Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Jag skulle dock vara glad om kan kunde byta på något snabbt sätt så dom som ville köra linux fick det

Nej hur skulle det gå till hade du tänkt dig?
Ingen skulle välja Linux då folk inte vet bättre
Alla ska köra Linux då skolan inte har råd med Windows

http://www.okos.se/index.htm bra sida

Permalänk
Medlem

Problemet är att det finns en massa Linux jönsar utan verklighetserfarenhet och babblar ur sig en massa propaganda om varför man ska slänga ut windows, bara för de har lyckats installera Windows där hemma. Detta gäller även Mac folk som anser sin platform är överlägsen bara för allt är så enkelt och bekymmerslöst.

Man kör inte windows för att man gillar ständiga ominstallationer, spyware, kraschar, omständiga arbeten och annat.. Man kör det därför..
- Det fungerar
- En standard och enhetlig platform, på klienter använder man Windows XP Pro, som ser ut och fungerar på samma sätt i hela världen.
- Möjligheter till central administration via ActiveDirectory/Novell
- Överlägset programutbud/drivrutinsutbud
- Ett alltmänt kännt gränssnitt som tilltalar människans tankesätt.

Alla andra distar utom Novell Enterprise Desktop och RedHat's motsvarande är tyvär... hobby-distar... helt ärligt

Visst kan du bygga upp en centraliserad och distrubierad miljö med ett gäng Ubuntu maskiner t.ex. Men det är flera månders utvecklingsarbete att få igång alla tjänster (hur får du alla att logga in mot LDAP och ansluta sin $HOME därefter?) och anpassa administrationen..

I Windows är allt detta färdigt... out of the box... Inget klyddande med LDAP schema eller mixtrande med PAM authtenisering... Kasta upp lite struktur och användare i AD, Joina domänen, klart! Det finns t.om ett ett omfattande verktyg för att administrera det hela i sin trädstruktur..

Förstår ni nu kära Linux folk varför inte Linux är helt och hållet moget för vanliga skolor och organisationer?

Däremot är Linux fullkommling moget och överlägset för rena nättjänster som brandväggar, dhcp, dns, webb och kanske t.om Samba om man får det att fungera med ett AD. Och använda sig av öppna program är där inget fel i. Firefox är kanon och OpenOffice duger bra till många.

Så sluta jämför med er själva, jämför med verkligheten!

Permalänk
Medlem

Of snowman du är den första här som e från skeå som jag har sett:)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Så sluta jämför med er själva, jämför med verkligheten!

Om jag jämför med verkligheten, när alla datorsalar är fulla på maskinsektionen, CTH (vilket händer ibland):

Linux (RedHat Enterprise 4) : Det tar lite längre tid att ladda program.
Windows (XP): Systemet fryser sig runt var tionde sekund. Ibland längre stunder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xtr3m
Of snowman du är den första här som e från skeå som jag har sett:)

Jupp det är inte måna Skeåare som swecar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

Så sluta jämför med er själva, jämför med verkligheten!

Jag håller inte med dig finns massor av skolor som kör Linux och de sparrar massor.
Om bara fler organisationer börjar gå över till Linux kommer det ju att tass fram lösningar och program i snabbare takt och till sist bli mycket bättre än windows.

Det är det som är open source du betalar en gång sedan kan använde det hur många gånger som helst utan extra kostnad.

Permalänk
Medlem

Ops ännu en "linux är bäst av allt i skolan" tråd, nja jag håller med maDa, man får vara lite verklighetsanpassad, Linux är inte dåligt, men det finns fruktansvärt mycket mer i skolvärlden som är skrivet för en M$ miljö. Och jag pratar inte om officepaket hit eller dit. Allt kommer ej ifrån Bill & Co utan från en massa andra aktörer som kanske inte vill/kan/skiter i att utveckla för just Linux och "vi" i skolvärlden kan inte ställa in lektionerna och vänta på tomten för att han ska komma med opensource, men jag "önskar" att jag kunde göra det p.g.a bl.a ekonomiska skäl. Men jag använder en del linux i mina lektioner och kör det själv på min arbetsdator.

