Rätt inställningar för virtuell minne?

Permalänk
Medlem

Rätt inställningar för virtuell minne?

Nån grej strulade tydligen efter installation av ny hd och på C: var egna inställningar markerade?

Nån som vet vad original markeringen ska vara på C: partionen?

* Egen storlek
* Storleken bestäms av Windows
* Ingen växelfil

?

På alla andra partioner kör jag med ingen växelfil

Permalänk
Permalänk
Medlem

Beror väl på hur mycket ram minne du har?
* Storleken bestäms av Windows
Är standard på xp,2000

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

Om man sitter med 3gb minne, vad skulle ni rekommendera att ha den på då?

Permalänk
Medlem

Jag har satt min på Ingen växlingsfil, men Windows envisas ändå med att köra igång den. Det behövs, antar jag...

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS220j

Permalänk

Man brukar säga att fysiskt minne x 1.5 är det normala för det virtuella minnet.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Inaktiv

Jag använder inte Windows själv, men normalt låter man Windows bestämma. När jag installerar det åt andra eller konfigurerar en befintlig installation så gör jag följande:

  • inaktiverar växlingsfilen

  • starta om i felsäkert läge

  • defragmentera hårddisken

  • sätt växlingsfilen till fix storlek (1.5 ggr RAM är oftast lagom)

  • starta om och njut

Detta minskar fragmenteringen orsakad av att växlingsfilen växer och krymper. Ännu bättre är att lägga den separat disk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mickeus
Jag använder inte Windows själv, men normalt låter man Windows bestämma. När jag installerar det åt andra eller konfigurerar en befintlig installation så gör jag följande:

  • inaktiverar växlingsfilen

  • starta om i felsäkert läge

  • defragmentera hårddisken

  • sätt växlingsfilen till fix storlek (1.5 ggr RAM är oftast lagom)

  • starta om och njut

Detta minskar fragmenteringen orsakad av att växlingsfilen växer och krymper. Ännu bättre är att lägga den separat disk.

eller så använder man O&O Defrag som har BootDeframentering så pagefilen kan defragmenteras som vilken annan fil.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren

Nån som då vet varför xp väljer egen inställning efter ominstallation för xp?

Delvis började partition magic strula efter detta och pga pagefile.sys började byta hdd och då gick det inte att göra partion?

Men jag ska då köra storleken bestämms av windows på c: och på alla övriga kör jag ingen växelfil?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Tack för svaren

Nån som då vet varför xp väljer egen inställning efter ominstallation för xp?

Delvis började partition magic strula efter detta och pga pagefile.sys började byta hdd och då gick det inte att göra partion?

Men jag ska då köra storleken bestämms av windows på c: och på alla övriga kör jag ingen växelfil?

Om du har flera hårddiskar är det inte dumt att lägga pagefile på en annan disk än den du har Windows installerat på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Om du har flera hårddiskar är det inte dumt att lägga pagefile på en annan disk än den du har Windows installerat på.

Jo det blir dumt när partition magic börjar protestera mot open active files

Den har alltid varit på c förut? först nu det verkar börja strula?

Permalänk
Medlem

Som kanelbullen säger, lägg swap-filen på den fysiska hårddisk som används minst. Jag har själv lagt min swap på en utav mina lagringsdiskar där jag mycket sällan pillar såvida jag inte ska rota upp något i arkivet.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Varför 1.5xFysiskt minne?
Borde man inte vara i behov av mer virtuellt när man har lite fysiskt, och tvärtom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChRiiLLe
Varför 1.5xFysiskt minne?
Borde man inte vara i behov av mer virtuellt när man har lite fysiskt, och tvärtom?

I slutändan så är det egentligen bara en fråga om hur mycket hårddiskutrymme du kan tänkas undvara.
Om du har 256mb fysiskt minne och sätter swap:en till 384mb så är ju detta endå bara ett minimumvärde och storleken på swap:en kommer automatiskt justeras om det inte räcker.
Så om man har gott om utrymme så kan man lika gärna sätta en fast swap på några gigabyte så minskar man fragmenteringen utav denna som kan ske om windows håller och ändrar storleken konstant pga att man har angett för minimum-storlek.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Avstängd

Jag har också tänkt på det där, börjar det inte bli "gammal" info? Många idag sitter på 2gb ram och ska de då rekommenderas att använda 3gb diskyta? Även om Windows gillar att smeta ut sig så tar det väldigt sällan så mycket plats.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag har också tänkt på det där, börjar det inte bli "gammal" info? Många idag sitter på 2gb ram och ska de då rekommenderas att använda 3gb diskyta? Även om Windows gillar att smeta ut sig så tar det väldigt sällan så mycket plats.

2GB fast swap torde räcka i 99% utav fallen om man har 2GB fysiskt minne. Det är iaf den storlek som jag har på min swap och det är ytterst sällan som windows ploppar upp med varningen om att swap:en är för liten.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

eller kan man köra ett litet ful hack genom att köra ramhårddiskar via mjukvara och köra swap filen där, dock kanske inte att rekomendera om du har lite ram

Visa signatur

Sys1 X2 4400+@237*11 - xFx 7800Gtx 490/1300 - Ocz 1024*2 ddr500 - Dfi nF4 Sli-Dr - ocz 520w powersteam 1.7TB Hdd. Plus en massa annat tjafs

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag har också tänkt på det där, börjar det inte bli "gammal" info? Många idag sitter på 2gb ram och ska de då rekommenderas att använda 3gb diskyta? Även om Windows gillar att smeta ut sig så tar det väldigt sällan så mycket plats.

Jag vet inte riktigt eftersom jag själv inte använder mig av Windows. I BSD-världen (kanske övriga UNIX-världen också) brukar man vilja kunna dumpa allt minne till swap-partitionen för att kunna gå igenom med en debugger. Då måste man ha plats för allt minne så 1.5ggr är ganska vanligt. Jag tror inte att Windows använder sig av swapen på samma sätt så, då behöver du bara bekymra dig över är att ha tillräckligt virtuellt minne för de processer du kan tänkas använda dig av.