Permalänk
Medlem

Datorn har dött *akut hjälp snälla!*

Ja, det är som så här att jag köpte en dator av Datorbutiken för ca 2 månader sedan.
Köpte en Maxtor 300GB HD och ett ASUS Moderkort, fick senare veta att det är en komplikation mellan dessa två ( har skrivit tidigare inlägg om detta här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56011... )

Hur som helst, datorn har fungerat ganska hyffsat trots att jag inte åtgärdat startup problemet som beskrivs i tråden jag postade ovan, den har låst sig ibland, men då har det oftast hjälpt att starta om några gånger, och till slut har den då startat. Men så i förrgår så blev det stopp i windows laddningslogga gång på gång, den kom inte längre hur många gånger man än startade om, eller gick in i felsäkert läge och startade om osv. Satt i två dagar - men inget hjälpte. Blev till slut så förbannad att jag funderade på att installera om Windows, då jag gjort detta tidigare och den då startat upp. Så jag stänger av datorn och sätter på den igen med win xp skivan i läsaren, och den bootar från skivan. Startar upp installationsprogrammet, och när jag kommer till menyn där man ska välja vart man vill installera windows visas en partion på HD'n (131035MB - Partion 1) Problemet är att när jag ber den installera windows på denna partion (som också är den enda synliga, vart tog mina återstående 130GB vägen?) Så kommer en ruta upp där det står att det redan finns ett operativsysmet installerat på denna partion ,så jag tänker, jag skiter i detta och bryr mig inte om att installera om windows då. Stänger ner installationsprogrammet (som alltså aldrig börjat installera någonting) och startar om datorn. Nu till det märkliga - När jag kommer till bootnings menyn så stannar den där..allt är svart..ingen windows laddningsmeny eller något..Det verkar som att där inte finns något OS installerat.. Blev jävligt arg när jag inte fattade vad som hänt? Jag började ju aldrig installera en ny windowsversion, så vad kan ha hänt?

Tilläggas bör också att den partion man kan se i installationsmenyn (131034MB) är helt full,alltså kan man inte göra ännu en partion på den? Jag förstår inte riktigt hur man ska göra heller så..

Men hur som helst, behöver verkligen hjälp!
Har filer på hårddisken som inte får gå förlorade! Blir galen på det här..varför ska den börja sluta fungera helt plötsligt när den fungerat okej i två månader?

Funderar på att ringa Datorbutiken imorgon och be dem ge mig en ny HD då den har haft komplikationsfel under hela tiden, det var ju trots allt de som byggde datorn osv.

Men har ni några konkreta tips? Är som sagt i stort behov av filerna som finns på HD'n.

Tacksam för svar!

Peter

Permalänk
Medlem

Har du prövat att reparera windows mha windows installations cd?

1. Starta datorn med Windows XP cd:n

2. När du kommer till välkomst-skärmen så ser du följande:

Välkommen till installationsprogrammet.

Den här delen av installationen förbereder Microsoft(R)
Windows(R) XP för att köras på datorn.

* Tryck ned Retur om du vill installera Windows XP nu.

* Tryck ned R om du vill reparera en WIndows XP-installation
med hjälp av återställningskonsolen.

* Tryck ned F3 om du vill avsluta installationsprogrammet utan att
installera Windows XP.

Tryck Retur för att påbörja Windows XP installation (TRYCK INTER)

3. Acceptera licensen (Windows letar efter existerande installationer)

4. Markera den XP version du önskar reparera och tryck ned R *

* OBS! Om alternativet reparera inte existerar så bör du avsluta installationen,
annars skrivs dina filer över.

Alternativt kan du prova återställningskonsolen i steg 2 (dvs. trycka ned R) och
skriva bootcfg i prompten, vilket förhoppningsvis tar bort eventuella boot.ini fel
som gör att installations cd:n inte ser existerande xp installationer.

Om du har tillgång till en annan hårddisk så kan du ju installera denna som master och din nuvarande som slave och rädda filerna på det sättet.

Permalänk
Medlem

Tack för tipset, jag har prövat nu - men hade tyvärr inte funktionen för att välja steg 4. (markera och trycka R) Så istället prövade jag att göra steg två, får upp menyn när jag skriver in bootcfg, men jag vet inte vad jag ska välja efter det? Har prövat scan,osv. MEn inget har hjälpt.
Prövade till sist att faktiskt formatera den partion av hårddisken som syns i windows installationsprogram ,så nu är väl filerna förlorade ändå antar jag. Men problemet kvarstår - efter att installationen slutförts och datorn ska boota om så går den in i installationsprogrammet igen, precis som första gången! Alltså ingen fortsatt installation efter omstarten..precis som inget har hänt.

Några fler tips?
För övrigt finns möjligheten att radera partionen som visas i installationsmenyn, men har ej vågat göra detta ännu. Vad händer om man raderar den?

Har ingen annan HD att pröva med tyvärr, får väl kanske köpa en billig isåfall. Har iofs en gammal dator från 1998 med en HD på 8,9GB skulle den fungera att sätta in i en så pass ny dator? Sedan vet jag inte säkert om det är en S-ATA eller R-AID HD på den gamla datorn, för det går väl inte att blanda dem?

Permalänk
Medlem

Ok, prova att göra detta istället:

Tryck R i steg 2 (återställningskonsolen)

Och skriv följande i prompten:

copy X:\i386\ntldr C:\
copy X:\i386\ntdetect.com C:\

där X är din CD enhet.

Skriv in dessa kommandon i prompten följt av Retur:

attrib -h -r -s C:\boot.ini del C:\boot.ini

BootCfg /Rebuild

Starta om

Permalänk

Alltså om du behöver filerna är det bästa att skaffa en linux distro som du kan boota från en cd med möjlighet att läsa ntfs-diskar. Detta finns och är väldigt lätt att använda även om du inte är speciellt bekant med linux.

slax.linux-live.org/

Det fina med slax är att det automountar ntfsdrives. Bara att bränna ut med k3b (bränningsprogrammet som även ligger med KDE). Så hade jag gjort.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, prövade - men det fungerade tyvärr inte för mig.
Så beslutade mig för att ta bort partionen och förlora mina dyrbara filer. Nu har jag installerat om Windows och alla program igen. Men det är väl bara en tidsfråga innan den lägger av igen, så jag borde väl skaffa en ny HD.
Mailade Datorbutiken om detta och fick detta till svar:

"Hej

WinXP-skivan som du bootade på är nog utan servicepack, då den inte stöder mer än 128GB (131000MB)
Om du kan byta disk själv så finns två alternativ.
1. Du köper en ny disk (ej maxtor), installerar windows på den. Uppdaterar windows så att den stöder full storlek.
Sedan ansluter du denna disken och (förhoppningsvis) så kan du kopiera över din information.
Därefter gör du en returanmälan på maxtor-disken och hänvisar till inkompatibilitet med nforce4, och att du redan köpt en ny disk och önskar återköp.

2. Gör en returanmälan på disken som ovan och skriver att du vill byte till annat fabrikat, samt att det finns information du gärna vill behålla på disken.

Så har ni några tips på en annan hårddisk?
Och, eftersom filerna redan är borta för all evighet så spelar det ju ingen roll med att försöka rädda något. Ska jag be dem byta hårddisken nu eller ska jag köpa en ny först?
"