Lagringsutrymme fattas

Permalänk
Medlem

Lagringsutrymme fattas

Hej.. umm

För det första så är min hårddisk bara på 232GB när den egentligen skall ligga på 250GB. Jag har ändrat EnableBigLba till 1, men det står fortfarande bara 232GB.

För det andra så har 20GB till försvunnit från den hårddisken, så det står
212/232GB finns kvar.

Jag har kollat om det funnits 'osynliga' filer, men inte hittat några, jag har också försökt formatera om till Fat32 men det stod att fat32 inte stödjer så stora hårddiskar.

Som ni ser på bilden nedan så är hdd'n helt tom osv.
Tack på förhand.

http://img155.imageshack.us/img155/3461/hdd6wx.png

Permalänk
Hedersmedlem

Att den bara är 232 gigabyte är inget konstigt då hårddisktillverkarna räknar efter SI-systemet där 1000 byte är en kilobyte, medan datorer räknar binärt där de använder 1024 istället.

Läs mer hos wikipedia.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Mjo, men dem andra 20GB då?

Permalänk
Hedersmedlem

Använder du NTFS? Hur mycket står det att den är i ditt BIOS/kontrollerkort-BIOS?

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem

Vet inte, hur kollar jag sånt?
----
Edit: Jag använde File Scavenger och hittade massa packade filmer + "windows xp image incl office"
i D:\temp\lala\Dc14\

Hittade också någon slags FTP grej vid namn ServUDaemon.exe häromdan.. Jag tog bort den, verkar vara något virus eller nåt, sökte på google och fick upp massa antivirus-sidor.

Fast har fortfarande inte fått bort dom.

EDIT IGEN: Nu ser jag temp/lala mappen men jag kan inte gå in i temp/lala/Dc14/, det står åtkomst nekad. Kan inte heller ta bort den.

Permalänk
Medlem

Formatera partitionen/ta bort den och gör en ny.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Formaterat nu, allt fixat.. thx