Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Hur har de lyckats med detta?
Tillslut måste ju någon lyckas bräcka detta och skapa en mjukvara där du kan ladda ner vad du vill. Torrent etc. måste ju fungera till Mac, eller har jag fel där?

Han försökte nog bara vara rolig.
Mjukvaran är så billig för oss studenter så det finns nästan ingen anledning att ladda hem istället för att köpa.

Permalänk

har bara en fråga till, det finns ju student rabbater osv. gäller det bara ni som går i gymnasiet? eller gäller det alla som är någon sorts student altså skola osv?

Visa signatur

AMD64 4000+ A8N32-SLI Deluxe 7800GT A-data 2GB Raptor 74Gb Seagate 250Gb
MyBook 320gb Lacie 300gb Lian Li PC-6070B-SE HIPER 580W Zalman CNPS7700-Cu Zalman VF900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmugglarN
F*n vad man blir sugen på att köpa en macbook blir att gnälla på föräldrarna ett bra tag nu.

Vad tror ni om att ha denna som primär dator? Isåfall den svarta, eftersom jag inte spelar så mycket utan bara surfar och laddar ner grejer ( bara lagliga grejer ) så är det ju lungt att byta till en mac.
Men är mest rädd för OSX att det skall vara svårt att lära sig men det kanske det inte är?

Mac OS X är helt underbart och lätt att lära sig, hela operativsystemet är logiskt. Tar en tid att vänja sig vid att minimera på vänstersidan i stället för högersidan men man vänjer sig fort

Undrar när MacBooken kommer till återförsäljare. Macoteket skulle få in den 13 Juni. Undrar hur snabbt man får den från Apple Store.

Permalänk
Medlem

Så länge man har ett csn kort eller mecenat så får man rabatt.

Permalänk

okey då var det kört då går i 8:an och då har man ju inget av dom 2 ( vad jag vet i allafal ). jaja får väll betala vad apple vill ha

btw såg en blog om en kille som hade varit inne i en apple store och typ skrapat lite med nageln på en av dom svarta macbook och typ färgen bara flagnade av. blev ju lite rädd men får se nu när fler har köpt den om det bara var just den, eller om det gäller alla att dom är väldigt ömtåliga.

Visa signatur

AMD64 4000+ A8N32-SLI Deluxe 7800GT A-data 2GB Raptor 74Gb Seagate 250Gb
MyBook 320gb Lacie 300gb Lian Li PC-6070B-SE HIPER 580W Zalman CNPS7700-Cu Zalman VF900

Permalänk

Hur tror ni att priserna kommer att ligga på dessa i slutet av sommaren. Hade tänkt att vänta tills slutet på sommaren innan jag införskaffar min då de kanske har upptäckt och åtgärdat vissa barnsjukdomar. De kanske t.o.m har sänkt priset, vad tror ni?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Hur tror ni att priserna kommer att ligga på dessa i slutet av sommaren. Hade tänkt att vänta tills slutet på sommaren innan jag införskaffar min då de kanske har upptäckt och åtgärdat vissa barnsjukdomar. De kanske t.o.m har sänkt priset, vad tror ni?

Apple är tyvärr dåliga på att sänka priserna utan gör det i stora klumpar. Så när de precis lanserat något eller prissänkt något så är det så ett tag.

Nu kan det i och för sig vara lite annorlunda i och med intels nya processorer osv. men historien säger nej.

Permalänk
Medlem

apple sänker inte sina priser så ofta, så att de skulle sänkt priset redan till efter sommaren är väll nåt man kan hoppas på, men inte vänta sig

[!]: njaaa, den verkar ha ett överdrag av nån skyddande hinna. det handlade väll inte om en vit som var lackad eller liknande. för det var i alla fall inte va som stod i texten du länkade till. för den verkar ju vara svart under det lager de skrapade bort

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
apple sänker inte sina priser så ofta, så att de skulle sänkt priset redan till efter sommaren är väll nåt man kan hoppas på, men inte vänta sig

[!]: njaaa, den verkar ha ett överdrag av nån skyddande hinna. det handlade väll inte om en vit som var lackad eller liknande. för det var i alla fall inte va som stod i texten du länkade till. för den verkar ju vara svart under det lager de skrapade bort

Det kan ju fortfarande vara ett lager klarlack över svart. Och vem vill ha en dator som flagnar?

