Permalänk
Medlem

Lorem Ipsum, var tog K vägen?

Upptäckte för ett tag sedan att Lorem Ipsum-texten (http://www.lipsum.com/) inte håller några K alls! Vad kan detta bero på? Lite kul grej faktiskt.

Permalänk
Medlem

Re: Lorem Ipsum, var tog K vägen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Upptäckte för ett tag sedan att Lorem Ipsum-texten (http://www.lipsum.com/) inte håller några K alls! Vad kan detta bero på? Lite kul grej faktiskt.

Jag märkte en annan ytterst intressant grej! Med ditt inlägg närmare bestämt!
När jag läste det första gången tyckte jag att det var något lurt på gång och eftersom detta faktiskt är programmeringsforumet så skrev jag ett litet bash-script för att analysera ditt mystiska medelande:

#!/bin/bash string="Lorem Ipsum, var tog K vägen? Upptäckte för ett tag sedan att Lorem Ipsum-texten (http://www.lipsum.com/) inte håller några K alls! Vad kan detta bero på? Lite kul grej faktiskt."; for i in a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v x y z å ä ö do if [ "`echo $string | grep -i $i`" = "" ]; then echo $i; fi done

Detta retunerade q, y och z vilket ledar oss till en ny milstolpe inom den litterära vetenskapen:

Ditt inlägg innehåller inte ett enda Q, Y eller Z!

Hel galet! Men för att citera Einstein: "Erfarenheter är bara ett gäng fördomar man har skaffat sig tills det att man fyller 18". Precis.
Skicka ett mail till Sture Allén han är säkert intresserad av båda upptäckterna. Om du hittar hans mailadress då såklart, annars får du ringa.

Lycka till med fortsatta intressanta observeringar!

MVH
mrl

Permalänk

BURNED!

Visa signatur

->Can you still feel the butterflies?<-
Jimmy Eat World | Fall Out Boy

Permalänk

Re: Lorem Ipsum, var tog K vägen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Upptäckte för ett tag sedan att Lorem Ipsum-texten (http://www.lipsum.com/) inte håller några K alls! Vad kan detta bero på? Lite kul grej faktiskt.

Min ytterst spontana teori är att "k" stavas med "c" i latin. Om det stämmer vet jag verkligen inte, mina något begränsade kunskaper i latin kommer från Asterix...

Edit: ytterligare efterforskningar visar att Shakespeares samlade verk på originalspråk inte innehåller ett enda "ä", att alfabetet inte innehåller siffror samt att denna tråd saknar existensberättigande. Meteorologerna förutsäger att denna tråd kommer att låsas av en moderator (som inte innehåller y).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

De gamla grekerna var väl inte så glada i "k".

Från Wikipedia:
"This Semitic sound value /k/ was maintained in most classic as well as modern languages, although Latin abandoned the use of K almost completely, preferring C."
http://en.wikipedia.org/wiki/K

EDIT: Bra att man inte uppdaterar sidan på 20 minuter och så finns det helt plötsligt en armé av svar när man väl skickar .

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Här var det ju verkligen skön stämning.

T: Så latin innehåller helt enkelt inte bokstaven K? Okej, men Lorem Ipsum är ju faktiskt inte latin, även om det härstammar därifrån [enligt lipsum.com].

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
T: Så latin innehåller helt enkelt inte bokstaven K? Okej, men Lorem Ipsum är ju faktiskt inte latin, även om det härstammar därifrån [enligt lipsum.com].

1) Vad är det då?
2) Varförfan skulle de uppge det för att vara latin om det inte var det? (dum sak att ljuga om)

Edit: Hurra, jag kan läsa!

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wishie
Här var det ju verkligen skön stämning.

T: Så latin innehåller helt enkelt inte bokstaven K? Okej, men Lorem Ipsum är ju faktiskt inte latin, även om det härstammar därifrån [enligt lipsum.com].

Citat:

Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC.

Jag förstår det som att Lorem Ipsum är latin (jag minns att jag hade fel om det här i en annan tråd, vad jag inte minns är om jag trodde att det var latin eller inte ).

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem

Det är inte originaltexten från "de Finibus Bonorum et Malorum", utan har blivit förvanskat över åren, för att vara så lik en "verklig" text som möjligt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

De enda orden som jag vet om i t.ex. spanskan som stavas med k är "kilometro" och "el kiosco".

Permalänk
Medlem

K finns helt enkelt väldigt sällan i de flesta språk som ens härstammar från latinet, inget konstigt med det! (Sammanfattade vad de ovanstående har sagt)

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.

Permalänk

Svårt att dra slutsatsen att bokstaven kanske inte finns i språket...

Visa signatur

->Can you still feel the butterflies?<-
Jimmy Eat World | Fall Out Boy

Permalänk
Medlem

Roligaste tråden idag!

Visa signatur