Behöver hjälp med bärbar hem-pc, kan noll!

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med bärbar hem-pc, kan noll!

Tjena

Datorrummet hemma i huset ryker inom kort till förmån för en bebis och eftersom jag inte har plats någon annanstans i huset för en 21" CRT så funderar jag på att gå över till bärbart istället. Problemet är det att jag inte kan ett dugg om moderkort, processorer, grafikkretsar och dyl för bärbara. Tänkte kolla med er och höra vad ni säger om denna konfiguration vs priset. Den verkar relativt stor o kanske klumpig, men det är inget som stör. Stor skärm ser jag snarare som ett plus för tex spel/filmtittande. Kommer med största sannolikhet inte konka runt den allt för mycket så vikten är heller inget problem.

Användningsområden då, tja, surfa.., kolla på film i sängen och gärna lira lite.
Antar att man inte kan fläska på med alltför höga upplösningar när man spelar men Day of Defeat: Source vill jag kunna lira utan problem!

Vad tror ni om denna?
(Faktiskt kostnad för mig efter alles blir 11,412:-

Danne

Bildskärm 17,0" TFT WXGA (1440 x 900) Brightview
Processor (CPU) AMD Turion ML-40
Chipset ATI RS480M
Cacheminne 1024 kB integrerad
Internminne 2048 MB DDR SDRAM (2 x 1024 MB)
Hårddisk 2 x 100 GB UATA100 (4200 rpm)
Optisk enhet DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer
Grafikkort & grafikminne ATI RADEON® XPRESS 200M 128 MB DDR SDRAM
Ljud Integrerat SB Pro-kompatibelt

Minnesplatser 2 st varav 0 lediga (max 2048 Mb)
Diskettenhet Nej
Kortläsare 6-i-1 kortläsare för minneskort-kort (SD, xD, MMC, Memory Stick, MS Pro, Smart Media)
Högtalare Integrerade Altec Lansing stereohögtalare
Nätverksstöd Trådlöst nätverk integrerat (802.11b/g), 10/100 Mbit/s Ethernet, bluetooth
Modem 56 kbit/s data/fax, ITU V.90/92
Kortplatser 1 st ExpressCard/54, 1 st PC Card typ I/II
Gränssnitt 4 st USB 2.0, IEEE1394 ("Firewire"), s-video, IR för fjärrkontroll, extern bildskärm, modem (RJ-11), nätverk (RJ-45), hörlurar, mikrofon
TV-ut via S-Video, kabel medföljer ej
Batteri ca 3-3,5 tim, Litiumjon
Tangentbord Windows-kompatibelt
Övrigt QuickPlay-funktion för uppspelning av DVD-film och musik. Fjärrkontroll medföljer (förvaras i Express Card-plats)
Format (H x B x D) cm / Vikt 3,8-4,6 x 39,7 x 28,2 cm / 3,9 kg

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är ett integrerat vilket inte är det bästa om du ska ha det till så pass nya saker som HL2. Min stationära (se sign.) klarar HL2 med 50-60 fps (direktX 8.1 = lägsta grafik, 800*600) och där är grafikkortet flaskhalsen, så om du vill spela HL2 (eller modd) så skulle jag kört på en med riktig grafik

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Datorn verkar schysst förutom för en spelare.

Välj en med grafikkort ATI X700/X1400 eller Geforce 6600/7600 , eller bättre.

Ett X1600 eller 6800Go (eller 7600Go) skulle nog vara att föredra för HL2.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Hade gärna konfigurerat om den om jag kunnat, tex bättre grafikkort, tagit bort en hårddisk, men eftersom det är standardpaket får jag inte bestämma själv...
Kanske man kan sätta in ett nytt grafikkort själv i efterhand, men med två barn, sambo, hus och trädgård att ta hand om så vette tusan om det är värt de pengarna med tanke på att det nog inte kommer bli så mycket spel som jag vill...

Danne

Permalänk

Köp den Danne! Mycket dator för pengarna! BrightView är toppen!
Glöm datorfreakens dumma grafiksnack! Skall man ha en speldator, då väljer den kloke inte en notebook! Den rätta stationära maskinen möjliggör uppdateringar efterhand som kraven ökar; det gör inte notebooken, oavsett vilken du väljer idag; den är inte uppgraderbar i samma ursträckning. Det är bara så; det andra är småpojkssnack.
Jag borde kanske tillägga, att jag har en maskin, ze2372, från samma familj för det s.a.s. dagliga och en stationär för spel och laborationer och uppdateringar.

Visa signatur

Words, words, words !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sabeltand
Köp den Danne! Mycket dator för pengarna! BrightView är toppen!
Glöm datorfreakens dumma grafiksnack! Skall man ha en speldator, då väljer den kloke inte en notebook! Den rätta stationära maskinen möjliggör uppdateringar efterhand som kraven ökar; det gör inte notebooken, oavsett vilken du väljer idag; den är inte uppgraderbar i samma ursträckning. Det är bara så; det andra är småpojkssnack.
Jag borde kanske tillägga, att jag har en maskin, ze2372, från samma familj för det s.a.s. dagliga och en stationär för spel och laborationer och uppdateringar.

Och hela datorsystem diskuterar vi här.

Som både <serg> och Belch säger så är grafikkortet inte det bästa. Här är en tråd som handlar om vilka spel XPRESS 200M klarar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daidiana

Kanske man kan sätta in ett nytt grafikkort själv i efterhand,

Danne

det är väldigt ovanligt att man kan uppdatera grafikkort på bärbara i efterhand så se inte senare uppgradering (förutom mer minne) som ett alternativ när du ska köpa bärbar

Permalänk

Vi fick också det erjudandet men vi fick även ett till bärbart erbjudande som vi tog istället fast du kanske bara har den datan att välja på?

För vi hade en som såg ut nått sånt här:

Bildskärm 15.4" TFT
Processor (CPU) AMD Turion ML-38
Internminne 1024 MB DDR SDRAM
Hårddisk 100 GB UATA100 (4200 rpm)
Optisk enhet DVD±RW med Lightscribeteknik och Dual layer
Grafikkort & grafikminne Nvidia Geforce 7400 128mbit

Något sånt, ca 3h batteritid på den.. den kom att kosta oss 9500:- kommer hem om en månad =(

"Den daton du har valt är väldigt likt min bärbara och det är en grymt underbar dator. Vi valde den andra mest för att mamma ska använda den och ville ha en som är lite mer portabel också."

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem

I erbjudandet fanns fyra stationära och två bärbara att välja på. Den andra bärbara har samma grafikkort men i övrigt sämre prestanda.

Har inte tänk ha den som en renodlad speldatorn men hade gärna sett att det gått att spela lite på den.
Aja, får väl lugna mig lite tills bebisen är ute och man ser vad det finns kvar för slantar att köpa en kontant för..

Danne