Permalänk

Text adventure

Tjenixen
Om man vill göra egna text adventures utan att använda ett "klick-and-play" program, vad ska man använda då? Jag har förstått att man kan använda programmeringsspråk som är anpassade föf text adventures. Typ script och sånt.
Är det någon som vet något som är vad jag söker efter?

Visa signatur

//Noname

Permalänk
Medlem

Är det meningen att man ska lira det på internet eller ?.

edit: Dvs direkt i browsern.

Permalänk

Nej. Alltså typ såna spel som infocom har gjort. Typ Zork osv

Visa signatur

//Noname

Permalänk
Medlem

Tror att i stort sett vilket programmeringsspråk som helst klarar av att göra ett textbaserat spel.

Java och C++ gör det garanterat, eftersom jag gjort lite "dosbox"-program i de båda språken. Något lite mer lätthanterligt språk, typ Python, borde också klara det (antar jag, utan att veta något alls).

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

Vilket språk som helst.

En tutorial med fina bilder för att göra ett textäventyrspel i lisp: Casting SPELs in lisp

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Om du vill kan du använda ZIL, dvs det språk som infocom använde för att göra Zork. På wikipedia kan du läsa lite om Z-machine som är kärnan som tolkar språket: http://en.wikipedia.org/wiki/Z-machine
Där finns länk till manualen (ZIL Manual) och till Frotz (som kör själva skripten). Av det jag läste i manualen så såg det inte så svårt ut, o den verkade lång o utförlig.

Annars går det såklart som redan sagts använda ngt "allmänt" programmeringsspråk, man blir ju inte lika låst då. Dock så får man en del gratis av ZIL, strukturen och grunden är ju redan där, det räcker med att skriva vad som ska hända, inte bygga allt maskineri bakom (som att skriva sin egen spelmotor jämfört med att göra en mod).

Om du tänker köra på något allmänt så hade jag rekommenderat python, ett lättare o mysigare språk får man leta efter, och det skulle passa utmärkt till en sån här sak. Om du inte vågar dig på LISP förståss, lär du dig det kommer du nog bli en väl så bra programmerare, men så e det lite knöligare o har sina oändligt många parenteser

Permalänk

Ett "spel" jag gjorde skitsnabbt, koden är säkert helt fel gjord och allt.

Och stavning och sånt ska vi inte prata om.

http://xcv.er1.be/dump/Filer/horsespelet.rar

EDIT: I Python alltså.

EDIT2: Detta är det absolut första jag gjort i Python, så var snälla.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Nu är jag ingen vidare Pythonkodare men jag tittade på koden i vilket fall som helst och jag vet inte om det är språket eller det faktum att du är nybörjare men det hela ser lite plottrigt ut. Men sånt kommer med tiden...

Beträffande idén att göra ett textbaserat spel så fungerar det säkert alldeles utmärkt med att göra en lång rad med if-satser men om du ska görs spelet lite mer interaktivt och intressant så bör du nog börja titta på vad du kan åstadkomma med lite funktioner/metoder eller vad det nu kallas i Python.

Visa signatur

2xHP w2207, Intel C2D E6750, Gigabyte P35-DS3, Corsair Twin2X2048-6400C4, XFX Geforce 8800GTS, 400GB HDD[br]
Athlon 64 3200+ "Winchester", ASUS A8N-SLI deluxe, Corsair TWINX1024-3200XL, XFX Geforce 6800GT@ULTRA, 160GB HDD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perforated
Nu är jag ingen vidare Pythonkodare men jag tittade på koden i vilket fall som helst och jag vet inte om det är språket eller det faktum att du är nybörjare men det hela ser lite plottrigt ut. Men sånt kommer med tiden...

Beträffande idén att göra ett textbaserat spel så fungerar det säkert alldeles utmärkt med att göra en lång rad med if-satser men om du ska görs spelet lite mer interaktivt och intressant så bör du nog börja titta på vad du kan åstadkomma med lite funktioner/metoder eller vad det nu kallas i Python.

Jo, jag vet, som sagt bara ett test. Inget seriöst som sagt, det märker du om du har kört det.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem

TADS (text adventure development system) är ett system/språk gjort specifikt för att skapa textäventyrsspel. Mer info finns här: http://www.tads.org/

Den som bara vill spela, hittar också en hel del roligt där. Missa inte "Ditch Day Drifter" (http://www.ifarchive.org/if-archive/games/tads/ditchday.zip) eller de tre Unnkulia-spelen. Alla som kan sin textäventyrsspels-historia vet vad jag menar.

Permalänk

Skulle nog rekommendera Python. Det finns mycket walktroughs och liknande, och syntaxen är ganska lik PHP/C++ el.dyl.
Du slipper också en massa krångel med datatyper på variabler och liknande

Visa signatur

http://fredlight.no-ip.org
- Trust in me. I have come to save this world.

Permalänk
Medlem

Annars finns Inform7 oxå:
http://www.inform-fiction.org/I7/Welcome.html
Använder vanligt språk mycket mer än dom flesta andra liknande textäventyrs-skaparprogrammen.