Permalänk
Medlem

Vad ska jag lära mig i sommar?

Hej fellow Swecare.

Har bestämt mig för att lära mig ytterligare något programmeringsspråk nu under sommaren, men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilket. Till saken hör att jag redan kan ASP, och även en del Java (har gjort en och annan swing-applikation).

De språk jag funderat mest över är PHP och Python.
PHP har fördelen att jag kan tjäna en hel del pengar på att lära mig det; jobbar som webbdesigner på ett konsultföretag, och antalet projekt jag skulle kunna plocka på mig skulle öka ordentligt med PHP. Nackdelen med PHP är den att jag redan kan ASP, och därför inte har något större personligt behov av att lära mig ett till serverspråk (vill jag göra en blogg kan jag ju göra det med asp).

Python har fördelen att det blir någonting ganska nytt för mig; möjligheten att kunna utveckla windowsprogram känns absolut mycket mer lockande än PHPn. Python skulle jag ju dock inte ha någont större professionell nytta av, i varje fall inte med mitt nuvarande jobb.

Hur skulle ni resonera? Eller rekomenderar ni något annat språk?
Vad kan man göra med Python egentligen, hur avancerade applikationer, och vilker typ av apps?

Jobbar inte heltid heller, utan det handlar om ett extraknäck, där jag än så länge lyckats få så mycket arbete jag behöver med ASP-kunskaperna...

Edit [en dag senare]:
Läste just http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... om C#, som där får en hel del goda vitsord. Kan kanske det vara något istället för Python?

Hur är svårighetsgraden språken emellan? Prestandavinst? Möjligheter?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Re: Vad ska jag lära mig i sommar?

Citat:

Vad kan man göra med Python egentligen, hur avancerade applikationer, och vilker typ av apps?

Bittorrent skrevs i python och får väl anses vara hyffsat avancerat

Jag har själv ingen erfarenhet alls av python, men om du kan asp så kommer det nog gå väldigt fort att komma igång med php, så jag skulle först köra på det och sedan gå på python.

Permalänk
Medlem

Jag lägger en röst på haskell

edit: Jag var väl kanske lite kort. Bara en gnutta haskell kommer lära dig hantera rekursion ofantligt mycket bättre, även i andra språk.

Och så är det skoj

Permalänk
Medlem

Lär dig ett funktionellt språk. Det kommer ändra ditt tankesätt helt. Så min röst går också till Haskell (eller OCaml, Scheme eller Lisp).

PHP kan du redan eftersom du redan kan Java. När du använder PHP är det enda du behöver www.php.net, för att hitta namn på funktioner du ska använda.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

SMIL

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Ruby, förstås. Såvida du vill ha roligt och koda samtidigt...

killer appen ruby on rails är ju dessutom ett trevligt ramverk för webbutveckling. varför inte försöka sälja konsultfirman på rails?

iofs, det skulle ju säkert inte skada professionellt sett för din del om du lärde dig lite php utöver asp:n heller. ganska lätt övergång att göra, egentligen, om jag minns rätt. länge sen jag hade någonting med något av de språken att göra.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Varför inte testa ett lite mer avancerat språk som C/C++?

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

kan inte rösta, då jag tycker båda, du kan enkelt lära dig PHP. Det är egentligen inget att lära sig, såvida du inte vill kunna alla funktioner utantill, vilket förmodligen är omöjligt med PHP då ALLT finns inbakat. Det lilla Python jag programmerat tycker jag har varit riktigt roligt och ska även jag(?) lära mig det under sommaren lite mer, gärna experimentera mer med externa libs osv.
Så mest tycker jag nog Python.

Permalänk
Inaktiv

Varför inte satsa på att lära dig ASP.NET/C#

Permalänk
Medlem

Om du ska välja mellan php och python så ska du självklart lära dig python, php är mycket begränsat och det ända du gör hela tiden är att du, 1. validerar indata, 2. ansluter till databasen, 3. lägger in i databasen, och sedan så är det bara att hämta och skiva ut ingen. Jag är i alla fall trött på det, fast det var ju roligt i början.

Permalänk
Medlem

Håller med senaste talare. Oavsett vilken sorts sida du gör är PHPn ofta den sammma, i alla fall grunden. Att lära sig PHP om du redan har programmeringskunskaper är busenkelt, speciellt om du kommer från ASP.

Lär dig båda!

Permalänk
Medlem

ASP.NET om du vill tjäna pengar snabbt.

PHP om du vill lära dej något vettigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Varför inte testa ett lite mer avancerat språk som C/C++?

Vi är rädda för att bli zealots som aldrig pratar om något annat och uppför oss illa mot alla som inte tycker att tilltäppning av minnesläckor och bit shifting är höjden av bevis på intelligens och kunskap.

EDIT: Jag kan ju vara lite mer konstruktiv... Webbprogrammering är en av de minst givande formerna av programmering som finns. Verkligen, jag vet, jag jobbar med det. Okej om du tycker det är kul med webdesign och lägger till lite serverdynamik på det hela, men det blir som tidigare nämt jävligt torrt att peta ner grejer i databasen och skriva regexpar för att validera formulärdata i längden.