Permalänk
Medlem

nästan alla apples bärbara maskiner, tibooken och framåt, har haft mjällande färg verkar det som.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aac_ripper
Man vänjer sig fort vid ctrl+klick.

På Macbook kan du också hålla två fingrar på trackpaden och trycka på musknappen, för att få högerklick.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spiken
På Macbook kan du också hålla två fingrar på trackpaden och trycka på musknappen, för att få högerklick.

man undrar ju lite hur man kan tycka att det är mer intuitivt än en 'dubbelknapp'...
varför inte en 'bara-dubbelknapp-om-man-vill'-knapp a la mighty mouse på *bookarna?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Måste säga att det finns få anledningar till att inte skaffa en nu.

Skulel det vara så att priset är som det är nu till slutet av sommaren spelar det mindre roll, kommer ändå tjäna minst 50 lax under sommaren.

Vad jag måste säger både förvänar mig och glädjer mig är att du kan köra WinXP på den, märker man nu att Mac OSX kanske inte var det bästa man kunde tänka sig har man ju fortfarnde ett alternativ :). Mycket bra Apple.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
Måste säga att det finns få anledningar till att inte skaffa en nu.

Skulel det vara så att priset är som det är nu till slutet av sommaren spelar det mindre roll, kommer ändå tjäna minst 50 lax under sommaren.

Vad jag måste säger både förvänar mig och glädjer mig är att du kan köra WinXP på den, märker man nu att Mac OSX kanske inte var det bästa man kunde tänka sig har man ju fortfarnde ett alternativ :). Mycket bra Apple.

ja jag har tänkt om litegrann... tänk va schysst att köra endast osx på denna... fyfan va skönt att bara ha allting "fungerande" direkt... ojojoj... vattnas i munnen..

Du... jag har också fått riktigt fett jobb i sommar... vi kanske kan beställa samma dag så ser vi vem som får den först

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Ni alla verkar vilja ha den :]
Tänkte kolla me er som ska köpa eller har köpt.
Hur många av er har valt avbetalningen ? Och hur illa är den :)?
Som student har jag icke råd att lägga ut hela på en gång, men jag e bra sugen på den måste jag säga.

Permalänk

försök få låna av morsan din... lån är aldrig bra imo.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Northernlight
försök få låna av morsan din... lån är aldrig bra imo.

Motsägelsefullt.

Permalänk
Medlem

Angående prissänkning brukar Apple mest justera priser vid lanseringar av nya modeller, men med den kommande prissänkningen på Yonah undrar man ju lite. Om Apple inte sänker priset eller uppgraderar hårdvaran kommer Macbooken att bli fasligt mycket dyrare i jämförelse med hårdvarumässigt likvärdiga PC då 2 gigahertzaren blir 129 dollar billigare.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

När kommer denna prissänkning att ske ?

Apple så vitt jag vet har vart dåliga på att sänka priser :s

Och jo låna av morsan är ett förslag, dock skulle det bli ett nej som svar

Permalänk
Medlem

Saxat från nyheterna här på SweC:

Citat:

Den kinesiska hårdvarusidan HKEPC skriver att Intel kommer att sänka priserna på Core Duo-serien den 28:e maj.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Saxat från nyheterna här på SweC:

Woo min tentadag :]
Klarar ja tentan blire en MacBook

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av drumloop
Woo min tentadag :]
Klarar ja tentan blire en MacBook

Hoppas dem sänker priset eller uppgraderar den..
Vore surt annars!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Rätt udda att sänka priset så snabbt på en ny produkt. Är ju möjligt att apple redan fått ta del av den nya prissättningen också.

Tvivlar på att de sänker men man kan alltid hoppas.

