Permalänk
Medlem

Modemproblem: "sänkning av DTR" ?

Har ett nytt internt 56K-modem (TekComm PCI Hardware modem) som jag lyckats få igång en enda gång, en natt då jag satt och slet mitt hår.

När jag ska ringa upp modempoolen (vilket lyckas) får jag hela tiden felmeddelandet 721 från Windows XP. Och kollar jag i modemets fellogg så står det:

"Maskinvaruproblem pga sänkning av DTR"
"CD har upphört genom att DTR har upphört"

För att lösa problemet så har jag sett tips om att lägga till:

"ATs25=20" eller
"AT&Dn" (där n är ett heltal 0-3)

...under "Ytterligare initsieringskommandon" i Windows, men utan resultat.

Kan någon vänlig själ ge mig möjliga lösningar till problemet? Jag har nämligen inga problem att komma ut på nätet från min bärbara Mac, från samma lina/uppkoppling.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Nu var det ett tag sen man höll på med telefonmodem, men DTR betyder nåt med "data terminal ready" eller nåt sånt.
Datorn skickar en DTR-signal till modemet när den är beredd på att ta emot och skicka data.
CD är kanske som du vet "carrier detected" alltså att det finns bärvåg och den har kontakt med andra "änden"...

Vad jag kan tror så beror det på att modemet är kasst. Framförallt interna modem har en en förmåga att inge vilja fungera bra ute på landet. Det beror förmodligen på långa telelinor.
Det enda modem som fungerat bra här ute där jag bor har vart ett¨externt US. robotics-modem...

Så jag föreslår att du provar byta modem! Kanske kan hjälpa med andra drivare eller andra inställningar också, men jag är tveksam..

Permalänk
Medlem

Tack för svaret, men det hjälper tyvärr inte mig =)

Angående förkortningarna har du helt rätt.

Jag tycker det är så underligt, eftersom min bärbara Mac G4 funkar, SAMT att jag lyckats koppla upp mig en gång. Sen bor jag i en förort, inte direkt på landet, så ledningarna borde det inte vara några problem med.

Och sedan; ett nytt modem som inte funkar? Det låter ju underligt.
Vad är det i så fall som skiljer ett internt modem från ett externt?

Du vet inget AT-kommando som man kan använda för att göra signalen mer "robust" då?

Permalänk
Medlem

Interna modem använder mjukvara och processorkraft från CPU'n för att modulera och demodulera medans ett externt modem använder egen processor..
Det är väl den största skillnaden.

Nåt hokus-pokus kommando finns det inte. Däremot har jag för mig att det går att göra så att "smärtgränsen" för när anslutningen ska avslutas vid brist på bärvåg kan höjas ifall den håller på och kopplar från. Men det borde du inte ha nån hjälp av.

Har du provat ansluta vid lägre hastigheter som 28.8 och så?
Kanske kan fungera då..

Permalänk
Medlem

har du provat använda Windows egna drivrutiner för interna modem? Testa installera drivrutinerna för Standard-modem

Visa signatur

Tänk på att din upload är någon annans download.

Permalänk
Medlem

Ang. köra modemet i lägre hastighet så har jag testat det.

Ang. att testa Windows egna drivrutiner så tror jag inte att jag gjort det.
Tror du att det funkar bättre? Jag har dels använt de medföljande drivisarna och dels laddat hem nya, uppdaterade. Men utan resultat.

Så du tror att det kan funka? (Jag har inte datorn tillgänglig just nu.)

Permalänk
Medlem

Jag tror inte windows-drivisarna kommer vara till någon större hjälp..

Men prova kan du juh alltid!
Lycka till!

Permalänk
Medlem

Jag kan passa på att nämna att modemet i din Mac är ett hårdvarumodem, det gör alltså allt själv och förlitar sig inte på resten av datorn för det. Detta skulle kanske kunna vara skillnaden?

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Mjo, det är mycket möjligt!

Jag har haft mycket strul med interna modem och vissa externa. Men externa 3com/usr har fungerat skitbra!

Så prova ett externt! Om du bor i närheten av Avesta kan du får låna ett av mig!

Permalänk
Medlem

Det borde vara ett hårdvarumodem....

Men jag tror att detta modem också är ett hårdvarumodem. Om man kollar på tillverkarens hemsida så får man iaf det intrycket:
http://www.tekcomm.dk/product_info.php?cPath=21_71&products_i...

Ser förresten att dom har lagt upp en PDF med AT-kommandon till modemet....hmmm. Kan det vara framkallat av mitt mail nyligen?

Ska iaf kolla upp detta.