Windows kan inte visa en del ikoner...

Permalänk
Medlem

Windows kan inte visa en del ikoner...

Ett skumt problem hände mej nyligen...
Efter att jag spelat lite Heroes III så kan plötsligt inte datorn visa en del av standard ikonerna speciellt drabbad verkar ikonen för mappar vara...

Jag har kört en diskkontroll på alla mina diskar och gjort en systemåterställning till en tidpunkt då jag inte hade detta problem men inte till någon nytta...

Jag tror att ikonerna ifråga ligger i filen "c:\windows\system32\shell32.dll" men hur gör jag för att byta ut den mot en frisk kopia windows påstår hela tiden att filen används även i felsäkert läge...

Jag har windows xp pro servicepack 2 med dom senaste uppdateringarna.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Det hände efter att jag hade spelat ett spel, minns inte vilket.

Det verkar helt slumpmässigt vilka ikoner som har blivit konstiga, men bland annat den här datorn, mina dokument och min dvd spelare har konstiga ikoner.

En del genvägar påverkades också men de gick att återställa genom att byta ikon och spara.

Jag minns att precis när det här hade hänt försökte jag starta om datorn men "stäng av dator"-rutan vägrade komma fram. Jag fick använda knappen på mitt tangentbord för att stänga av...

Angående filen du vill byta ut... jag slår vad om att det är explorer.exe som använder den. Du kan stänga av den processen i aktivitetshanteraren och använda något program för att ersätta filen, kanske kommandotolken?

Permalänk
Medlem

Problemet löste sig (kommer inte ihåg hur jag gjorde) men tack för ditt svar!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Kul för dig! xD