Permalänk

kanske dumt o fråga, men vet ni när Apple kommer lansera nya bärbara datorer? Nästa år? alltså typ uppföljaren till Macbook Pro...

Permalänk
Medlem

Uppdateringar sker kanske 1-2 gånger/år.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk

Tycker att priset på 15,4 " Macbook Pro är överdrivet mycket, alltså 19 k!!
Vet ni inte någon annan hemsida som säljer apple datorer till billigare pris?

Permalänk
Medlem

uppdatering av macbook pro komemr nog i höst när merom gör intåg på marknaden. men helt ny modell, så som en uppföljare till macbook pro lär vi få vänta några år på. powerbook har ju t.ex. funnits bra länge.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Wooah!! Min är redan i holland nu. Beställde i Måndagskväll förra veckan.

Permalänk

Jag ska till Australien om en månad så jag köper min där, blir rätt mycket billigare. Jag får mellanmodellen där för mindre pengar än billigaste kostar här. Det står Prices are inclusive of delivery and GST så jag antar att priset som står på hemsidan är det jag får betala.

Nu till min fråga, är det någon som vet om jag kan specialbeställa en Macbook med svenskt tangentbord och strömsladd i Australien. Tycker ju det borde gå om man ringer till Apple Store...annars får jag klara mig utan å ä ö

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lafortuna
Tycker att priset på 15,4 " Macbook Pro är överdrivet mycket, alltså 19 k!!
Vet ni inte någon annan hemsida som säljer apple datorer till billigare pris?

Är det? Jag tycker att det är ett ganska rimligt pris. Och i jämförelse med PowerBook G4 är det ju rena kapet! Nej, du lär inte hitta den billigare på någon annan sida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmor_gas
Jag ska till Australien om en månad så jag köper min där, blir rätt mycket billigare. Jag får mellanmodellen där för mindre pengar än billigaste kostar här. Det står Prices are inclusive of delivery and GST så jag antar att priset som står på hemsidan är det jag får betala.

Nu till min fråga, är det någon som vet om jag kan specialbeställa en Macbook med svenskt tangentbord och strömsladd i Australien. Tycker ju det borde gå om man ringer till Apple Store...annars får jag klara mig utan å ä ö

Om du ringer applestore så kan du kanske köpa ett separat tangentbord, du kan nog även passa på att fråga om australiensisk butik har möjlighet att beställa sådant.

* edit: Hittade ett inlägg av Sidde där han skriver:

Citat:

Ett tangentbord kostar ca 600-800kr och går att köpa från vilket Apple Center som helst. Även Office.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

Och sen behövs ju en laddare för Sverige. Blir det verkligen så mycket billigare i slutändan? Klart, man kan strunta i att byta tangentbordet, inget jag skulle göra dock.

Permalänk
Medlem

Hurra! Bestälde min den 17 maj och idag för ca 10 min sedan ringde det på dörren och en postman berättade att jag skulle få ett paket. Än så länge står den i lådan. Måste röjja lite på skrivbordet. 2 veckor leverans är ju inte så farligt, med tanke på att dom hade premiär dagen före? Kan återkomma med bilder om någon vill. (betalade med kort).

Typiskt att man får vänta några veckor på att det ska komma tucano skin till 13 tummarn :/ Någon som har koll på en lämplig väska?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluray
Min Macbook har skickats nu!
ETA: 6Juni.
Pga nationaldagen antar jag att jag får den någongång den 7-8 Juni.

Turbonallen: hyr mycket RAM hade den Macbooken du testade?
Detta låter uppenbarligen lovande. HDTV är ju framtiden.

Det var endast 512 MB RAM i båda Macbookarna. Vi lyckades få den svarta macbooken att tugga badboll ett par gånger, det lär ha varit anledningen.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant
Hurra! Bestälde min den 17 maj och idag för ca 10 min sedan ringde det på dörren och en postman berättade att jag skulle få ett paket. Än så länge står den i lådan. Måste röjja lite på skrivbordet. 2 veckor leverans är ju inte så farligt, med tanke på att dom hade premiär dagen före? Kan återkomma med bilder om någon vill. (betalade med kort).

Typiskt att man får vänta några veckor på att det ska komma tucano skin till 13 tummarn :/ Någon som har koll på en lämplig väska?

Gärna bilder! Var sitter förresten högtalarna på den här mekapären?

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Gärna bilder! Var sitter förresten högtalarna på den här mekapären?

Högtalarna sitter på baksidan och låter faktiskt okej för att vara laptop.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om PC City i Sickla har någon MacBook man kan åka och titta på?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant
Hurra! Bestälde min den 17 maj och idag för ca 10 min sedan ringde det på dörren och en postman berättade att jag skulle få ett paket. Än så länge står den i lådan. Måste röjja lite på skrivbordet. 2 veckor leverans är ju inte så farligt, med tanke på att dom hade premiär dagen före? Kan återkomma med bilder om någon vill. (betalade med kort).

Typiskt att man får vänta några veckor på att det ska komma tucano skin till 13 tummarn :/ Någon som har koll på en lämplig väska?

Du får gärna kolla hur varm den blir vid användning, skulle vara intressant att veta. Funderar på att köpa en Macbook sjäv.

Permalänk
Medlem

Frågan är hur tusan Apple kan göra en så bra dator till så små pengar? Motsvarigheten på PC-sidan måste vara Sony Vaio VGN-SZ1HP, den kostar 19390 kr den har dock bara en T2300 mot för Apples T2600, å andra sidan har Apples Macbook ibyggd intelgrafik medans Sony har ett Nvidia GeForce Go7400 i sin laptop så man kan säga att det går ganska jämnt ut. Men att försvara prisskilnnaden på 4600:- är ett fall för inspector gadet.

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Frågan är hur tusan Apple kan göra en så bra dator till så små pengar? Motsvarigheten på PC-sidan måste vara Sony Vaio VGN-SZ1HP, den kostar 19390 kr den har dock bara en T2300 mot för Apples T2600, å andra sidan har Apples Macbook ibyggd intelgrafik medans Sony har ett Nvidia GeForce Go7400 i sin laptop så man kan säga att det går ganska jämnt ut. Men att försvara prisskilnnaden på 4600:- är ett fall för inspector gadet.

Motsvarigheten är väll snarare Dells 640m. Visserligen är den snäppet större, men den väger inte speciellt mycket mer, har en bättre skärm och är billigare än macbooken. Och för att toppa av det hela så har den rätt mängd kylpasta aplicerad på prollen!

EDIT: Typo

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Motsvarigheten är väll snarare Dells 640m. Visserligen är den snäppet större, men den väger inte speciellt mycket mer, har en bättre skärm och är billigare än macbooken. Och för att toppa av det hela så har den rätt mängd kylpasta aplicerad på prollen!

EDIT: Typo

macbooken verkar inte ha problem som ä baserade på för mycket skylpasta, för folk har redan testat på att lägga på eget o det resulterade bara i 2-3 graders skillnad

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skumtomte
Du får gärna kolla hur varm den blir vid användning, skulle vara intressant att veta. Funderar på att köpa en Macbook sjäv.

http://www.youtube.com/watch?v=Mfj9WuKZF-I

http://www.youtube.com/watch?v=teCiJFkrrZc

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

hmm,det jag ställer mig frågade med det där programmet som de kör är att när de stänger ner de program som belasta processorn, så sjunker belastningen på processorn från 100% till 40%. så länge ä jag med, men hur kan tempen hoppas ner 10 grader på nån enstaka sekund. gick lite fort tycker jag :D:D

man kan ju lugnt säga att apple valt o sätta igång fläktarna sent :D:D så troligen vet de om att de blir varma o har valt o ha det så.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
hmm,det jag ställer mig frågade med det där programmet som de kör är att när de stänger ner de program som belasta processorn, så sjunker belastningen på processorn från 100% till 40%. så länge ä jag med, men hur kan tempen hoppas ner 10 grader på nån enstaka sekund. gick lite fort tycker jag :D:D

man kan ju lugnt säga att apple valt o sätta igång fläktarna sent :D:D så troligen vet de om att de blir varma o har valt o ha det så.

Kommer annars en programfix för fläktarna.
Powerbook 12" hade liknande förr. Dock gick de aldrig över 60grader. Men sedan när 10.3.2 kom ut så ändrade de i mjukvaran så fläktarna gick igång vid 48 istället för 52 grader. Och därför började datorn låta mer...

