Permalänk
Medlem

Linux vs Xp

Hej,

Vad skiljer linux från xp och vad är fördelarna med linux emot xp osc. Funkar linux bättre till servrar som t.ex spelserver mm? Finns det screenshots på hur linux ser ut mm ?

Mvh

Permalänk
Medlem

innan någon skriker "SÖK" så har du en länk här med litet screenies.
http://shots.osdir.com/

Visa signatur

enlisy Systemd
WS1: X2 4400+ | WS2: X2 4000+ | Laptop: Athlon2 P520 | Server: XP 2400+

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonos
innan någon skriker "SÖK" så har du en länk här med litet screenies.
http://shots.osdir.com/

För det första är det gratis "Free as in freedom".
Det är säkrare... i vissa saker stabilare.
Virus, spywares och dylikt är som ett minne blott.
Snabbare på många sätt också.
Det funkar bättre till spelserver och liknande då det (vad jag har hört. Rätta mig om jag har fel) ska sno åt sig bandbredd och sen är det säkrare.

Umm, egentligen kan ingen säga att linux har ett bättre utseende eller inte.... det beror på hur dom har konfigurerat linux att se ut.
Linux är frånbörjan bara textbaserat men därefter kan man lägga till X som ger lite färg på systemet =P
Någon, fortsätt =p

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^

Permalänk
Medlem

Okej,

Är Linux för en beginner? Jag har bara haft Xp i mina år me aldrig linux eller något annat.

Jag har laddat ner ubuntu-5.10-install-i386.

Permalänk
Medlem

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=485492

Här finns det en del bilder på hur en *nix system kan se ut. Lägger man ner lite tid kan man få det vädligt personligt och snyggt.

Alla är "beginner" på linux en gång. Så testa det vettja, är väldigt nyttigt att kunna lära sig två operativsystem. Ubuntu 5.10 är en bra Dist att börja med.

Men bli inte förbannad nu om du försöker använda linux som windows för det går inte. Mycket av det du är van vid kommer att se lite annorlunda ut.

Vet du hur man installerar program i Ubuntu först och främst? Är rätt vanligt att folk bir sura o lägger ner linux när man inte kan installera program genom att dubbelklicka på en .exe fil.

Permalänk
Medlem

Testa med Live CD först, ingen idé att installera "grisen i säcken" om man säger så.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk

Nu kommer säkerligen många vara emot detta förslag, men jag skulle faktiskt börja med Gentoo.
Genom installationen får du inblick i hur ett linux system funkar i stora drag. Du lär dig det mesta under den installationen.
Annars skulle jag installerat Debian, ett underbart system med ett underbart pakethanterarsystem.

Visa signatur

GNU/Linux Gentoo kernel-2.6.15-r1 Fluxbox.
Hemsidan ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekenstein
Nu kommer säkerligen många vara emot detta förslag, men jag skulle faktiskt börja med Gentoo.
Genom installationen får du inblick i hur ett linux system funkar i stora drag. Du lär dig det mesta under den installationen.
Annars skulle jag installerat Debian, ett underbart system med ett underbart pakethanterarsystem.

Nej, du får inte inblick i hur ett linuxsystem fungerar. Du lär dig att skriva av manualen, det är allt.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Angående hur "likt" Linux är i förhållande till XP så bygger det väldigt mycket på vilken fönsterhanterare du väljer att använda. Linux har inte något standardiserat utseende, till skillnad från Windows där en grundinstallation av XP i stort sett alltid ser likadan ut.

Den fönsterhanterare som jag anser är mest lik Windows i sitt grundläggande utförande är KDE. Om du vill testa den istället för Gnome som används i Ubuntu så kan du istället titta på "Kubuntu", vilket, som namnet antyder, är ungefär samma sak fast man valt att använda en annan fönsterhanterare som standard.

Här har du en bild på en hyffsat standard-look på ett Gnome-skrivbord:

http://www.home.no/op3r4/fedoracoregnome.png

Här är en annan bild på Gnome där jag har lagt lite tid på att modifera lite efter tycke och smak:

http://www.home.no/op3r4/ubuntudesk.png

(Att det är olika distributioner i grunden gör ingen större skillnad för utseendet)

Nu har jag dessvärre ingen bild på KDE "out-of-the-box", men här är en desktop som jag också har petat en aning med för att göra det annorlunda (till exempel är placering av meny, systemspecc's, vädervisare osv inte standard)

http://www.home.no/op3r4/minkubuntu.png

Min host är inte den snabbaste så det kan ta en stund att ladda de stora png-filerna

Hoppas det hjälper dig
Lycka till!

Edit: Jag tänkte inte på vad det var du skulle använda *nix-maskinen till :). Med ögongodis kommer ju också ett krav på mer kraft från maskinen. Ska du bara använda den till server så finns ju alltid alternativet att helt o hållet skita i fönsterhanterare och köra textbaserat istället.

