Uppgraderingsdags! PIII > AMD 64 vilka delar kan återanvändas?

Permalänk

Uppgraderingsdags! PIII > AMD 64 vilka delar kan återanvändas?

Min gamla dator är otroligt slö (HD står och tuggar) med Win XP Pro.

Tror ni det räcker att lägga in mer RAM eller ska jag byta moderkort / processor / RAM / HDD osv?

Passar chassit de nya moderkorten för AMD 64?

Tack på förhand!

¤ Intel Pentium III 800 MHz processor
¤ ASUS CUV 4X 133/100 MHz FSB M/B
¤ 128 MB RAM PC 133 DRAM
¤ ATI Rage Fury Pro 32 MB AGP 2X
¤ IBM 42 GB IDE HDD
¤ SB 16 ISA-ljudkort
¤ Netgear LAN 10/100 PCI-kort
¤ Plextor Writer 12/10/32 CD-brännare
¤ Nätaggregat 300W P4 ok - tyst
¤ Chassi - std

Ett alternativ skulle vara denna:

http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?cs=sebsd...

Permalänk
Medlem

Kom inte in via länken: tekniskt fel.

Om du använder datorn till surfning och kontorsprogram tror inte jag att du behöver något annat än mer RAM. Min PII (med mycket RAM) går hjälpligt att använda som sådan dator, fast då med Win98.

Om du köper nytt går chassit, hårddisken och cd-brännaren att använda, och beroende på komponenter nätagget. Nätverkskort behövs inte eftersom dessa är integrerade på nya moderkort, liksom ljudkort vilket är tur eftersom de saknar ISA-portar. Grafikkortet går nog inte att använda, och nöjer du dig med sådan grafikprestanda kan du lika väl satsa på ett moderkort med integrerad grafik. Huruvida det räcker beror på vad du använder datorn till.

Vad har du/ska du ha den till?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Medlem

Jag skulle köpa 256MB PC133 minne och en ny 80GB hårddisk om du vill ha lite mer prestanda din gamla dator. Det borde inte kosta mer än 1000:- om du kan skruva själv.
Om du tänker byta dator så är ett chassi så pass billigt så det är lika bra att köpa en helt ny dator och försöka sälja den gamla på blocket.

Permalänk

Tack för svaren! Uppskattas.

Datorn ska användas som primär PC hos mina föräldrar. De använder Word, Excel och Explorer.

Alternativ till uppgradering är en Dell Dimension 3100 Intel Celeron 3.06 GHz med 2 GB RAM och 160GB (7200 RPM) HDD för 6300 SEK (med 19" analog platt skärm).

Vad säger expertisen?

Permalänk
Medlem

Nu tillhör jag knappast expertisen, men efter att ha läst vad den ska användas till säger jag som i förra posten och som herakles säger, att mer minne är prio nummer ett, håller också med om att byte till en ny hårddisk kan löna sig i form av snabbhet - under förutsättning att den gamla är en 5400rpm (nya blir en snabbare 7200rpm). Men om den gamla HD:n är en 7200, ger den nya disken ingen prestandaökning utan då är det bara mer utrymme man skaffar om det behövs, och det kanske det inte gör om bara de programmen du listat ska köras?

Sen vad gäller skärmen. Stor skärmyta är nice att ha, riktigt nice. Är nuvarande skärm liten och sunken så byt gärna ut den oavsett om du ska uppgradera eller köpa nytt. Extremt mycket skönare när jag bytte från 17CRT till 19TFT. I så fall kan det vara värt att fundera på en vridbar (pivot) med tanke på vad den ska användas till. Mycket behagligt att snurra skärmen ett kvarts varv när man surfar och jobbar i framförallt Word.

Väljer du att köpa helt nytt istället, är 2GB RAM overkill till användningsområdet. Spara de pengarna och ta 1GB istället. Intrycket man fått av Dell här på forumet är att de å ena sidan är dåliga för att man inte kan välja mellan t.ex. AMD och Intel eller vad för kylning man ska ha, att det kan bli krångligt vid en uppgradering senare, och att man kan få mer prestanda för pengarna. (Någon annan får slänga ihop ett alternativt system för det orkar inte jag just nu.) Å andra sidan har jag läst många lovord om Dells support. Blir det något strul, kommer de och byter helt enkelt - så har många beskrivit deras support.

Men: 8.827:- Inklusive moms och frakt får jag det till på Dells hemsida efter att ha ändrat till 1GB och 19" skärmen. Glömde du skärmen när du räknade?

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk

Alternativ till uppgradering är en Dell Dimension 3100 Intel Celeron 3.06 GHz med 2 GB RAM och 160GB (7200 RPM) HDD för 6300 SEK (med 19" analog platt skärm).

Med "specialkod". Priset är inkl frakt, exp och moms.

Permalänk
Medlem

Om dina föräldrar inte ska göra mer än vad du nämner så håller jag med tidigare postare: stoppa in 128-256 MB mer i minne och i mån av lagringsbehov en hdd. Denna dator räcker mer än väl till för de behov du beskriver. Om pengarna bränner i fickan är, som också är tidigare nämnt en stor skärm lyxigt. Man kan även tänka sig en ny uppsättning mus/tangentbord och sedan stoppa den gamla burken under bordet. Då kommer de "synliga" delarna var state-of-the-art för dina föräldrar, och deras behov vad avser datorkraft är som sagt mer än täckta av datorn du beskriver, när den får mer minne. En sticka 128 SDRAM går på c:a 75 spänn på tradera.

Visa signatur

Life is pain, love makes you weak, the world is a cold and hard place and in the end, we all die alone! So cheer up!

Permalänk
Medlem

Jag har läst flera personer här som påstår att det inte ger någon prestandaskillnad att gå från din gamla 40gb hårddisk till en 80+gb disk, om båda snurrar i 7200rpm. Det stämmer Inte.

Det blir visst skillnad, och ingen liten skillnad heller beroende på vilken modell du väljer. En 40gb disk och tidigare modeller är ändå riktigt slöa hårddiskar, och skulle du köpa en 160 el 200gb disk och stoppa i den datorn, så kommer du definitivt att känna av prestandaskillnad.

Ska de enbart använda datorn till det du nämnt så är det ABSOLUT inte värt att köpa en ny dator, det blir det absolut dyraste och sämsta för de pengarna. Gör istället som andra skrev, köp mer minne och eventuellt en ny hårddisk till datorn.

Har du pengar över så lägg dem på nödvändig kringutrustning såsom skrivare, bra mus/tangentbord osv.

//fog

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag tycker att du ska göra som de andra, köp mer minne så du får 512Mb. Om du vill ha mer snurr på burken installera även Windows 98se.

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk

pc 133 minnen är dyra i dagsläget

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Jag tycker att du ska göra som de andra, köp mer minne så du får 512Mb. Om du vill ha mer snurr på burken installera även Windows 98se.

Hehe, the best of the worst...

Håll dig ifrån 98, din dator klarar av W2000 alldeles utmärkt, om du kör med 256 MB minne är dock SP2 + säkerhetpaketen bättre än SP4, som är extremt stort. Inte ens 98SE är mer än en glorifierad fönsterhanterare till MS-DOS, med det sämsta filsystems om någonsin skrivits.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk

Själv tycker ja att de inte finns nån som helst anledning till att köra med 2Gb minne och inte heller 1Gb. Word, excel, Iexplorer ja du behöver inte mer än 512Mb för de ändamålet. Men ca 200-500:- för pc133 minne(n) funkar även de, lite smådyrt men bättre de än att betala 1000-3000 för en ny. Men ska de finnas lite prestanda så vore nästan ett nytt system bra. Behöver inte alls kosta mycket. Så får du en bra processor, stabilt moderkort, tillräckligt med minne 256/512, prestanda på hårddisken.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare