med när jag tagit ur det extra minnet vägrar den boota OS. Jag får POST skärm och kan komma in i BIOS setup, men den vägrar boota från både floppy och HDD.

Kan verkligen det vara så att de olika märkena på minnesmodulerna fick moderkortet att ge upp? Iofs har det vart dåligt sedan länge, PS2(mus/tgb) portarna funkar inte.

Någon som har nån idé?

Edit: Satte i HDDn från min linuxburk och den bootade direkt. Enda som inte funkade var ljud och nätverk pga fel kernelmoduler. Hade ingen bootbar floppy so jag satte i nån random bara. Men moderkortet verkar ignorera floppy utan bootsector, så därför försökte den på HDDn igen. Problemet löst i alla fall.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Sötast

Amd + 4 minnestickor = 333mhz
Booten har jag ingen aning :/

Permalänk
Medlem

Det går väl att köra vid 400 MHz vid 2T, alternativt övervoltning om jag minns rätt.

/Adrian

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.

Permalänk
Medlem

Går det?
Om det inte går med något fulhack eller med något nytt moderkort/BIOS så tror jag inte det.

Kör man 4 stickor så måste man köra 2T oavsett vilken hastighet man kör i (det ska visserligen tydligen bero på moderkortet så kan ha hänt saker där). Däremot är det AMDs minneskontroller i processorn som är begränsad till 333 MHz vid 4 stickor.

Permalänk
Medlem

Aja fick installera om OS till slut och nu lever den. Men i stället är det nått knas med ljudet. Låter som en konservburk på vissa ljud medans andra är ok. Epox 9NPAJ är kortet.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |