Adapter [SATA -> PATA]?

Permalänk
Medlem

Adapter [SATA -> PATA]?

Tänkte skaffa mig en ny systemdisk och då mitt moderkort endast har 2 SATA-portar (NF7-S 2.0) måste en av de 2 SATA-diskarna flyttas. Tyvärr hittar jag bara 'PATA till SATA'-adaptrar men det måste väl ändå finnas det motsatta också?

Annars ser det nog ut att bli ett kontrollerkort och jag har sneglat lite på Promise FastTrak TX2300 då det är billigt och har stöd för TCQ/NCQ och RAID, någon som sitter på ett och kan ge lite kommentarer kring det? Eller det kanske finns bättre kort i ungefär samma prisklass?

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Jag har bara sett adaptrar för att sätta pata diskar på sata kontrollers tyvärr.

Promise är ett bra märke men också highpoint är välkänt och ganska rimliga priser.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Hur är det med Highpoint RocketRAID 15xx/16xx, har dessa modeller stöd för TCQ/NCQ? Var ganska snålt med information på Highpoints hemsida.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

De har EJ stöd för NCQ men det gör inget eftersom du bara tjänar på NCQ om disken sitter i en server med många användare.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Jag har en sån adapter där jag satt den i PATA-kontakten på moderkortet och kör SATA-disk på. Fungerar klockrent. Det är samma adapter åt båda håll, den jag har, den heter iaf Seriellel eller liknande och man fick med till Abit eller Asus moderkort.

Visa signatur

//JARLEN :: ANTEC 3000B :: ASUS P5B :: Q6600 :: 6GB PC6400 :: GTX560Ti DCII TOP :: 2TB