Permalänk

spara tid och datum i db (php)

Hej jag håller på med en intresseanmälan i PHP och MySQL, när en användare "visar sitt intresse" så skall datum sparas automatsik i databasen, just nu så blir det bara 0000-00-00 00:00:00. Någon som kan hjälpa mig att fixa detta? koden ser ut så här:

* fixad *

EDIT:
tack för all hjälp men jag behöver hjälp med en till sak, hur gör man för att komma till en annan sida när man har "anmält" sig, typ till sidan där all data är listad?

EDIT: hur gör man så att man bara visar x antal "rader" per sida?
Och hur gör man när man sorterar en lista?

Så här långt på listan har jag kommit, kanske ser lite onödigt ut men ni får gärna fixa ording den om det det ser kladdigt ut

<?php include("mysql_conn.php"); $objConn = mysql_connect ($mysql_url, $mysql_usr, $mysql_psw); mysql_select_db($mysql_db); $strQuery = mysql_query(" SELECT * FROM $mysql_tbl1 ORDER BY id ") or exit(mysql_error()); echo "<table width=\"100%\" cellspacing=\"2\"> <tr bgcolor=\"#dddddd\"> <td height=\"25\"><div align=\"center\"><a href=\"?sort=id\">ID</a></div></td> <td><div align=\"center\"><a href=\"?sort=email\">Email</a></div></td> <td><div align=\"center\"><a href=\"?sort=game\">Spel</a></div></td> <td><div align=\"center\"><a href=\"?sort=newsletter\">Nyhetsbrev</a></div></td> <td><div align=\"center\"><a href=\"?sort=date\">Tid</a></div></td> </tr>"; while ($r = mysql_fetch_array($strQuery)) { echo "<tr height=\"25\"> "; #ID if ($r[id] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> - </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\">" . $r[id] . "<div></td> "; } #EMAIL if ($r[showemail] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> Hidden </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\">" . $r[email] . " </div></td> "; } #GAME if ($r[game] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> - </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\">" . $r[game] . "<div></td> "; } #NEWSLETTER if ($r[newsletter] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> - </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\"> Ja <div></td> "; } #GAME if ($r[date] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> - </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\">" . $r[date] . "<div></td> "; } echo " </tr>"; } echo "</table>"; mysql_close($objConn); ?>

Permalänk
Medlem

Jag skulle bytt ut ". $_POST['date'] ." mot NOW().
NOW() är en MySQL funktion vilket gör det säkrare och snabbare.

Permalänk
Medlem

Prova att inte skicka värdet för datumet utan använd istället date();-funktionen för att ta reda på tidpunkten, typ.

<?php include("mysql_conn.php"); $datum = date("Y m d"); $objConn = mysql_connect ($mysql_url, $mysql_usr, $mysql_psw); mysql_select_db($mysql_db); $strQuery = mysql_query(" INSERT INTO $mysql_tbl1 (email,game,newsletter,date,showemail) VALUES ('" . $_POST['email'] . "', '" . $_POST['game'] . "', '" . $_POST['newsletter'] . "', '"$datum"', '" . $_POST['showemail'] . "' )") or exit(mysql_error()); echo "Informationen sparades i databasen"; ?>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Janols
Prova att inte skicka värdet för datumet utan använd istället date();-funktionen för att ta reda på tidpunkten, typ.

<?php include("mysql_conn.php"); $datum = date("Y m d"); $objConn = mysql_connect ($mysql_url, $mysql_usr, $mysql_psw); mysql_select_db($mysql_db); $strQuery = mysql_query(" INSERT INTO $mysql_tbl1 (email,game,newsletter,date,showemail) VALUES ('" . $_POST['email'] . "', '" . $_POST['game'] . "', '" . $_POST['newsletter'] . "', '"$datum"', '" . $_POST['showemail'] . "' )") or exit(mysql_error()); echo "Informationen sparades i databasen"; ?>

Nej, gör som erlc sade.

Permalänk

hur skriver man det då?

<?php include("mysql_conn.php"); $objConn = mysql_connect ($mysql_url, $mysql_usr, $mysql_psw); mysql_select_db($mysql_db); $strQuery = mysql_query(" INSERT INTO $mysql_tbl1 (email,game,newsletter,date,showemail) VALUES ('" . $_POST['email'] . "', '" . $_POST['game'] . "', '" . $_POST['newsletter'] . "', 'NOW() ', '" . $_POST['showemail'] . "' )") or exit(mysql_error()); echo "Informationen sparades i databasen"; ?>

?

Permalänk
Medlem

<?php include("mysql_conn.php"); $objConn = mysql_connect ($mysql_url, $mysql_usr, $mysql_psw); mysql_select_db($mysql_db); $strQuery = mysql_query(" INSERT INTO $mysql_tbl1 (email,game,newsletter,date,showemail) VALUES ('" . $_POST['email'] . "', '" . $_POST['game'] . "', '" . $_POST['newsletter'] . "', NOW() , '" . $_POST['showemail'] . "' )") or exit(mysql_error()); echo "Informationen sparades i databasen"; ?>

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

tack för all hjälp men jag behöver hjälp med en till sak, hur gör man för att komma till en annan sida när man har "anmält" sig, typ till sidan där all data är listad?

EDIT: hur gör man så att man bara visar x antal "rader" per sida?
Och hur gör man när man sorterar en lista?

Så här långt på listan har jag kommit, kanske ser lite onödigt ut men ni får gärna fixa ording den om det det ser kladdigt ut

<?php include("mysql_conn.php"); $objConn = mysql_connect ($mysql_url, $mysql_usr, $mysql_psw); mysql_select_db($mysql_db); $strQuery = mysql_query(" SELECT * FROM $mysql_tbl1 ORDER BY id ") or exit(mysql_error()); echo "<table width=\"100%\" cellspacing=\"2\"> <tr bgcolor=\"#dddddd\"> <td height=\"25\"><div align=\"center\"><a href=\"?sort=id\">ID</a></div></td> <td><div align=\"center\"><a href=\"?sort=email\">Email</a></div></td> <td><div align=\"center\"><a href=\"?sort=game\">Spel</a></div></td> <td><div align=\"center\"><a href=\"?sort=newsletter\">Nyhetsbrev</a></div></td> <td><div align=\"center\"><a href=\"?sort=date\">Tid</a></div></td> </tr>"; while ($r = mysql_fetch_array($strQuery)) { echo "<tr height=\"25\"> "; #ID if ($r[id] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> - </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\">" . $r[id] . "<div></td> "; } #EMAIL if ($r[showemail] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> Hidden </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\">" . $r[email] . " </div></td> "; } #GAME if ($r[game] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> - </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\">" . $r[game] . "<div></td> "; } #NEWSLETTER if ($r[newsletter] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> - </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\"> Ja <div></td> "; } #GAME if ($r[date] == null) { echo "<td><div align=\"center\"> - </div></td> "; } else { echo "<td><div align=\"center\">" . $r[date] . "<div></td> "; } echo " </tr>"; } echo "</table>"; mysql_close($objConn); ?>

Permalänk
Medlem

Personligen har jag aldrig orkat lära mig alla MySQL:s datumfunktioner, sparar bara unix-tid i databasen och konverterar tiden hit och dit med hjälp av php istället, fungerar ypperligt.

Permalänk
Medlem

Ja, varför skall man använda NOW() som väl sparar tiden i y-m-d format när man akn använda time() som är så mycket smidigare?

Visa signatur

Jag hatar att vara förkyld!

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Ja, varför skall man använda NOW() som väl sparar tiden i y-m-d format när man akn använda time() som är så mycket smidigare?

Now sparar i det format du har satt fältet till i tabellen, sätter du det till datetime så sparar den med båda tid och datum.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunken
Ja, varför skall man använda NOW() som väl sparar tiden i y-m-d format när man akn använda time() som är så mycket smidigare?

Att jämföra MySQLs funktion NOW() och PHPs funktion time() känns inte direkt rättvist. Däremot vore det mer rättvist om jämförde NOW() mot date() och UNIX_TIMESTAMP() mot time().