Permalänk
Medlem

DGC bärbar dator?

Jag funderar på att köpa en begagnad bärbar dator och har snubblat över en av märket DGC. Det är tydligen ett svenskt märke som inte tillverkar datorer längre utan bara återförsäljer. Tror de har nåt med lappower å göra kanske.

Är det någon som vet nåt om datorer från DGC? Är de från nån annan tillverkare med ny etikett? Kvalitet? All info är uppskattad...

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Hedersmedlem

Tror du kan få bättre hjälp i vår del för bärbaradatorer så jag flyttar tråden ditåt.

*Tråd flyttad*

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tackar... Jag har aldrig hittat in i den här mörka hörnan förut så jag visste inte att den fanns!

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

Vad är det för specs på datorn i fråga?

DGC är en svensk it-konsultfirma som tidigare sysslade med helhetslösningar men som nu enbart sysslar med konsultverksamhet och ISP, hosting mm.

Datorn ifråga är troligen tillverkad av ASUS eller Gateway om jag gissar.

Vad är det för specs på datorn och till vilket pris får du den?

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Det är en DGC feather pIII 1,2, 256, 20Gig, 12,1" om jag inte minns fel. 5 lax ska han ha... Låter ju bra om den är tillverkad av ASUS, dom gör ju i alla fall bra grejjer till stationära.

Är lite skeptisk ändå. Alltid skönare att ha ett känt märke. Morsan har en lappower och den e fan runk. Saker pajjar å funkar inte som dom ska.

Det finns ju begränsat med information på dgc.se och väldigt få relevanta träffar på google.

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

Kolla blocket och köp en bra mycket bättre dator för de pengarna.

Skulle inte pröjsa mer än 2000 för den där datorn.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Nån försöker blåsa dig. Idag får du en ny, bärbar, av känt märke, med en spec som håller i många år, med garanti, för runt 8000:- (eller under)

Kolla Dell eller HP, dem brukar ha budget varianter som är schyssta

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Om man ändå fick det! Jag har inte sett en ny bärbar med 12,1"-skärm för under 10. Om ni har det får ni gärna säga var man hittar en sån! 13,3 skulle kanske duga...

edit: Dells billigaste ligger på 15.859:-, Asus billigaste 13.975:-, HP verkar inte ens ha 12"...

2000 spänn? De datorerna som går får såna priser på blocket brukar ligga på typ 266MHz ju. Var hittar ni såna priser? vill ha!

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

Jmedata har en 12'' för under 10000. Tror den heter Companion 2600.
Annars Acer TravelMate 3002WTMi för 12000

Permalänk
Medlem

Oki, det e ju bra å tack för tipset. Men min budget ligger på <5000 och då verkar det som om man får nöja sig med <1GHz oxå.

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem

Visste inte att skärmen var det viktigaste. Om du kunde gå upp till 14" börjar de komma ner till bra priser.

Men är skärmen så viktig kanske du ska köpa den. Hoppas du inte drabbas av IT-stress bara för det kommer gå sjukt segt...t.om att använda word kommer att ge klåda i fingrarna

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Dells Inspiration 1300 får du från 5190:-
visserligen 14,1" men bättre än den du har fått erbjudande om.
Då har du även en 3-årig garanti (kan skäras ner till 1 år och sänker därmed priset med 650:-)

Visa signatur

AMD64 2800+, radeon 9250, 512mb, Win 2000

Mathematicians is a device that turns coffee into theorys

Permalänk
Medlem

Om storleken känns viktig, kika på denna:

http://www.tradera.com/auction/Barbara_datorer/aid_26451520

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x86
Om storleken känns viktig, kika på denna:

http://www.tradera.com/auction/Barbara_datorer/aid_26451520

Skulle inte kalla Tablet PC och Bärbar/Laptop för samma sak. Annars verkar de rätt schysst dock. Men sista timman brukar priserna kunna rusa iväg ibland..

Visa signatur

Laptop: | HP DV9072, tackade nej till en NW 9440 ey612 och tog DV9072 istället
Mobil: Nokia E61

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Visste inte att skärmen var det viktigaste. Om du kunde gå upp till 14" börjar de komma ner till bra priser.

Men är skärmen så viktig kanske du ska köpa den. Hoppas du inte drabbas av IT-stress bara för det kommer gå sjukt segt...t.om att använda word kommer att ge klåda i fingrarna

Om man vill ha en riktigt bärbar dator så är skärmstorleken viktig, själv skulle jag numera inte kunna tänka mig att köpa en laptop med en skärm på över 13,3" efter att ha haft en på 12,1".

Och vad det gäller hastighet så ligger min nuvaranda laptop på 750MHz och 256MB minne, med Windows 2000 funkar det utmärkt till att skriva, sköta mailen, chatta och surfa.

Permalänk
Medlem

Så sant. 13,3 är bra, men det finns inte så många såna. 12,1 finns inte heller många, men nåra fler. Det blir nog tyvärr till att pnga 5 lax för en sån dator. Orkar inte släpa runt på en 14 tums å 4 kilos kloss.

Edit: Visade sig att det var en ASUS M1300 med celeron 750MHz å 256MB som dolde sig under klistermärket. 3000 ska dom ha. Kommer köpa den...

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunne
Så sant. 13,3 är bra, men det finns inte så många såna. 12,1 finns inte heller många, men nåra fler. Det blir nog tyvärr till att pnga 5 lax för en sån dator. Orkar inte släpa runt på en 14 tums å 4 kilos kloss.

Edit: Visade sig att det var en ASUS M1300 med celeron 750MHz å 256MB som dolde sig under klistermärket. 3000 ska dom ha. Kommer köpa den...

3000:- är väl helt ok om batteriet är hyfast.

+Skills till mig för att jag gissade rätt på brand under

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

hehe, ja! Du får ännu mer poäng om du lyckas hitta mer info om modellen! Den kommer inte upp när man söker på m1300 på asus hemsida. Skulle ju va sjysst med en biosuppdatering etc.

http://www.green.se/products/asus/M1300.html

E typ den bästa sidan jag har hittat. Ska tjacka den imorn så jag får återkomma med åsikter om maskinen senare.

Visa signatur

CPU: Central Propulsion Unit. The CPU is the computer's engine. It consists of a hard drive, an interface card and a tiny spinning wheel that's powered by a running rodent -- a gerbil if the machine is a 286 model, a ferret if it's a 386, and a ferret on speed if it's a 486.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunne
hehe, ja! Du får ännu mer poäng om du lyckas hitta mer info om modellen! Den kommer inte upp när man söker på m1300 på asus hemsida. Skulle ju va sjysst med en biosuppdatering etc.

http://www.green.se/products/asus/M1300.html

E typ den bästa sidan jag har hittat. Ska tjacka den imorn så jag får återkomma med åsikter om maskinen senare.

Manual, Drivers och BIOS-updates:

http://support.asus.com/download/download.aspx?SLanguage=en-u...

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!