Det finns redan ett par som har försökt att övertyga mig om att det finns visst program till skolor, men där jag jobbar har vi

Gymnasie, GymSär, Kultur, Vux, Uppdrag/Högskola och vi talar om ca 2-300 olika applikationer stora som små, gamla som nya. Jag har fått "konvertera" om ett par celeron laptops för att köra biologi program med dna analyser på blommor m.m i DOS för att lärarna vill enbart ha detta program och det finns alltså ens inte nya till windows miljö, än mindre till Linux och detta är bara ett exempel.

Nej jag ska inte bli långrandig, jag tycker att jag har skrivit nog i ämmnet, det finns ju en sökfuntion om man vill se fler trådar med för och nackdelar om att köra Linux i skolan.

Givetvis skiljer det ju sig från skola till skola så vissa skulle nog med lätthet köra Linux.

Visa signatur

ps ax | grep 'signatur' | awk '{ print $1}' | xargs kill -HUP

Permalänk
Medlem

Faktum är att grundskolor skulle med lätthet kunna köra Linux. Jag menar allt man gör då är ju att skriva i word, söka information och porrsurfa. Allt det går bara bra att göra i linux och dom skulle spara in mycket pengar på sånt som alldrig andvänds (Exel, powerpoint och dyl.).

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Faktum är att grundskolor skulle med lätthet kunna köra Linux. Jag menar allt man gör då är ju att skriva i word, söka information och porrsurfa. Allt det går bara bra att göra i linux och dom skulle spara in mycket pengar på sånt som alldrig andvänds (Exel, powerpoint och dyl.).

Gah..
Ja men vilken dist då t.ex?
Hur hade satt upp det hela...?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nosnahoj
Windows (XP): Systemet fryser sig runt var tionde sekund. Ibland längre stunder.

Då har du något alvarligt fel på den maskinen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Jag håller inte med dig finns massor av skolor som kör Linux och de sparrar massor.

Jaha, och hur har dom löst det och hur lång tid tog det?

Permalänk
Medlem

Jag förstår maDas syn på det hela, men jag vet inte riktigt om jag håller med.

Här på KTH Syd i Haninge har man möjlighet till att köra antingen Windows XP eller SuSE (dualboot). Eftersom jag inte sitter så mycket vid skolans datorer utan använder istället min iBook tillsammans med det WLAN som erbjuds kan jag inte gå in i detalj hur bra det fungerar, men de gånger jag har använt mig av skolans datorer har SuSE fungerat minst lika bra som Windows XP, vad man än velat göra.

Ang. dessa argument:
"- Det fungerar"
Det gör GNU/Linux också, och ofta går det att låsa in användare mer efter det man vill att de ska kunna göra.

”- En standard och enhetlig platform, på klienter använder man Windows XP Pro, som ser ut och fungerar på samma sätt i hela världen.”
Ser tyvärr ingen relevans i det argumentet.

”- Möjligheter till central administration via ActiveDirectory/Novell”
Möjligheter finns det alltid. Faktum är central administration av GNU/Linux-klienter förekommer även idag.

”- Överlägset programutbud/drivrutinsutbud”
Vad behöver du för program- och drivrutinsutbud på en skola där det förkommer ett fåtal olika hårdvarukonfigurationer och där det inte behövs mer mjukvara än den skolan vill man ska ha tillgång till.

”- Ett alltmänt kännt gränssnitt som tilltalar människans tankesätt.”
Det här är en helt egen diskussion i sig, men det har mer med vana att göra än något annat. Jag är säker på att "vemsomhelst" skulle kunna ta till sig ett enkelt KDE/Gnome-interface efter ett par timmar.

Så omöjligt är det absolut inte, och jag tycker det är värt att sträva efter.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Då har du något alvarligt fel på den maskinen.

Nej, det gäller generellt på alla windowsdatorer, samma beteende gäller på de servrar man använder om man vill använda windows från linux. Gissa får du göra någon annanstans. Vill du veta mer kan du fråga.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en blandning vore bäst. Linux på servern och linux på surf och skriv datorerna. Sen kankse kan personalen få XP på deras datorer om dom behöver ha vissa saker som filemake och sånt.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Vore bra om man ens fick möjligheten, som det är nu kör jag dual windows och linux. Men måste köra windows i skolan då anslutningen ligger mot en VPN som det inte finns någon klient för linux på. Kan inte köra något alternativ heller så som openSwan då man tydligen måste konfa om servern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Jag tycker att en blandning vore bäst. Linux på servern och linux på surf och skriv datorerna. Sen kankse kan personalen få XP på deras datorer om dom behöver ha vissa saker som filemake och sånt.