Visa signatur

#komsi - where teh galenskap is

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shad0w
Testa med Live CD först, ingen idé att installera "grisen i säcken" om man säger så.

Second that opinion.
Efter att ha lekt och goofat runt en stund ("allt" man hittar på försvinner ju vid nästa boot) så kan man sedan installera.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Nej, du får inte inblick i hur ett linuxsystem fungerar. Du lär dig att skriva av manualen, det är allt.

Kanske inte fungerade för dig, men det fungerar för andra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Kanske inte fungerade för dig, men det fungerar för andra.

Jag påstår inte att jag kan räkna för att jag kan skriva av läroboken. Jag påstår inte att jag kan programmera för att jag klarar av att återskapa exemplen i min lärobok. Varför påstår jag då att jag behärskar linux för att jag klarar av att återskapa exemplen från läroboken?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag påstår inte att jag kan räkna för att jag kan skriva av läroboken. Jag påstår inte att jag kan programmera för att jag klarar av att återskapa exemplen i min lärobok. Varför påstår jag då att jag behärskar linux för att jag klarar av att återskapa exemplen från läroboken?

På samma sätt som du lär dig räkna av att skriva av boken tillräckligt mycket, på samam sätt som du lär dig programmera genom att återskapa exemplen tillräckligt mycket; på samma sätt lär man sig Linux av att återskapa exemplen tillräckligt mycket.
Springande frågan är väl om man gjör det tillräckligt mycket eller ej

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

Har själv kört Gentoo en gång i tiden, och jag skulle personligen inte rekommendera det till nybörjare. Huvudsakligen då det kräver alltför djup kunskap om linux alternativt att man skriver ut Gentoo-handboken på ett 30-tal sidor och läser igenom/skriver av den.

Nu talar vi alltså om ett par timmars plagierande innan man ens kan börja använda operativsystemet. Jag tror att många Windows-användare skulle bli uttråkade och tappa intresset totalt innan de ens hade fått ihop en fungerande kärna att bygga vidare på. Inte heller så kul att sitta och knacka tangenter i ett par timmar och upptäcka att någon hårdvara inte fungerar i linux.

Då tror jag mer på Ubuntus idéologi att det ska vara så smärtfritt som möjligt att migrera, och när man väl sitter där med en helt fungerande installation kan man börja skräddarsy operativsystemet efter eget tycke. Det finns fortfarande gott om möjligheter att lära sig hur linux fungerar under skalet, och det är förmodligen lättare att våga experimentera när man enkelt kan reparera systemet (i värsta fall en nyinstallation, och då väljer jag hellre Ubuntus enkelhet före Gentoos tidskrävande tangentknackande) ifall man skulle klanta till det rejält.

Visa signatur

B650M GAMING X AX • Ryzen 5 7600X • Radeon RX 6950 XT • 32GB 6000MHz DDR5 • AP201 • Custom Loop

Permalänk
Medlem

Ubuntu är helt klart en bra dist för nybörjaren, men finns även bra förutsättningar för att gå djupare... man tar det eftersom.

Kört Ubuntu i snart 2 år, så är väl inte nybörjare längre, men ser ingen bra anledning att byta heller. Def att rekomendera.

Du kan ju även byta WM om du vill, har kört fluxbox ett tag på min maskin så, dock så är ju som sagt gnome standard.

Visa signatur

'popular music' is your enemy!

Permalänk
Medlem

När man kan grunderna i Linux så tycker jag för min del att det är bra mycket bättre än Xp på alla sett..

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
När man kan grunderna i Linux så tycker jag för min del att det är bra mycket bättre än Xp på alla sett..

Håller med. Förutom om man ska spela då.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag påstår inte att jag kan räkna för att jag kan skriva av läroboken. Jag påstår inte att jag kan programmera för att jag klarar av att återskapa exemplen i min lärobok. Varför påstår jag då att jag behärskar linux för att jag klarar av att återskapa exemplen från läroboken?

Det lär en iaf hur man följer instruktioner vilket är en underskattad och sällsynt egenskap hos många *nix-nybörjare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Nej, du får inte inblick i hur ett linuxsystem fungerar. Du lär dig att skriva av manualen, det är allt.

Bullshit. Människan har i alla tider lärt sig genom att "härma". Att skriva av en text, eller slaviskt följa instruktioner, är hur konstigt det än låter än av de "naturligaste" och bästa sätten att lära sig på.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Bullshit. Människan har i alla tider lärt sig genom att "härma". Att skriva av en text, eller slaviskt följa instruktioner, är hur konstigt det än låter än av de "naturligaste" och bästa sätten att lära sig på.

de är ju klart. Men Som sagt att knåpa med gentoo tar tid. Många har inte tålamod till det.

