"Surfskärm", 19" TFT, svart, max ca 3000kr

Permalänk
Medlem

"Surfskärm", 19" TFT, svart, max ca 3000kr

Jag har läst runt lite på forumet ang. TFT-skärmar, men inte blivit jätteklok på det jag hittat...

Jag gör lite efterforskningar för en vän som jag byggt ihop en dator till. Hon vill även köpa en ny bildskärm till denna och vill ha en TFT.
Själv har jag lite andra krav på färgåtergivning osv och ser inte TFT som ett rimligt alternativ ännu, därför har jag inte särskilt bra koll på marknaden.

Hon använder datorn mestadels för att "surfa lite", skriva något dokument ibland och liknande. Nu med nya datorn blir det kanske att hon kommer att kolla på nån film då och då.

Hon behöver alltså ingen monsterskärm, men vill ju undvika köpa riktig skit utan vill ju ha så bra saker som möjligt för pengarna.
Hon vill ha en 19" TFT. Den ska vara svart och det är väl bäst om den även har DVI-ingång. Bra pixelgaranti är ju såklart en fördel, men man kan ju inte få allt när det handlar om en relativt billig skärm.

Hennes prisidé är 2000-2500kr, vilket jag förklarat att det kanske är lite i minsta laget, men uppåt 3000kr "låter okej".

Har ni någon bra idé om vad man ska köpa?
Finns det någon tillverkare som generellt anses bra/bättre än andra osv?

Permalänk
Medlem

Veckans erbjudande på komplett, Sony 19" LCD SDM-S95DS Ser ut att ha allt man behöver för bara 2500:-

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Curly
Veckans erbjudande på komplett, Sony 19" LCD SDM-S95DS Ser ut att ha allt man behöver för bara 2500:-

Jag tycker också du borde köpa den.

Permalänk
Medlem

Curly: Men den är ju inte svart...

Hittade en 19" svart Viewsonic, vet inte om den är nåt att ha, men du kan ju kolla i alla fall

http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/3812...

EDIT: Hmm... den hade nog ingen DVI-ingång, men du kan ju kolla lite själv vad som finns: http://se.pricerunner.com/computing/peripherals/monitors/brow...

Permalänk
Medlem

Den här kanske vorre något..

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYB91D
Hyundai B91D 19" TFT Silver/Black Analog&DVI 8ms

Extremt snygg och hyfsad specs

Permalänk
Medlem

Sony:n verkar ju bra, för lite pengar, iaf om man tittar på specarna. Den är ju, som Ninfrex säger, inte svart, men det kanske går att kompromissa. Annars verkar komplett ha den i svart åxå, för 3195kr. Inte lika prisvärt kanske, men...

Hyundai:en verkar åxå rätt vettig.

Bra tips tips hittils. Kom gärna med flera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Sony:n verkar ju bra, för lite pengar, iaf om man tittar på specarna. Den är ju, som Ninfrex säger, inte svart, men det kanske går att kompromissa. Annars verkar komplett ha den i svart åxå, för 3195kr. Inte lika prisvärt kanske, men...

Hyundai:en verkar åxå rätt vettig.

Bra tips tips hittils. Kom gärna med flera!

kanske inte riktigt är svart men den har en ganska mörk grå nyans, här finns bilder på både S och B modellen:
S:http://www.prodimex.ch/partage/Images_Pdts/SDM-S95DS.jpg
B:http://www.prodimex.ch/partage/Images_Pdts/SDM-S95DB.jpg

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Curly: Jag tycker personligen nästan att den grå/silvriga är snyggare, vi får se om den går hem hos hon som ska ha den åxå bara. Det verkar ju annars vara en vettig skärm för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo
Curly: Jag tycker personligen nästan att den grå/silvriga är snyggare, vi får se om den går hem hos hon som ska ha den åxå bara. Det verkar ju annars vara en vettig skärm för de pengarna.

Jo, jag tyckte också den grå var snyggare, den svarta ser lite plastig och billig ut. Varför skulle det vara en svart skärm föresten? Om det var för att matcha annan utrustning så funkar nog den grå väldigt bra den med.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Kan man tänka sig nått annat än svart (dvs vitt) så ser den här trevlig ut för 2749:- http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=HYB91D

Annars ser Sony'n onekligen intressant ut, funderar faktiskt på en sån själv även om jag egentligen är ute efter en till widescreen skärm.

Visa signatur

/havoc

Permalänk

Jag skulle tro att hon blir väldigt nöjd både med Sony:n och med Hyundai:en. Ta den som hon tycker är snyggast. För det hon skall ha skärmen till är båda skärmarna utmärkta.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Är också lite sugen på att slå till på sonyn på komplett...Antingen en sådan eller ta det säkra kortet o köpa en Hyundai L90D+ Länk för 3175:-

Frågan är väl om Hyundaien är 600 spänn bättre?

Den enda skillnaden man kan se på specsen är:

Sonyn:
Ljusstyrka för bild 250 cd/m2
Bildkontrastförhållande 1000:1

Hyundaien:
Ljusstyrka för bild 300 cd/m2
Bildkontrastförhållande 700:1

Vad är viktigast av dessa två?

Visa signatur

E6750 | GA-P35-DS3 | 2*1024 PC2-6400 | 8800GT

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att dyrare skärmar håller i regel längre. Kvalitet lönar sig nästan alltid i längden.

SONY är väl bannlyst, eller har ni redan glömt? Tiden går och det glöms. SONY gör som de vill och kommer undan ändå!