"Aftonbladet avslöjar skolskandalen, elever tvingas använda hackerverktyg, lärare har spritfester! (CHOCK!)"

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
"Aftonbladet avslöjar skolskandalen, elever tvingas använda hackerverktyg, lärare har spritfester! (CHOCK!)"

Jag fattar inte :S :(.

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

Linux finns i form av CentOS, men det är inte så jättemånga burkar, det är mest solaris. Det finns även windows på ett mindre antal.

Visa signatur

IBook G4 12" | 1.5GB | 120Gb | OS X 10.4.9 / Ubuntu
C2D E6400@2.8GHz | 2GB | 1,7TB | Gentoo
1700+@2400MHz | KD7-RAID | 1,25GB | Win2k

Permalänk
Medlem

På min skola körs Windows XP och OS X. Det fungerar bra till det mesta. Klart att det kunde vara kul med några linuxmaskiner som man kan leka med lite då och då. Nu är det dock så att skolan har en "Unix baserade operativsystem" kurs. Så skolan väcker själva intresset för GNU/linux *BSD med flera.

Det är allt tur att putty finns så att man kan ha lite kul i datorsalarna.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Så omöjligt är det absolut inte, och jag tycker det är värt att sträva efter.

Givetvis är inget omöjligt, de är det fina med Linux ju!

Hur hanterar dom det där, så man kan komma åt sina filer både från Linux och Windows boot ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Givetvis är inget omöjligt, de är det fina med Linux ju!

Hur hanterar dom det där, så man kan komma åt sina filer både från Linux och Windows boot ?

På våran skola ligger allas hemareor på en server. Och när du loggar in så hamnar den direkt som en enhet i windows. Så om de datorerna hade dualbootats så hade man väl kunnat lösa det med att alla hemareorna delades ut med både NFS och samba.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Givetvis är inget omöjligt, de är det fina med Linux ju!

Hur hanterar dom det där, så man kan komma åt sina filer både från Linux och Windows boot ?

Inte hundra då jag som sagt inte använt klienterna så mycket, men allt fungerar precis som man önskar, login, personligt lagringsutrymme, mailklienter och hela köret.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Alla datorer på min skola dual-bootar Windows och Debian. Jag brukar inte använda dem speciellt ofta, men de verkar fungera fint. Kerberos används för autentisering, för alla tjänster som exempelvis linuxinloggningen, men Windows verkar inte ha det. Om det är stödet som saknas eller varför det inte används även där vet jag inte.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Hedersmedlem

Debian på huvudservern (som står för internetanslutning, FirstClass, med mera för samtliga IT-Gymnasier i Sverige), Windows på den lokala filservern och domänkontrollanten samt Linux på min egna laptop.

Ser inget direkt problem med Linux i skolor i övrigt eftersom att datorerna oftast ska användas för speciella uppgifter, så som ordbehandling och liknande vilken man kan göra utan problem på ett Linux-system, användaren behöver inte heller känna till någonting speciellt om OS:et, bara att man klickar på den fina ikonen på skrivbordet.

Vidare så fungerar central inloggning med LDAP och så vidare tydligen bra, har pratat med några som satt upp sådana system på företag nästan smärtfritt (lite mothugg får man alltid räkna med, även i Windowsvärlden) och det rullar på fint.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
På våran skola ligger allas hemareor på en server. Och när du loggar in så hamnar den direkt som en enhet i windows. Så om de datorerna hade dualbootats så hade man väl kunnat lösa det med att alla hemareorna delades ut med både NFS och samba.

'hade kunnat' ja, givetvis. Du glömmer dock att man måste ha hänsyn till rättigheter och delad användardatabas därimellan.

Givetvis hade man kunnat det, via något gemensamt loginscript, som körs från något centralt.. på användarnivå.. men mounta NFS utan att vara root går ju inte bra? nja.. Då får man såfall montera upp från början redan vid uppstart.. problem problem..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeth
Alla datorer på min skola dual-bootar Windows och Debian. Jag brukar inte använda dem speciellt ofta, men de verkar fungera fint. Kerberos används för autentisering, för alla tjänster som exempelvis linuxinloggningen, men Windows verkar inte ha det. Om det är stödet som saknas eller varför det inte används även där vet jag inte.

