Beslut av Svea hovrätt kan betyda slutet på jakten efter fildelare

Permalänk
Melding Plague

Beslut av Svea hovrätt kan betyda slutet på jakten efter fildelare

<font style="font-size: 10pt"><b>Beslut av Svea hovrätt kan betyda slutet på jakten efter fildelare</b></font> <small class="small">onsdag 5 april av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Svea hovrätt beslutade idag att inte ge prövningstillstånd i det uppmärksammade fildelningsmålet i Sollentuna, rapporterar <a href="http://www.tv4.se/nyheter/455669.html" target="_blank">TV4</a>. Åklagaren menar på att detta kan betyda att polisen måste lägga ner sin jakt på fildelare.
<br />
<br />Det var i november i fjol mannen dömdes till 80 dagsböter efter att ha delat ut filmen Den tredje vågen via Direct Connect. Mannen erkände samtidigt som det fanns teknisk bevisning. Åklagaren överklagade dock domen för att pröva om straffet skulle stanna vid böter. Hovrätten anser dock inte att de har något prejudikatintresse.
<br />
<br /><i>”Vi motiverar inte vårt beslut, men beslutet innebär att vi inte ser skäl att ändra tingsrättens dom och att vi inte ser något prejudikatsintresse”</i>, sade Adrian Engaman, tf hovrättsassessor till TV4.
<br />
<br />Kammaråklagare Håkan Roswall tolkar hovrättens beslut som att polisen får lägga ner jakten på fildelarna. Om ett brott endast ger böter är det inte möjligt för polisen att begära personuppgifter från en Internetleverantör utifrån ett IP-nummer. Håkan Roswall uttalade sig till TV4 såhär:
<br />
<br /><i>”Jag tolkar beslutet som ett klart besked att enskillda fildelare, om de inte tjänar pengar på fildelningen, inte ska ha annat än böter. Då kan vi inte spåra ip-nummer, och då kan vi inte spåra privata fildelare”</i>
<br />
<br />Däremot beslutade hovrätten att ge prövningstillstånd i det andra uppmärksammande fallet, där en Västerås-bo delat ut filmen Hipp Hipp Hora. Mannen dömdes till 80 dagsböter, men förnekar brott och överklagade domen.
<br />
<br />Enligt åklagare Håkan Roswall tyder detta på att hovrätten vill pröva bevisfrågans. Bland annat användes de mycket omtvistade skärmdumparna som bevis i rättegången. Så här sade han till TV4:
<br />
<br /><i>”Västeråsfallet gällde ju mycket hur bevisningen hanterades, bland annat användes ju skärmdumpar. Jag tolkar det som att bevisningen ska prövas och inte påföljden i sig.”</i>
<br />
<br />Det skall bli mycket intressant att se hur hovrätten förhåller sig till skärmdumpar som bevismaterial.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det har ju varit underbart om de "lägger ner sin jakt på fildelare".

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Medlem

Äntligen .... FRIHET !!!

Visa signatur

Nothing to see here, move along ...

Permalänk
Medlem

Muhaha..... hoppas det stannar vid böter nu, så kan APB/MPAA och andra miffon sitta nere i en hörna och gömma sig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Iceglow
Äntligen .... FRIHET !!!

haha

Vi är fria!!! Ehrm.. jag menar de som delar är FRIA!!!

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem

satan oxo

Permalänk

Om det inte är fängelse i straffskalan utan bara böter så motiverar väl inte det att man lämnar ut personuppgifter baserat på ip-nummer?

Vid tex. grov brottslighet lämnas uppgifterna ut.. men lite fildelning är helt ok ;D

Dvs. They can't touch you?

Någon som vet mer om detta?

Visa signatur

Dell 2405 ;P + Shuttle SN25P, 3700+ San diego, 1GB XMS Pro, 6800GT (VF700Cu), 1 x WD Raptor 74GB, 1 x WD 200GB, 1 x Hitachi 250GB, DVD-R NEC 1300A. Kan någon dra ner värmen i min burk?

Permalänk
Medlem

Hur skiljde sig det här fallet mot det i Västerås? Konstigt att de är så inkonsekventa.

