60Hz funkar inte på min tv, hjälp!

Permalänk

60Hz funkar inte på min tv, hjälp!

Okej, såhär ligger det till: Jag blev oerhört sugen på att köpa en xbox360 men hörde att tv'n måste stödja PAL 60Hz för att klara vissa spel (t.ex. DOA4 vilket jag tänkte köpa). Så för att testa om min tv klarade 60hz lånade jag en Gamecube av en kompis och några spel till den som krävde just 60hz läge.

Resultat: min splitter nya 100hz svindyra philips tv klarar INTE 60hz !! WTF??
Den har typ hundra olika finesser men en sån simpel sak som att spela 60hz tv-spel på den klarar den alltså inte. och jag har pillat igenom alla inställningar jag kan hitta, och kollat manualen/hemsidan men inget hjälpte.

så nu är min fråga: är det nån som vet vad man kan göra för att göra 60hz spel på en tv som inte klarar det? typ nån grej man kan köpa som gör om signalen till 50hz ?

jag menar, det lär ju vara ganska många i hela världen som inte har en 60hz tv men vill spela gamecube/xbox360 !!!

ska ringa philips support imorrn och höra om dom vet nåt man kan göra, men som vanligt har väl supporten ingen koll och jag har inte allt för stora förhoppningar påatt dom ska kunna föreslå nåt, så snälla, hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem

Vad använder du för kablar/kontakter?

Jag är ingen expert inom området, men det kan känns relevant hur du kopplat ihop sakerna.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

jag använde kompositkablar, alltså där man får ut tre rca-kontakter (gul,röd,vit). testade att både koppla in dom på "frontpanelen" samt med en scart-adapter på baksidan av tv'n.

Permalänk
Medlem

kan man inte ändra sånt i El-uttaget?
Om man kan få 100hz från en 50/60 hz uttag kan man väl liksom göra åt andra hållet också.

är jag helt ute och cyklar? Har för mig att tv hzen har med eluttags hz:en att göra, därför är t.ex Tekken snabbare i Usa och liknande, eller om det var tvärtom

Permalänk

nej tv'ns hertz har inget med el-systemet att göra (jag kan ju ringa Vattenfall och be dom byta )

kan tillägga att för att göra saken mer förvirrad så funkade 60hz-spelen utmärkt på min kompis 50hz tv. men alltså inte på en 100hz'are... men dethar egentligen inget med mitt problem att göra...

Permalänk

Det går jättebra att ändra i eluttaget som BE säger. Stick bara in en lagon stor skruvmejsel och vrid om 0,83 (50/60) varv moturs så är det fixat. Glöm ite att göra det på bägge uttagen!

Visa signatur
Permalänk
Entusiast

RGB kabel borde fixa det så testa med en sån.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatrimVidz
nej tv'ns hertz har inget med el-systemet att göra (jag kan ju ringa Vattenfall och be dom byta )

kan tillägga att för att göra saken mer förvirrad så funkade 60hz-spelen utmärkt på min kompis 50hz tv. men alltså inte på en 100hz'are... men dethar egentligen inget med mitt problem att göra...

Anledningen till att vi kör med 50Hz TV-signal (PAL) och amerikanarna kör med 60Hz TV-signal (NTSC) är ju dock just att vi har 50Hz växelspänning och amerikanarna 60Hz växelspänning i våra respektive vägguttag. Det gav helt enkelt fördelar rent praktiskt.

Sen att PAL60 uppstått, vad jag förstått som ett resultat av apparater som normalt hade velat skicka ut NTSC-signal (60Hz), men som ska skicka PAL, och att det är rejält mycket mer tilltrasslat att konvertera ner det till vanlig PAL på ett bra sätt än att ha ett special-PAL-läge.

Edit: Jag skall kanske tillägga att problemet dock inte har något med eluttagen att göra utan att det förstås är hans TV, avsedd för 50Hz signal, som måste kunna hantera PAL60.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LNXIII
RGB kabel borde fixa det så testa med en sån.

är det inte en sån jag har då? eller är inte rgb och komposit samma?

om det inte är det, vad ska man i så fall koppla rgb till ? scart ?

Permalänk
Medlem

Med en RGB kabel avser man oftast en fullkopplad scartkabel. Komposit är den absolut sämsta form av överföring.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk

okej

alltså tror ni det blir nån skillnad på kompositsignalen om man kör den genom en omvandlare till scart (vilket jag testat, med en såndär liten vanlig grej som har komposit, ljud och svideo på ena sidan och scart på andra) jämfört med att ha en sladd som går direkt till scart-uttag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatrimVidz
okej

alltså tror ni det blir nån skillnad på kompositsignalen om man kör den genom en omvandlare till scart (vilket jag testat, med en såndär liten vanlig grej som har komposit, ljud och svideo på ena sidan och scart på andra) jämfört med att ha en sladd som går direkt till scart-uttag?

varför ens ha med komposit i något led?
kedjan är aldrig starkare än dess svagaste länk.

Permalänk
Hedersmedlem

Det blir ingen skillnad om du kör med kompositvideo via scart. Scart är ingen bildformat, det är en kontaktstandard som kan förmedla många olika sorters video- (och ljud-)signaler, t ex S-Video, RGB och komposit. Vad du vill ha är RGB via scart. För detta måste det vara tre ledare för video hela vägen från konsolen till TV:n, + att scartuttaget måste stödja RGB. Då du har en nyare TV bör den göra det, men vissa snikmärken stödjer bara RGB på ett eller två av scartuttagen, och de brukar vara jäkligt dåliga på att skriva med det i manualen också (och frågar man personalen på Siba/Onoff/Elgiganten så infinner sig fågelholkseffekten följt av en nödlögn).

RGB-scart ger mycket bättre bild än komposit, det är stor skillnad, + att man, som du redan märkt, inte kan köra 60 Hz över komposit. Rekommenderar alla som inte redan gjort det att lägga den där hundralappen på en RGB-scart-kabel till sin konsol, betydande skillnad i skärpa och färger, samt 60 Hz-kompatibilitet.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Din tv klarar 60hz det kan jag nästan lova. det är något annat som är galet.

vad är det som händer? får du en svart ruta eller?

du kan ju prova att koppla in den i första scart utaget men jag har svårt att tro att det skulle göra någon skillnad.

jag skulle gissa att det är nåt med gamecuben eller din koppling

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

okej, tusen tack för alla tips

tv'n har två scart-uttag, enligt manualen ska ett av dom stödja rgb. (låter ju lovande)
det verkar som att det följer med komponentkablar till xboxen, så hoppas den funkar då. ska för säkerhets skull köpa en vga-kabel till den också ifall det ändå inte skulle funka och jag tills vidare måste köra på dator-skärmen.

ska ta och beställa boxen och det nu så är det väl bara att hålla tummarna

ni har verkligen varit jättebussiga, jag ser till att meddela här hur det går för mig när grejerna kommer

Permalänk
Medlem

Det finns faktist en drös tv's som inte stödjer PAL60 Hz ja specielt 100Hz de åt andra sidan stödjer NTSC60, men inte i PAL format.

Har en vän som har t.ex. en sådan tv, finns inget att göra åt saken för hans del.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Jag har då aldrig träffat på någon ny TV som inte klarar PAL60. De flesta som rapporterar att det inte fungerar kör förmodligen med komposit.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Det blir ingen skillnad om du kör med kompositvideo via scart. Scart är ingen bildformat, det är en kontaktstandard som kan förmedla många olika sorters video- (och ljud-)signaler, t ex S-Video, RGB och komposit. Vad du vill ha är RGB via scart. För detta måste det vara tre ledare för video hela vägen från konsolen till TV:n, + att scartuttaget måste stödja RGB. Då du har en nyare TV bör den göra det, men vissa snikmärken stödjer bara RGB på ett eller två av scartuttagen, och de brukar vara jäkligt dåliga på att skriva med det i manualen också (och frågar man personalen på Siba/Onoff/Elgiganten så infinner sig fågelholkseffekten följt av en nödlögn).

RGB-scart ger mycket bättre bild än komposit, det är stor skillnad, + att man, som du redan märkt, inte kan köra 60 Hz över komposit. Rekommenderar alla som inte redan gjort det att lägga den där hundralappen på en RGB-scart-kabel till sin konsol, betydande skillnad i skärpa och färger, samt 60 Hz-kompatibilitet.

Vadå inte kan köra 60Hz genom komposit? Jag har ju kört hur mycket GameCube som helst genom mina kopmositkablar, inklusive spel som kräver 60Hz och det funkar strålande.

Men sen att en RGB-kabel är skitbra håller jag med dig om, en sån borde man skaffa.

Visa signatur

Jag är inte dum. Jag har bara otur när jag tänker!

Permalänk
Medlem

MatrimVidz du kan ju alltid kolla på tillverkarens hemsida om information och i manualen, bara för jag aldrig har hörttalas om en tv som inte tar pal60 så betyder det ju inte att det inte finns...

Sen är det alltid lättare att hjälpa om du skriver exakt vad som händer (vad jag vet kan du ju ha försökt trycka in en rca kontakt i antennungången!), kommer det någon bild alls på tvn, myrrornas krig eller vad som helst. Och vad det är för modell på tvn
Och beskriva din koppling. vilka kabla i vilka kontakter. Jag har ju ingen anning om hur duktig du är och då kanske vi missar en sak.

