Permalänk
Medlem

tilldela egen ip adress?

Hejsan,

undrar om det funkar att tilldela en egen ip-adress om man har t.ex. comhem bredband då man inte loggar in för att surfa?

Har hört att detta ska hjälpa till snabbare uppstart(?)

mvh Alex

Permalänk
Medlem

Ja i princip så kan man göra det, men du måste ju skriva in en adress som ingen annan har. Men så stor skillnad i uppstart kan det inte vara.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Geeks
SweClockers

*flyttad*

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att det skulle fungera, isåfall skulle ju kunder kunna sitta o sno åt sig fasta ipadresser hur somhelst även om nu operatören ifråga inte erbjuder det.
Jag vet inte riktigt hur det fungerar praktiskt, men om man ställer in sin ipadress manuellt med Telia så skiter det sig efter 20 minuter, eftersom lånet från dhcpn går ut då, fram tills dess funkar det dock felfritt

Visa signatur

N/A

Permalänk
Medlem

Snabbare uppstart har jag svårt att tro att det ska bidra med om man kollar på den prestanda datorer har idag.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Snabbare uppstart har jag svårt att tro att det ska bidra med om man kollar på den prestanda datorer har idag.

Så du menar att min dators prestanda också påverkar den tid det dröjer att få en ip-adress tilldelad? Jag har varit med om fall då det dröjt närmare 20 sekunder att få en lease ö.h.t.

Åtminstone Windows 2000 snabbas upp rejält av att sättas med statisk IP om man har en seg dhcp-server. (då den stannar upp i booten och väntar på att få en innan den fortsätter).

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Så du menar att min dators prestanda också påverkar den tid det dröjer att få en ip-adress tilldelad? Jag har varit med om fall då det dröjt närmare 20 sekunder att få en lease ö.h.t.

Åtminstone Windows 2000 snabbas upp rejält av att sättas med statisk IP om man har en seg dhcp-server. (då den stannar upp i booten och väntar på att få en innan den fortsätter).

Jag formulerade mig nog lite knasig, jag menar inte att det BARA hänger på prestanda, men jag menar dock att prestandan både på den burk man har och den DHCP server man använder speedar upp det hela en aning.

jag kan säga att jag inte märker någon skillnad på mitt system med DHCP eller Static oavsett om jag kör med WinXp eller med Win2003 när jag anväder min IpCop firewall.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sYph
Jag formulerade mig nog lite knasig, jag menar inte att det BARA hänger på prestanda, men jag menar dock att prestandan både på den burk man har och den DHCP server man använder speedar upp det hela en aning.

jag kan säga att jag inte märker någon skillnad på mitt system med DHCP eller Static oavsett om jag kör med WinXp eller med Win2003 när jag anväder min IpCop firewall.

Mjo, WinXP och 2003 startar ju upp flera delar parallellt, medans Windows 2000 startar upp dom en för en, så där märks det betydligt mer.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Mjo, WinXP och 2003 startar ju upp flera delar parallellt, medans Windows 2000 startar upp dom en för en, så där märks det betydligt mer.

Det visste jag faktiskt inte, ett slag på fingrarna till mig.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]