Permalänk
Hedersmedlem

Glömde tacka ondjultomte för tipset

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Hur skiljde sig det här fallet mot det i Västerås? Konstigt att de är så inkonsekventa.

Den ena snubben erkände, den andra inte.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Sharing is caring <3

Visa signatur

If i cant do it, homie it cant be done.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YankeeZ
Sharing is caring <3

F*CK YEAH

Permalänk
Medlem

sen så var det lite tvivelaktiga dumpar apb slängde fram förmodar jag..därför överklagar personen i västerås, den andra överklagade inte utan det gjorde apb förmodar ja och dom fick nerslag.

som det står ska dom förmodligen pröva bevsningen i domstolen inte straffskalan

Visa signatur

"Jesus got away easy.....one day on the cross, a weekend in hell and all the hallelujahias for eternity"

Permalänk
Medlem

FREEDOM!

Permalänk
Medlem

Låter riktigt najs ju

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man få tag i musik som inte säljs här!

IFPI FUCK YOU!!!!!

Skönt att slippa importera nu. Dyrt som FAN.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av YankeeZ
Sharing is caring <3

Wööörd!

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Men det är ju inte säkert att det blir Frieht för er som tankar, eller ?

Permalänk
Medlem

Det här är helt jävla sjukt.

Förstår inte denna anarki som råder på Internet. Samma personer som klagar på vänstern och säger att man inte får tjäna pengar ifred tycker det är helt okey att stjäla andras verk.

Jag hoppas att det snart blir omöjligt att ladda ner film, musik och spel mm. på internet utan att man får kraftiga böter.

Men i allt nytt brukar det väl råda lite anarki, Internet är forfarande något nytt och jag tror inte denna "frihet" kommer att fortsätta, jag tror det blir mycket svårare att stjäla senare, jag hoppas iallafall det.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Glömde tacka ondjultomte för tipset

vassågo

/tomte

men tyvärr är detta inte lika bra som alla tror detta gällde EN film ....

det skall bli intressant hurvida skärmdumpar hållersom bevis dock, samt om straffvärdet för delning av säg, 100 film av en privatperson (vilket är mer normalt) fortfarande är böter.
Dock borde inte fildelning utan ekonomiskvinning ge annat än böter, kan man tycka ....

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Typiskt människor som inte har förmåga att själva tjäna på en sak att vilja ha det gratis.

Och det rena Sovjet med fri fildelning.

När girigheten gör sig hörd, det är verkligen vad man ser hos er.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk

Octabust - Gå och bli kärring, du passar in på deras kvällsmöten bättre än på Swec.

Hur som helst, det har aldrig varit något större "problem" här direkt, det här stannar dock upp alla sjuka stämningar något.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Typiskt människor som inte har förmåga att själva tjäna på en sak att vilja ha det gratis.

Och det rena Sovjet med fri fildelning.

När girigheten gör sig hörd, det är verkligen vad man ser hos er.

Lugna ner dig ett par hekto. Du verkar tro att alla som tankar en MP3 emellanåt inte bryr sig om att konsumera alls. Jag kan garantera att så är inte fallet. Majoriteten av dem som tankar något köper också musik och film i ganska stor utsträckning. Jag själv föredrar att ha någon film jag gillar eller musikcd från ett band jag gillar. Det finns ett mervärde i "original produkter" för många.

Sen handlar hela piratysterin om ett smidigt sätt att komma åt den produkt man vill ha. Ett sätt som tyvärr inte musik eller filmindustrin tog åt sig utan motsatte sig totalt.

Visa signatur

Desktop: MSI MPG X570 GAMING PLUS, AMD Ryzen 9 5950X, Be Quiet Dark Rock Pro 4, 32GB G.Skill Trident Z RGB 3200,
ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 8GB GAMING, Samsung 970 EVO Plus 500GB
Notebook: Macbook Pro 14" M1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Det här är helt jävla sjukt.

Förstår inte denna anarki som råder på Internet. Samma personer som klagar på vänstern och säger att man inte får tjäna pengar ifred tycker det är helt okey att stjäla andras verk.

Jag hoppas att det snart blir omöjligt att ladda ner film, musik och spel mm. på internet utan att man får kraftiga böter.