AD lösningen i windows är en Kerberos+LDAP lösning egentligen. Men den är så färdigpaketerad och klar, så det är inte många som vet oftast.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Ser inget direkt problem med Linux i skolor i övrigt eftersom att datorerna oftast ska användas för speciella uppgifter, så som ordbehandling och liknande vilken man kan göra utan problem på ett Linux-system, användaren behöver inte heller känna till någonting speciellt om OS:et, bara att man klickar på den fina ikonen på skrivbordet.

Vidare så fungerar central inloggning med LDAP och så vidare tydligen bra, har pratat med några som satt upp sådana system på företag nästan smärtfritt (lite mothugg får man alltid räkna med, även i Windowsvärlden) och det rullar på fint.

Det är just där det finns en fördel till med Linux. Du kan göra nästintill kiosk-terminaler som inte går att förstöra nästan. Totalt vandalsäkra.

Jodå, det går att binda till LDAP via PAM. Men det finns inte mer än så verkar det som. Hur styr man då vilka programm som ska installeras, eller t.ex få ut en nyare version av Firefox. Gemensamma mappar. styra Rättigheter m.m..

Det finns många frågetecken kvar tyvär som många hellst blundar för. Och istället skäller på företag och skolor för att de inte kör Linux.

Permalänk

Jag tror i alla fall att det är värt mödan / pengarna att tillsätta en utvärdering, där man kolla vilka program som skolan har som funkar eller inte funkar i Linux.
Och sedan kollar dom som inte funkar, om det går att lösa med Wine ( eller annan "emulator") eller att företaget som har gjort program varan släpper en patch till Linux.
På min gammla gymnasie skola där använder man nästan bara "standard" program, word Power point osv men dom har oxo program som CAD och CAM, dom skulle spara in en hell del pengar på om dom skulle kunna byta till Linux.
Den ända utgiften som är direkt verkande är att man måste troligen utbilda nätverksteknikern så att han kan hantera ett Linux nätverk.

Permalänk
Medlem

Vår skola gör Windows XP/Fedora på samtliga datorer.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

Att elever skulle kunna lära sig ett nytt OS ganska enkelt tror jag stämmer mycket bra. De som förstår mindre får alltid hjälp av sina klasskompisar och sen är dem igång. Detta gäller nog säkert ända ner till lågstadiet. Eller ännu lägre ner. Det ska börjas tidigt tycker jag.
Det som kan bli problem är dem sk "Datalärarna" som finns på skolorna. Dem som är utbildade hur man kopierar ett dokument till a:/ samt använder word, excel och powerpoint. Något mer kan inte en del. Om man plötsligt installerar en ny version av word och menyerna ändras pyttelite så blir dem förvirrade. Dem kommer ha jättsvårt att förstå varför man ska byta från word överhuvudtaget (bara för att dem nu lärt sig det). Dem är rädda för det nya. Där sitter det ganska mycket jobb tror jag.

/niclas

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Dem som är utbildade hur man kopierar ett dokument till a:/

Säg vad man vill..
Men att dra en fil till "3,5-tumsdiskett (A:)" är både logiskare och smidigare än öppna en terminal och knappa in "sudo mount -t vfat /dev/fd0 /mnt/floppy"

Sen kan man kanske dra filen via nån filemanager till /mnt/floppy, om man kör KDE eller Gnome dvs..

Permalänk
Medlem

maDa: Om man lägger in linux på en skoldator så tror jag inte att man struntar i att lägga in kde/gnome/nåt annat där man inte på ett enkelt sätta klarar av att kopiera en fil till a:/ a'la windows-enkelhet.
Ganska självklart.

Visa signatur

Har bytt namn från: nulleman ~ Blogg: http://skorpion.se
MacBook Pro: 15.4' ~ 1.83GHz ~ 1512MB RAM ~ 80GB HDD
Medlem i signaturen blodtörstiga Appleanvändare

Permalänk
Medlem

Dom flesta servrarna här använder Linux och *BSD, på dom vanliga datorerna är det dock bara Windows som gäller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Säg vad man vill..
Men att dra en fil till "3,5-tumsdiskett (A:)" är både logiskare och smidigare än öppna en terminal och knappa in "sudo mount -t vfat /dev/fd0 /mnt/floppy"

Sen kan man kanske dra filen via nån filemanager till /mnt/floppy, om man kör KDE eller Gnome dvs..

Ja, det var väl därför man uppfann automount för sisådär 4 år sedan?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.