Permalänk

Klick från nätaggregatet?

Hallojsan!
Ett par gånger har det hänt att min ett år gamla HP pavillion har betett sig mycket konstigt. Det har börjat klicka om datorn, ungefär som ett relä som slår till och från. Jag tror det kommer från nätaggregatet eftersom det hörs så väl.

Igår hände det igen och en av diskarna låste sig samtidigt (har 2x250GB SATA). Omstart räckte inte. Jag fick rycka ur nätsladden innan disken "låste upp sig".

Mina teorier är följande:

Nätagget är på väg att ge upp, och har ett överströmsskydd som slår till när det belastas hårt. Datorn fungerar dock trots att det klickar, så det kan inte vara en säkring som bryter all spänning. Kan det vara så att endast 12v-matningen bryts, och att det är detta som gjorde att en av diskarna låste sig?

Det är kortis någonstans som gör att nätagget får fnatt. Hur sjutton felsöker man det?

Hittills har jag endast nyttjat en av diskarna, och jag inbillar mig att problemet har blivit värre efter att jag nyligen började använda båda två. Den sista teorin är alltså att det är något vajsing på den ena disken som orsakar detta problem.

Vad tror ni?

*BUMP*

En disk bytt på supporten efter att en "knäppnings-attack" tagit kål på den. Funkar bättre nu, men efter ett par timmars hårt counter-strike-spelande så börjar det knäppa igen.

Svagt nätaggregat?