Men i allt nytt brukar det väl råda lite anarki, Internet är forfarande något nytt och jag tror inte denna "frihet" kommer att fortsätta, jag tror det blir mycket svårare att stjäla senare, jag hoppas iallafall det.

Internet var på ett sätt bättre när inte varenda Svensson hade det
Ja och internet ska inte ha en jävla massa lagar
Ge fan i det

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
När girigheten gör sig hörd, det är verkligen vad man ser hos er.

Girigheten hos individen som vägrar betala 200 spänn för en film som man ser en gång, eller girigheten hos filmbolaget som anser att filmen är värd 200 kr/plastskiva?

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk
Medlem

Äcklig som jag är måste jag påpeka ett stavfel :/

”Jag tolkar beslutet som ett klart besked att enskillda fildelare, om de inte tjänar pengar på fildelningen, inte ska ha annat än böter. Då kan vi inte spåra ip-nummer, och då kan vi inte spåra privata fildelare”

"Enskild" stavas med ett L.

Visa signatur

2500+@3200 EPoX 8rda3i, 1024mb corsair original pc3200, LeadTek 6600GT

Permalänk
Medlem

SWEjo: Visst kan det värka dyrt men tänkt på att det kostar att skapa filmen också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWEjo
Girigheten hos individen som vägrar betala 200 spänn för en film som man ser en gång, eller girigheten hos filmbolaget som anser att filmen är värd 200 kr/plastskiva?

Måste du se alla filmer?

Hyr filmen för 30kr och se med några polare, blir väl max 10kr för dig. Tycker den den är riktigt bra och du kan tänka dig se den fler gånger så ja den är värd 150kr då.

En ciggpaket kostar 40kr, en dosa snus runt tjogolappen, varför ska inte en film få kosta pengar när dem flesta filmer år mkt påkostade?
Du är bara för snål du.

Och jag är inte rik, men jag tycker inte 30-40kr för en hyr dvd är mkt pengar, och heller inte en enligt mig bra film för 100-200kr.

Som sagt, här gör sig girigheten verkligen hörd.

Och vadå Internet ska inte ha lagar? Ska det härja med pedofiler och äckliga typer fritt eller?
Ska folk få sno andras verk hur som helst? Lägg ner. Bara för att internet inte är riktigt fysiskt och du inte kan ta i filmen du laddar ner betyder det inte att det ska vara gratis.

Swecvet uninoen, såkallade höger men när det gäller att betala för mjukvara heter ni Gudrun.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nomoreorless
vassågo

/tomte

men tyvärr är detta inte lika bra som alla tror detta gällde EN film ....

det skall bli intressant hurvida skärmdumpar hållersom bevis dock, samt om straffvärdet för delning av säg, 100 film av en privatperson (vilket är mer normalt) fortfarande är böter.
Dock borde inte fildelning utan ekonomiskvinning ge annat än böter, kan man tycka ....

Så resonerade apb med, vad de inte verkar fatta är att 0 ggr nånting inte kan bli mer än 0. Det spelar ingen roll om det så är 1000 filmer eller låtar, så länge man inte tjänar nåt på det så kan det inte bli mer än böter och således inte vara tillräckligt för att kräva ip nr. Så enkelt är det om lagen inte ändras.

Jag har varit en frekvent biobesökare ett antal år nu, men eftersom det blir allt vanligare att folk stör en i biosalongen så har jag tröttnat på detta. Nu ser jag bara de filmer som verkar vara riktigt bra de andra väntar jag med att se tills de kommer ut på dvd. Jag köper ganska ofta dvd filmer när de når rätt prisnivå. Numera så brukar många filmer inte kosta mer än 150 kr och detta anser jag är ett okej pris. Senast jag köpte en film var för några dagar sen och den hade jag redan sett på bio.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrEsso
Äcklig som jag är måste jag påpeka ett stavfel :/

”Jag tolkar beslutet som ett klart besked att enskillda fildelare, om de inte tjänar pengar på fildelningen, inte ska ha annat än böter. Då kan vi inte spåra ip-nummer, och då kan vi inte spåra privata fildelare”

"Enskild" stavas med ett L.

Han kanske menar "skillade"

Visa signatur

Rebelution Stick Figure
Q9300 | 9800GTX 512MB | Corsair Dominator 4096MB