Hårddisk med hög söktid - dödsvarsel?

Permalänk
Medlem

Hårddisk med hög söktid - dödsvarsel?

Jag vet inte riktigt vad jag ska tro, min gamla trotjänare blir bara segare och segare. Körde några test med HDTach och HD Tune och båda visar samma sak; söktid upp till 22ms på min Maxtor 6Y120M0 (det är väl typiskt då jag så sent som för nån vecka sedan propagerade för att min Maxtor var bättre än min Seagate ).

Det är en SATA-disk som sitter på SI3112-kontrollern på moderkortet, och jag har testat olika nforce-drivrutiner (5.10 såväl som två remixar) och 3112-drivare (1.0.0.50/51/53/56). Dock verkar läsning (burst och average) vara som vanligt och SMART säger att disken är OK.

Någon annan som har haft problem med just söktid och ifall det var ett tecken på att disken börjat ge upp eller om det går att fixa?

Min Seagate ST3120026AS som sitter på samma kontroller funkar som den ska (12.5-12.6ms).

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Kör igång Maxtors fitness test så ser du om det programmet upptäcker några problem.

Sen skulle jag rekommendera att ta backup på det du vill ha kvar för disken kanske fungerar utan problem ett bra tag framåt eller så krachar den.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!