Permalänk
Medlem

Tjena,

Jag trodde det skulle vara en isofil när jag ladda ner fast det var det inte, förstår inte riktigt hur man får igång installationen, jag vill ju ha det på skiva med autostart om det går, jag blir iaf inte sur för krångler det är bara att behärks sig och lära sig hur det funkar.. Men det andra systeme nu rekomenderade, vart kan man få tag på det och vad är det för filer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skunk.M
Tjena,

Jag trodde det skulle vara en isofil när jag ladda ner fast det var det inte, förstår inte riktigt hur man får igång installationen, jag vill ju ha det på skiva med autostart om det går, jag blir iaf inte sur för krångler det är bara att behärks sig och lära sig hur det funkar.. Men det andra systeme nu rekomenderade, vart kan man få tag på det och vad är det för filer?

Va? Vad är det du har laddat ner egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nienithaur
Bullshit. Människan har i alla tider lärt sig genom att "härma". Att skriva av en text, eller slaviskt följa instruktioner, är hur konstigt det än låter än av de "naturligaste" och bästa sätten att lära sig på.

Att lära sig utantill är inte detsamma som att förstå. Det verkar väldigt många gentoofanatiker ha svårt att förstå.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Jag påstår inte att jag kan räkna för att jag kan skriva av läroboken. Jag påstår inte att jag kan programmera för att jag klarar av att återskapa exemplen i min lärobok. Varför påstår jag då att jag behärskar linux för att jag klarar av att återskapa exemplen från läroboken?

Du vet, det finns folk som gör sitt bästa för att förstå exemplen i läroboken, istället för att bara kopiera dem och gå vidare. Till och med de senare snappar säkert upp ett och annat nyttigt på vägen. Även om du bara följer instruktionerna i Gentoo-handboken så ger det dig säkert lite ny kunskap, speciellt om du kört något annat Linux-system tidigare.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk

Jag körde Gentoo som en av mina första distar. Anledningen till att jag lärde mig så mycket av det är att jag var nyfiken och undersökte filsystem och konfigurationsfiler efter olika steg. Om man endast slaviskt följer instruktionerna utan att reflektera en sekund över vad man gör lär man sig ingenting. Om man istället intresserar sig för tillvägagångssättet och kompletteringsläser information från andra källor skapar man sig en grundläggande förståelse för hur ett *nix-system fungerar. Det finns människor av båda sorterna. För övrigt tvingar Gentoo användaren att läsa och konfigurera själv på ett annat sätt än många andra distar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Håller med. Förutom om man ska spela då.

Jag har provat Cedega lite och det funkar mycket bra inga som helst problem..så spelen fungerar ju ochså

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 100mbit
Jag har provat Cedega lite och det funkar mycket bra inga som helst problem..så spelen fungerar ju ochså

Njae alla spel funkar inte och man får sämre fps också, iom att du emulerar spelet.

Permalänk
Medlem

Den största skillnaden mellan linux och Windows är att de program med filändelsen .exe som Windows använder inte fungerar i linux. Det går ibland att starta dem ändå med hjälp av ett program som heter Wine, men det fungerar i regel inte så bra om man inte pillar en massa.

Istället rekommenderas att man hittar andra program som är kompilerade för linux. Webbläsare finns det många av, likaså mailprogram, officeprogram osv. Dessa är nästan alltid gratis och fungerar ofta bättre än motsvarande produkt till Windows, som man får betala för. Det enda som egentligen saknas är spel. Om du spelar mycket så kan det vara bra att ha Windows kvar på en del av datorn (dual boot). Du får då välja operativsystem när datorn startas.

Ubuntu är en bra distribution att börja med, så där tycker jag du har valt rätt. Det man måste göra för att få en fungerande CD är att bränna iso-filen på ett speciellt sätt. I Nero tror jag det heter "burn CD image" eller liknande (det är alltså INTE bara att kopiera filen till CD:n). När du väl lyckats bränna den är det bara att stoppa in den i datorn och starta om, så kommer ett lättförståeligt installationsprogram att dyka upp.

Lycka till!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Att lära sig utantill är inte detsamma som att förstå. Det verkar väldigt många gentoofanatiker ha svårt att förstå.

Jag lärde mig då en massa när jag installerade Gentoo iaf, vilket var mitt första försök på Linux.
Fast det är klart, jag läste allt imellan de "fasta instruktionerna" också, du kanske borde prova det någon gång? De beskriver oftast där vad som händer när man skriver ett kommando..

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gibbon87
Jag lärde mig då en massa när jag installerade Gentoo iaf, vilket var mitt första försök på Linux.
Fast det är klart, jag läste allt imellan de "fasta instruktionerna" också, du kanske borde prova det någon gång? De beskriver oftast där vad som händer när man skriver ett kommando..

Ifall du har missat det så har jag kört gentoo i ungefär 2 år.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.