Permalänk
Medlem

Värmetåligt glas, vart kan jag köpa?

Hej var hos min lokala glasmästare idag och sökte efter ett glas som skulle stå emot lite värme från en 400wlampa ( det är till min projektor). Han hade bara ett alternativ, det var ett glas som höll tempraturer upp till 700C, 30*30cm kostade 500kr så ja tyckte det var ganska dyrt. Det går inte med vanligt glas för det spricker sa han...

Är det någon som vet något ställe på internet eller något billigare ställe jag kan få glaset ifrån?

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

not so far, men på måndag frågor jag kemi läran om du inte fått svar !!!!!!!!
för där har vi massa sådant glas ...

Permalänk
Medlem

Glaset ska vara 30*30cm, runt 3-5mm tjockt. Om någon kan hitta ett bra pris så köper jag direkt!

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk

Ska kolla som sagt. tack för mått

Permalänk
Medlem

skulle inte vanligt glas tåla temperaturen? Låter konstigt.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HawkHo
skulle inte vanligt glas tåla temperaturen? Låter konstigt.

Om du sätter en 400w metalhalogenlampa så utvecklar den ganska hög värme. Efter ett tag så börjar glaset ge vika och tappa sina egenskaper + kan börja smälta, så nee det räcker inte...

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

glas blir mjukt vid 1000 grader och smälter vid ca 1500grader, men om man vill vara på den säkra sidan kan man ju alltid köpa en dyr glasbit

Permalänk

hmm tror du kan beställa via glasmästaren det har iaf far min gjort när vi bytte vårat sotiga glas i öppnaspisen

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
glas blir mjukt vid 1000 grader och smälter vid ca 1500grader, men om man vill vara på den säkra sidan kan man ju alltid köpa en dyr glasbit

Som du säkert vet gör värme att saker vill expandera också, och vad gör glasets atomer när det inte finns plats att expandera i den stelnade formen? Jo, glaset spricker självfallet. 1 000C är inte så mycket som du skulle kunna tro heller. Solens yta är inte mer än 4 000C varm.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
glas blir mjukt vid 1000 grader och smälter vid ca 1500grader, men om man vill vara på den säkra sidan kan man ju alltid köpa en dyr glasbit

Öhh varför fanns det ett glas som var mer värmetåligt än de andra som höll emot mer värme och bara klara av 700grader? Varför ska det då kallas värmetåligt? :S Och varför ska det va dyrare? :S

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Det är annorlunda härdat så som jag har förståt det.

Visa signatur

http://www.dynten.se - Mördarfårens hemvist

Permalänk
Medlem

Så va händer om jag sätter dit ett vanligt glas? Det står emot ganska bra alltså så de kvittar? tror inte glaset kommer utsättas för tempraturer över 50-100 grader.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Solens yta är inte mer än 4 000C varm.

Mm, 4000º är ju inte så mkt :rolleyes::p

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Öhh varför fanns det ett glas som var mer värmetåligt än de andra som höll emot mer värme och bara klara av 700grader? Varför ska det då kallas värmetåligt? :S Och varför ska det va dyrare? :S

finns säkert nån fysisk lag eller nåt som handlar om glas och värme.

"Glas framställs ur kvartssand som upphettas och smälter vid 1700 grader Celsius" http://susning.nu/Glas.

Edit: 1700 grader då, men ändå

Permalänk
Medlem

Glas kan väl spricka vid mycket lägre temperaturer än när det smälter.

Finns en anledning till att glas för kemi bruk är av annan typ.....

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Så va händer om jag sätter dit ett vanligt glas? Det står emot ganska bra alltså så de kvittar? tror inte glaset kommer utsättas för tempraturer över 50-100 grader.

Jula säljer halogenstrålkastare från 70 spänn och det sitter inget dyrt
värmeskyddsglas i dem.

Risken med vanligt glas är att det kan explodera om man har otur.
Värmeskyddsglas är väldigt tåligt. Du kan värma upp glaset med
en 500w lampa och slänga en hink kallt vatten över utan att något händer
med glaset.

Permalänk
Medlem

hitta glas i mina gamla overheadaparater, tror ni det funkar? De måste ju vara värmetåliga glas? Right?

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem

Köp lexan med UV och IR skydd istället som många andra använder i sina DIY projektorer om du ändå ska köpa från glasmästaren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [!]
Köp lexan med UV och IR skydd istället som många andra använder i sina DIY projektorer om du ändå ska köpa från glasmästaren.

ja de ska han också ha men en värmevägg i form glas rekomderas eftersom en 400W halogen lampa smälter både TFT panel och Lexan skivan väldigt effektivt annars

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
ja de ska han också ha men en värmevägg i form glas rekomderas eftersom en 400W halogen lampa smälter både TFT panel och Lexan skivan väldigt effektivt annars

En glasskiva filtrerar inte IR om det inte är behandlat, bara UV strålarna. I vilket fall som helst ska man kyla ner tft panelen med en fläkt om man använder en 400W metallhalogen.

Edit: Och så är det stor skillnad mellan halogenlampor och metallhalogen, metallhalogen utvecklar inte lika mycket värme som vanliga halogenlampor gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [!]
Köp lexan med UV och IR skydd istället som många andra använder i sina DIY projektorer om du ändå ska köpa från glasmästaren.

Jag vill inte köpa en lexan eftersom den ger sämre egenskaper än värmetåligt glas enligt folk på (lumenlab.com), Sedan hinner jag inte få hem en bit lexan tills på fredag nästa vecka, finns väl bara återförsäljare i usa typ, inte Sverige i alla fall? Sen blir det väl ganska dyrt från Sverige om jag ändå kanske har värmetåligt glas. Är det värmetåligt glas jag har hittat? Det låg över overheadslinsen.

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pr0bz
Jag vill inte köpa en lexan eftersom den ger sämre egenskaper än värmetåligt glas enligt folk på (lumenlab.com), Sedan hinner jag inte få hem en bit lexan tills på fredag nästa vecka, finns väl bara återförsäljare i usa typ, inte Sverige i alla fall? Sen blir det väl ganska dyrt från Sverige om jag ändå kanske har värmetåligt glas. Är det värmetåligt glas jag har hittat? Det låg över overheadslinsen.

De flesta glasmästare har behandlad lexan, behöver inte importera.
Om du nu ändå vill använda värmetåligt glas så är det egentligen inget speciellt med det förutom att de tål värme. Om du däremot köper ett som filtrerar IR (alltså värme) så behöver du inte kyla ner tft panelen lika mycket och du slipper få en gul skärm efter många timmars användandet.

Kan påpeka också att 400W metallhalogen kan omöjligt smälta eller göra vanligt glas mjuk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [!]
De flesta glasmästare har behandlad lexan, behöver inte importera.
Om du nu ändå vill använda värmetåligt glas så är det egentligen inget speciellt med det förutom att de tål värme. Om du däremot köper ett som filtrerar IR (alltså värme) så behöver du inte kyla ner tft panelen lika mycket och du slipper få en gul skärm efter många timmars användandet.

Kan påpeka också att 400W metallhalogen kan omöjligt smälta eller göra vanligt glas mjuk.

Behöver inte filtrera bort IR strålning så mycket eftersom jag har ett bra luftflöde av 2st 230V 100CFM fläktar, därför behöver ja just inte lexan :/

Visa signatur

"Värm upp ugnen innan du stoppar in bullen".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
hmm tror du kan beställa via glasmästaren det har iaf far min gjort när vi bytte vårat sotiga glas i öppnaspisen

Haha... Det är ju bar att tvätta så blir det som nytt. Det gör vi här hemma hela tiden.

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeecor
Haha... Det är ju bar att tvätta så blir det som nytt. Det gör vi här hemma hela tiden.

Det kanske luktade lik... man vet ju aldrig vad han bränner i sin ugn ....

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Som du säkert vet gör värme att saker vill expandera också, och vad gör glasets atomer när det inte finns plats att expandera i den stelnade formen? Jo, glaset spricker självfallet. 1 000C är inte så mycket som du skulle kunna tro heller. Solens yta är inte mer än 4 000C varm.

Solens yta ligger på 5700c men i mitten är det betydligt mkt varmare.

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk

I fotosfären ca 6000 grader http://www.geocities.com/nali_roon/solsystemet/sol/solen.html

Krononan 1*10^6-5*10^6 http://hemsidor.torget.se/users/s/sb84/solen.htm

Yttertemperatur(vettanfan vd dom menar med det) 5500C http://www.ungafakta.se/sol/himlakr/solen_f.html

Så lite olika bud finns det

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk

Sen så smälter inte glas, glas är amorft och därmed flytande hela tiden. Dess temperatur avgör hurpass flytande den är. Kolla tex gamla fönster, dessa är inte plana längre utan "vågiga".

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk

Glas smälter inte förrens vid otroligt höga temperaturer.... det blir dock ganska så känsligt när det utsätts för kraftiga värmeförrändringar.
En gång på vintern när jag hade varit ute rätt länge, så gick jag in i köket och tog ett glas ur diskmaskinen som just hade stannat.
Glaset kändes konstigt i handen och efter några sekunder så exploderade det.

Permalänk
Medlem

500 kr är fan inte dyrt heller. Ganska billigt om jag får säga det.
Bara köpa. Annvända fel glas är farligt och dumt.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.