Sen vet jag inte hur kantakterna ser ut på gamecube men koppla inte via antennutaget om du vill köra pal60, är inte helt hundra (bara 99.9) men jag tror inte att det funkar.
Och kopplingar via video el. liknande funkar inte heller, undantag finns säkert här med.
Inte heller brukar komposit vara hinder för pal60 men som jag skrivit innan finns det säkert undantag som jag inte hört om.

Sen finns det 2 andra forums som säket kommer fram till nåt om vi inte gör det.
http://www.minhembio.com/
http://www.dvdforum.nu/

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk

okej, tv'n är en Philips 32PW9520 och när jag kopplar in gamecuben med kompositkabel (gc-anslutning i ena änden och komposit samt rca ljud i andra) (har kopplat både på front-anslutningen och med scart converter på baksidan, fast inte samtidigt såklart) så får man först upp GC logon och sedan när den ska gå över till 60hz-läget så börjar bilden flimmra mellan svart och grått. (vill bara påpeka att 50hz-spelen funkar utmärkt).
han jag lånade GC'n av hade bara kompositkabel, så har inget annat att testa med. ser nu att jag bara testade i det scart-uttaget som det inte stog rgb på (d'oh!), det andra sitter min dekoder i så tänkte väl aldrig på att det var nån skillnad fören nu...

hmm jag snackade också med en kompis idag som just köpt en xbox360. han kunde inte heller köra den på sin tv (också en 100hz tv men märke/modell vet jag inte eller hur han kopplat) så tydligen inte bara jag som har problem med detta. (eller så är vi båda kass på att koppla )

i vilket fall som hälst så är xboxen beställd nu så vi får väl se vad som händer när den kommer, ska iallafall inte köra nån komposit på den så det kan ju tänkas att det blir lite andra resultat...

Permalänk
Medlem

Jag kunde inte köra PAL60hz med komposit, bytte till svideo och då fungerade det.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb sökning på minhembio och dvdforum och din tv dök upp några gånger, men bara som en bra tv och inga tråder om pal60hz problem så jag tror du kan vara lugn.

Men det verkar ju onekligen som några signalingångar på din tv inte klara 60hz, men kan det inte vara så att det är någon inställning på din tv som spökar då? en vildgissning från min sida tänker att någon bildförbättrings inställning inte klarar av 60hz och gör bilden flimmrig istället.

Mina sunk apparater, den ena säkert över 10år klarar pal60hz åt alla håll och kanter. så det känns lite konstigt att en bra tv som din inte skulle klara det på merän en signalingång.

2000+ jaha jag tror dig men i dom flesta fall funkar det endå.

Visa signatur

minhembio.com/darkages

Permalänk
Medlem

Ja! Jag har exakt samma problem polarn!!!!
skitjobbigt!!:down:

Permalänk

Snarzzk du har inte lyckats lösa det på något sätt? hur gör du nu när det inte funkar?

jag har ju iofs bara testat komposit, man vet ju aldrig, kanske funkar klockrent med rgb-kablar (eller inte alls)...
fan att posten inte kan ta och leverera paket på helgerna, måste vänta ända tills på måndag innan jag får grejerna

Permalänk
Hedersmedlem

Är fortfarande inte övertygad att det funkar med 60 Hz-läge över komposit. Varenda gång jag testat detta med PS2 har det inte gjort det, och jag känner ingen annan som kör så heller. Borde rimligen bero på TV:n, men det kan inte vara speciellt vanligt att den tar signalen i vilket fall. Skulle även kunna bero på PS2:an, givetvis.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem

Kopplade så sent som igår in en kompis nyköpta xbox30 premium och han har en 28" widescreen (ej 100hz) och vi kopplade in composite-videokabeln (den gula) i den medföljande scartadaptern och bootade upp. Gick in och ändrade till PAL60 i TV-Settings i dashboardet och lirade sedan Dead or Alive 4 i ett par timmar. Spelet räver att man kör PAL60. Nuff said.

Visa signatur

Sony Vaio FE21M

Permalänk

Nuff said om vaddå? Att om det funkar åp din polares TV så funkar det på alla? Tack för hjälpen kompis - Nu kan vi låsa tråden!

Visa signatur
Permalänk

lol, "världen cirkulerar kring mig..." (not)

alltså, jag börjar ana att de flesta som har problemet har 100hz-tv.. kan det vara så?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatrimVidz
lol, "världen cirkulerar kring mig..." (not)

alltså, jag börjar ana att de flesta som har problemet har 100hz-tv.. kan det vara så?

nej