Problem med uppdateringsfrekvens, Philips 202p4 och Radeon 9600

Permalänk

Problem med uppdateringsfrekvens, Philips 202p4 och Radeon 9600

Har ett mkt irriterande problem som jag inte blir klok på. Jag har en fin CRT 22" som stöjder mkt bra uppdateringsfrekvenser bla 1600x1200 i 100 Hz. Jag har aldrig hat några problem med att nå denna uppdateringsfrekvens innan men fick nyligen ett virus och var tvungen att installera om windows.

Nu efter att ha tankat de senaste drivrutinerna till mitt Radeon 9600 pro och de gamla skärmdrivruntinera från Philips sida så kan jag inte få något annat än 60 Hz. Dessutom inbillar jag mig att det rinner i bilden, något som är hemsk otillfredsställande när man är van vid 100 Hz skarp bild.

Problemet är alltså (1): Jag kan välja upp till 100 Hz i windows "bildskärmsinställningar" men inte i Catalyst Control Center. När jag väljer 100 Hz, så blir det inte 100 Hz utan fortfarande bara 60 Hz (Jag kan se det i min OS-meny på skärmen). Catalyst Control Center kan jag bara välja 60 Hz.

Jag har ett Club3d Radeon 9600 pro med Catalyst 6.3.

Jag installerade från början först Catalyst sen skärmdrivisarna. Då fick jag ovan beskrivna resultat (1).

Sen gjorde jag tvärtom. Men skippade Control Center och tog bara drivrutinerna. Min skärm blev då nollställd till "Default monitor", så jag installerade skärmndrivisarna igen.

Samma resultat. Kan ändra under "monitor"-fliken till 100 Hz, men skärmen ger inte 100 Hz utan bara 60 Hz, samma resultat för 85 Hz, 75 Hz etc.

Vet någon vad som pågår? Har fortfarande garanti på skärmen om det skulle vara den... Grafikkortet har inte strulat speciellt mycket innan.