Sen kommer ju de datorer som kommer säljas de närmsta veckorna efter 28 maj fortfarande ha processorer som köptes med det högre priset..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Rätt udda att sänka priset så snabbt på en ny produkt. Är ju möjligt att apple redan fått ta del av den nya prissättningen också.

Tvivlar på att de sänker men man kan alltid hoppas.

Sen kommer ju de datorer som kommer säljas de närmsta veckorna efter 28 maj fortfarande ha processorer som köptes med det högre priset..

Man kan ju vrida på det lite och undra varför Apple valde att släppa Macbook före prissänkningen på Yonah. Skulle vara kul att höra hur Apple resonerade när releasedatum bestämdes. Antar att man ville ha lite utrymme så Macbook Pro skulle sälja bra. Jag funderar starkt på en Macbook men kommer att avvakta och se vad som gäller, och jag tror att detsamma gäller för många andra potentiella kunder. Om inte annat så kommer många andra bärbara att rasa i pris.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

jag väntar... men endast pga problem med csnkortet... annars hade jag slagit till azap.

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

Lite Offtopic kanske:

Kan man få ett CSN kort om man börjar på gymnasiet i år?

Från CSN
NYHET! MacBook
13" vit, 1,83 GHz Intel Core Duo, 60 GB hårddisk
Apple Store för konsumenter: 10 795 kr
Mecenat Apple Store: 9 715 kr
Du sparar: 1 080 kr

NYHET! MacBook
13" svart, 2,0 GHz Intel Core Duo, 80 GB hårddisk
Apple Store för konsumenter: 14 795 kr
Mecenat Apple Store: 13 315 kr
Du sparar: 1 480 kr

Finns inte den vita MacBook 2.0 ghZ där och vad kostar den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GBG-SKURT
CSN kortets rabatter funkar så att du får 5% rabatt på alla apple's produkter. När du väl har fått ditt CSN-kort kan du använda det i alla apple's butiker eller apple store online. 5% som sagt.

Fel det är 10% du får på all apples hårdvara och 50% på mjukvara.
Det är 5% på alla DELLs datorer genom CSN.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Vet inte om det tagits upp tidigare i tråden men med lite simpel matte kommer man fram till:

Mellanmodellen, vit, för 12.795,00 (exkl. rabatt):
13.3-inch widescreen display
1280 x 800 resolution
2.0GHz Intel Core Duo
512MB memory (2x256MB SODIMMs)
60GB 5400-rpm Serial ATA hard drive
SuperDrive (DVD±RW, CD-RW)

Och den svarta lyxmodellen för 14.795,00 (exkl rabatt):
13.3-inch widescreen display
1280 x 800 resolution
2.0GHz Intel Core Duo
512MB memory (2x256MB SODIMMs)
80GB 5400-rpm Serial ATA hard drive
SuperDrive (DVD±RW, CD-RW)

Det enda som skiljer dessa är således 20Gb i hårddiskstorlek (?). Om man konfigurerar båda med 80Gb hårddisk och 1Gb ramminne slutar priset på 14.255:- (exkl. rabatt) för den vita och 15.775:- (exkl. rabbat) för den svarta.

1550:- extra för annan färg! Värt det? Nja...

Permalänk
Medlem

Blir mer och mer sugen hela tiden. Trots att jag har en välfungerande bra Mac redan, och jag har inget behov av laptop... Men en svart MacBook... mmm. Får försöka hålla mig

Visa signatur

The only problem with Microsoft is they just have no taste. They have absolutely no taste. And I don't mean that in a small way, I mean that in a big way, in the sense that they don't think of original ideas, and they don't bring much culture into their products.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Lite Offtopic kanske:

Kan man få ett CSN kort om man börjar på gymnasiet i år?

Finns inte den vita MacBook 2.0 ghZ där och vad kostar den?

jorå, loggar man in med kortets kod osv. så kan man länka sig vidare till applestore o se det lägre priset

frhog: jorå, det ahr tagits upp om ja inte läst helt fel

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive