Permalänk
Medlem

Kyla Pentium III Coppermine passivt

Slaktade våran gamla Pentium II häromdagen, och lyckades rädda en kylfläns som förmodligen satt på en del av chipsetet, var någon konstig layout på moderkortet, så jag vet inte exakt vilken komponent den satt på, men det bör vara chipsetet.

Hur som helst, tror ni det är möjligt att kyla en Pentium III Coppermine med hjälp av denna kylfläns? Är Coppermine kända för att vara varma av sig? Kanske krävs lite underklockning för att det ska fungera fint, eller vad tror ni?

Fästanordning får jag improvisera.

Permalänk
Medlem

med tanke på att gamla 486or hade större kylflänsar än sådär så nej, det finns inte en chans i helvetet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
med tanke på att gamla 486or hade större kylflänsar än sådär så nej, det finns inte en chans i helvetet.

Kunde inte hjälpa att garva åt formuleringen där.

Hur som helst, större fläns?

Vad tror du om en Slot1-kylning, fast man tar bort fläkten?

Permalänk
Medlem

nja tror du får satsa på större
hur många mhz är processorn på?

Permalänk

jag hade en Pentium 3 1ghz coppermine innan jag uppgraderade till AMD Athlon.

Den p3an gick aldrig upp mer än 36-40 grader. Hade varken kylpasta eller fläkt på den. Dock testade jag aldrig utan kylfläns.

Permalänk
Medlem

nä dom är inte direkt varma, men att köra helt utan fläkt på en liten kylfläns är ingen bra idé.

Permalänk

jag tror att den kylflänsen som Wishie vill använda är för liten. jag skulle nog rekommendera nåt som är lite större.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
nja tror du får satsa på större
hur många mhz är processorn på?

800MHz, kanske skulle ha nämnt det i första posten.

Vill helst komma undan med något rätt billigt alternativ här, vill inte lägga ned alltför mycket pengar på en fem-sex år gammal dator som jag förmodligen bara kommer använda som server. Visserligen kanske det är en ganska bra investering, men ändå. Dessutom är det väl ganska svårt att få tag på passiva CPU-kylare till slot 370?

Permalänk
Medlem

Denna kylare blir bra till din P3a.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=31452

Visa signatur

Första bygget: A7M266 | 2500+XP-M@2703Mhz 1,95V | PC2100 1gig 2.2.2.6.9.8 | SB Live 5.0 | 6800NU@6800GT
Andra vattenkylt: NF7-S v2 | 2400+XP-M@220x12.5 1.9V | XMS4400C25 | 9500pro@400/310 |3dmark01 18084
HP rp 5700 | E7600 | 8gig DDR2 | gt 1030 pci-e riser adapter | 128 gig SSD | win 10
Dell 9020, 7010, 960, HP pro 3300, Asus konfigurationer mfl.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whistler2k4
jag hade en Pentium 3 1ghz coppermine innan jag uppgraderade till AMD Athlon.

Den p3an gick aldrig upp mer än 36-40 grader. Hade varken kylpasta eller fläkt på den. Dock testade jag aldrig utan kylfläns.

Testade du med korrekt temperaturmätning? Seriöst.. passivt kyld och maxar på 40C.. Hur fet var den kylaren?

Visst, en P3a drar inte så mycket, men det är inte helt trivialt att kyla dem passivt. De snabbaste modellerna drar enligt Intel över 30W och då är det Intels sätt att räkna så man får ta det plus lite till för att få fram den verkliga maxförbrukningen.

Wishie: Varför vill du nödvändigtvis kyla passivt? Jag skulle satsa på en AC-kylare för ~90kr. Tyst och billigt.
Funkar även passivt men då får du nog underklocka en bit och sänka spänningen.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Denna kanske, skit i lysdioderna nu.
www.webhallen.com/prod.php?id=27116

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Denna kanske, skit i lysdioderna nu.
www.webhallen.com/prod.php?id=27116

fästena på sådana dära vill inte riktigt leka med fästena till en p3 socket.
och dessutom är det där metallspännet härdat så det finns inte, väldigt svårt att ha av det där man vill ha av det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
fästena på sådana dära vill inte riktigt leka med fästena till en p3 socket.

Just det, där är en liten skillnad mellan fästena.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Jag trodde minsan att alla PIII satt i 90 graders socklar men tydligen inte, eller hur har ni tänkt att fläktarna ni länkar till ska passa? Här är iaf en sådan fläkt jag har på min PIII http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=381465000

EDIT: Ack så seg man ska va då...en minut sen.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillpeparoni
Jag trodde minsan att alla PIII satt i 90 graders socklar men tydligen inte, eller hur har ni tänkt att fläktarna ni länkar till ska passa? Här är iaf en sådan fläkt jag har på min PIII http://www.clasohlson.se/ext.asp?art=381465000

EDIT: Ack så seg man ska va då...en minut sen.

bara de tidigaste p3orna som sitter på ett kort som petas ner i en slot.
det var innan p3orna fick fullhastighets L2 cache och annat gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
bara de tidigaste p3orna som sitter på ett kort som petas ner i en slot.
det var innan p3orna fick fullhastighets L2 cache och annat gott.

Även senare P3or finns som slot1. Samma processor i olika förpackningar kan man säga.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

nej det fanns det väl ändå inte, därimot så kunde man köpa speciella kort för att köra en coppermine på ett slot-moderkort.

Permalänk
Medlem

Kör en PIII 500 i en liten minitower låda instoppad i en byrå enda fläkten är den i nätagget och den rullar på fint med linux, har inte kollat nån temperatur för moderkortet saknar sensorer, den har stått igång i över 200 dar nu utan några som helst problem.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik
Testade du med korrekt temperaturmätning? Seriöst.. passivt kyld och maxar på 40C.. Hur fet var den kylaren?

Visst, en P3a drar inte så mycket, men det är inte helt trivialt att kyla dem passivt. De snabbaste modellerna drar enligt Intel över 30W och då är det Intels sätt att räkna så man får ta det plus lite till för att få fram den verkliga maxförbrukningen.

Det var ju inte direkt orginalflänsen. Ska lägga upp bild när jag hittar min kamera

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
nej det fanns det väl ändå inte, därimot så kunde man köpa speciella kort för att köra en coppermine på ett slot-moderkort.

Kolla själv på http://processorfinder.intel.com/scripts/list.asp

Coppermine finns både i SECC2 och FCPGA. SECC2 hängde med ända upp till 1 GHz. 1.13 GHz-varianten av Coppermine ser ut att vara den enda som inte kom i båda formaten.

Sen fanns det även slotkets som du säger, för att kunna köra s370-processorer på slot1-moderkort. Vilket väl förklarar varför Intel enkelt kunde släppa båda varianterna utan problem.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frink
med tanke på att gamla 486or hade större kylflänsar än sådär så nej, det finns inte en chans i helvetet.

Min Cyrix 486 hade ingen fläns öht...

Permalänk

Nej inte en chans, den dör inom någon minut
Jag hade en riktigt stor kylfläns på en Pentium 3 550mhz och den gick tyvärr sönder. Så du lär behöva ett stor kylfläns med bra ventilation i lådan för att det ska fungera.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lookkee
Denna kylare blir bra till din P3a.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=31452

Den där ser riktigt bra ut, blir nog en sådan så snart jag har lite pengar över.

Anledningen till att jag ville kyla passivt är ljudnivån, men nu inser jag att det är nog klokare med aktiv kylning, dels för att jag inte har det bästa chassit (=luftflödet) för det, och dels för att jag når nog en lägre temperatur med aktiv kylning. Jaja, tack för tipsen iaf, man lär sig faktiskt ett och annat varje dag.