Permalänk
Medlem

Själv tycker jag att det är helt oacceptabelt att en 2 GHz processor ska throttla ner till 1667 MHz på grund av risk för överhettning. Varför ska man betala extra för en snabbare processor om den ändå ska throttla ner sig då och då? Det spelar ju ingen roll hur snabb processorn är om man inte kan använda all kraft när det behövs. Apple verkar ha stora problem med designen på MacBook, då den uppenbarligen inte kan transportera bort värmen nog effektivt.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

såg aldrig att den throttlaqde ner nå på de där filmerna. kanske jag som är blind.

visst, hatigheten sjönk till 155 Mhz när man inte använde processorn fullt ut. men det är ju en strömsparfunktion.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Själv tycker jag att det är helt oacceptabelt att en 2 GHz processor ska throttla ner till 1667 MHz på grund av risk för överhettning. Varför ska man betala extra för en snabbare processor om den ändå ska throttla ner sig då och då? Det spelar ju ingen roll hur snabb processorn är om man inte kan använda all kraft när det behövs. Apple verkar ha stora problem med designen på MacBook, då den uppenbarligen inte kan transportera bort värmen nog effektivt.

1. Den klockar ner när den inte behövs+när den är varm. Alltså lider man inte av det.
2. Det verkar vara de flesta Core Duo som har problem med värme. Alltså inte bara Apple.
3. Asus som har ungefär precis samma dator som Macbook fast med annan design har samma fel. Asus tillverkar även Apples Macbook... Även kylpastatjosanhosan finns där också...

Permalänk
Medlem

fast de har ju prövat o byta kylpasta på macbook o då har de inte fått samma goda resultat som på macbook pro, så det är nog inte kylpastan som är felet, om det nu är nått som är fel.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
fast de har ju prövat o byta kylpasta på macbook o då har de inte fått samma goda resultat som på macbook pro, så det är nog inte kylpastan som är felet, om det nu är nått som är fel.

Kan det vara så att skildnaden ligger i att pro'n har nån liten skildnad i luftflödet och därför efter pastabyte presterar mycket bättre?

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=teCiJFkrrZc efter 1:20 klockar den ner till 1833 MHz och sedan ner till 1667, och det är med processoranvändningen på 100% så jag skulle säga att man nog kan lida av det. Att processorn går upp i 90°C är också oroväckande.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gustavs
Frågan är hur tusan Apple kan göra en så bra dator till så små pengar? Motsvarigheten på PC-sidan måste vara Sony Vaio VGN-SZ1HP, den kostar 19390 kr den har dock bara en T2300 mot för Apples T2600, å andra sidan har Apples Macbook ibyggd intelgrafik medans Sony har ett Nvidia GeForce Go7400 i sin laptop så man kan säga att det går ganska jämnt ut. Men att försvara prisskilnnaden på 4600:- är ett fall för inspector gadet.

sen väger macbooken 0.5 kg mer, vilket e mycket. sen som du nämde suger grafiken i macbooken jämfört med Vaio. sen kan man få en SZ1M för 17.000. Alltså tycker jag Sonyn är mycket mer prisvärd ska man slänga ut upp mot 15 tusen ska man få nått vettigt för det. Enda MacBooken som i mina ögon är prisvärd är den billigaste modellen. den du räknade med kostar nära 15 tusen, dvs 2000 kr mindre än en Vaio där du får mycket mer som väger mindre. 2000 kr för ett vettigt grafikkort, 0.5kg mindre vikt o lite annat är helt okej enligt mig.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bunz
Motsvarigheten är väll snarare Dells 640m. Visserligen är den snäppet större, men den väger inte speciellt mycket mer, har en bättre skärm och är billigare än macbooken. Och för att toppa av det hela så har den rätt mängd kylpasta aplicerad på prollen!

EDIT: Typo

Den har ju ingen webcam i skärmen, och den ser ut som skit jämnfört med Sony/Apple?

Visa signatur

Ferrarimissbrukare

Permalänk

Ni som har beställt macbooken med banköverföring, Hur lång tid tog det innan ni fick leveransbekräftelse? Jag betalade min i måndags, Efter lite krångel men det står fortfarande Granskas på apples hemsida. Och jag tycker inte att Stitching Trusted third party bibbit låter så säkert

// Adam orkar ej logga ut från brorsans konto

Visa signatur

-: Crestron :-