Vad sägs om en medelväg, lär dig C# så har du ju ett fint verktyg för att skriva windowsprogram, MS har väl ett fint och gratis IDE också? När det krävs kan du ju sen tjäna stålars på att skriva för ASP.NET-applikationer såväl som gamla ASP som du redan kan. Jag vågar gissa på att det ligger mer deg i ASP.NET än PHP de närmsta åren framöver. Plus att du alltid kan skylla på Microsoft.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk

Python först, sen PHP då det går rätt så lätt.

Av Python får man ofta mycket av tänket, mitt PHP-kodande har blivit mycket bättre sen jag b örjade koda Python.

Sen skulle jag faktiskt rekommendera dig att implementera nån liten webapplikation du har med Rails också. Det gav mig väldigt mycket till PHP:andet. Jag gick från "templates, de har jag hört om, ska jag kanske kolla upp nån gång om jag orkar" till "Göra en web-app utan templates? är ni galna?" MVC-iden, om än inte riktigt ursprungliga form i Rails är inte helt fel att få lite exponering av heller.

Sen kan du ju om du vill kolla på Django, ett web-ramverk i Python, det används redan av ett antal tidningar, en del större. Det kanske du kan sälja till ledningen så får du programmera Python isstället för asp. (de kommer nog inte ha så stor lust med tanke på att det inte är lika etablerat, men det är ju alltid värt ett försök)

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen alla!

Har blivit övertygad om att PHP inte ska vara något större problem, varför Python får bli sommarens stora projekt - php kan jag passa på att lära mig på it-universitetet när jag börjar där till hösten.

Har även kikat på Haskell, som absolut låter intressant - men vill utveckla mitt mer "grundläggande" programmeringstänkande innan jag ger mig in på det.

Edit:
Läste just http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=5... om C#, som där får en hel del goda vitsord. Kan kanske det vara något istället för Python?

Hur är svårighetsgraden språken emellan? Prestandavinst? Möjligheter?

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Du ska givetvis lära dig något roligare, som typ att jonglera med fem bollar eller bli pokerproffs.

Permalänk

Jag föreslår Perl. Det kan användas till både det PHP är bra på och det Python är bra på.

Permalänk

Är ni helt insane allihopa eller? Hur fan kan man ha som mål att spendera skitmycket tid innomhus i sommar? Du borde spendera mer tid utomhus och kanske få en ny hobby.

Kanske fiska lite, eller gymnastisera lite på gräsmattor(min hobby;)), eller lära dig att stå på händer? Varför inte ha som mål att prova på en ny sport varje vecka! Det är ju mycket bättre!

Hoppas du kommer till insikt med livet:)
MVH Agge

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Är ni helt insane allihopa eller? Hur fan kan man ha som mål att spendera skitmycket tid innomhus i sommar? Du borde spendera mer tid utomhus och kanske få en ny hobby.

Kanske fiska lite, eller gymnastisera lite på gräsmattor(min hobby;)), eller lära dig att stå på händer? Varför inte ha som mål att prova på en ny sport varje vecka! Det är ju mycket bättre!

Programmering är en väldigt billig hobby, det kräver inte att man har en massa kompisar som är villiga att göra precis det man själv vill, det har en låg inlärningströskel. Utmärkt hobby.

Klart roligare än att springa runt på gräsmattor också

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Kanske fiska lite, eller gymnastisera lite på gräsmattor(min hobby;)), eller lära dig att stå på händer? Varför inte ha som mål att prova på en ny sport varje vecka! Det är ju mycket bättre!

Lär spendera 3 av 4 dagar utomhus, men i vårt kära Sverige är det ju alltid dåligt väder åtminstone nåra veckor. Men när det kan grillas eller fiskas, lita på att jag kommer göra det

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HappySatan
Lär spendera 3 av 4 dagar utomhus, men i vårt kära Sverige är det ju alltid dåligt väder åtminstone nåra veckor. Men när det kan grillas eller fiskas, lita på att jag kommer göra det

BRA! Tycker resten av sweclockers ska ta efter. Orka sitta inne o löka när det är fint väder ute på sommaren! Man får ta vara på den tiden det är fint väder!

Ha det bra, nu ska ja ut o lira basket eller fotboll;)

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem

AggeMannen, din signatur talar ju lite emot de du förespråkar ...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
Ha det bra, nu ska ja ut o lira basket eller fotboll;)

Jag har inga kompisar att lira basket eller fotboll med, you insensitive clod!

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Medlem

Lär dig Common LISP

Eller som det står i "How to become a hacker"

Citat:

LISP is worth learning for a different reason — the profound enlightenment experience you will have when you finally get it. That experience will make you a better programmer for the rest of your days, even if you never actually use LISP itself a lot. (You can get some beginning experience with LISP fairly easily by writing and modifying editing modes for the Emacs text editor, or Script-Fu plugins for the GIMP.)

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs