3D Studio Max, rendera i 1920x1080?

Permalänk
Medlem

3D Studio Max, rendera i 1920x1080?

Nu är det så att jag gjorde en logga i helgen till ett "filmbolag" jag och en kompis har. Sekvensen är 12s där en kamera åker längs med en text för att sedan zooma ut, väldigt simpelt. Nu renderade jag den precis i 1920x1080 i okomprimerad .AVI vilket resulterade i en 1,7Gb stor fil.

Denna fil kan jag inte ens kolla på. Detta då jag antar att hårddisken inte hinner med. Ca 142Mb/s dvs ca 1133Mbit = 1,13Gbit.

Det tog lite över en timme att rendera sekvensen på burken i sign.

Hur ska jag lyckas spara sekvensen i HD (1920x1080) i ett format som går att handskas med? Det ska senare läggas in i ett HD-projekt i Adobe Premiere. AVI och .MOV är de enda alternativen jag har att spara i. .WMV är ju annars bra men jag antar att det är en relativt förstörande komprimering.

Några tips eller råd?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

rendera ut till bilder, 1 bild per frame, och sätt sedan ihop dom till en film i Video Post eller något externt videoredigeringsprogram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
rendera ut till bilder, 1 bild per frame, och sätt sedan ihop dom till en film i Video Post eller något externt videoredigeringsprogram.

Hm, okej. Har någon ett förslag på vad man ska sätta ihop dem till när man väl renderat dem som bilder? Vilket format som är bäst vid videoredigering och HD? Något program som klarar detta (om nu inte ditt förslag skulle kunna det, har inte testat)?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

.tga isåfall, det är inget förstörande format men det är grymmt stort.

Annars kan du rendera en till gång i DVD upplösning och redigera i det.
Sen när du ska rendera så importerar du din HD fil och renderar den.
Blir mycket smidigt att arbeta på detta sättet.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
.tga isåfall, det är inget förstörande format men det är grymmt stort.

Annars kan du rendera en till gång i DVD upplösning och redigera i det.
Sen när du ska rendera så importerar du din HD fil och renderar den.
Blir mycket smidigt att arbeta på detta sättet.

Mjo, det är precis så vi gör. Men det jag undrar över är hur jag ska hantera HD-formatet när det väl läggs in. 1.7Gb är ju inte direkt vad man tänker använda. Det går inte att använda snarare. 8s var animationen. Så någon normal bitrate på 8-10 Mbit/s är väl vad man ska ha. Eller?

När du säger .tga, du menar du när jag sparar bilerna? Men sen när jag samanfogar dem, vad ska jag spara i då? Framför allt, vilka program kan göra detta? Det som tipsades om ovan lyckades jag inte hitta.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Behöver du ha den i så hög upplösning? Behöver den vara okomprimerad?

Visa signatur

Tidigare medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ickx
Behöver du ha den i så hög upplösning? Behöver den vara okomprimerad?

Så hög uppslöning, ja.
Okomprimerad, nej.

Upplösningen är definitiv men bitraten ska ju fortfarande vara så att hårddisken klarar av att läsa den. Nu t.ex. är det 1.7Gb på 8s. Det är inget som går att titta på direkt. Samtidigt ska det inte vara så hårt komprimerat att datorn inte pallar just av den anledningen. WMV-formatet funkar ju bra men det går inte att välja i 3D Studio Max direkt. Det vore ju lättast att exportera direkt därifrån.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Aldrig stött på begreppet att en video är så hårt komprimerad att datorn inte klarar av
att spela det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Aldrig stött på begreppet att en video är så hårt komprimerad att datorn inte klarar av
att spela det

Inte?
Testat att spela upp WMV 1080i/p på t.ex. en 500Mhz:are?

Räcker nog med en 2Ghz P4 för att inte palla. (1080, 720 lär funka)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Garnax
Aldrig stött på begreppet att en video är så hårt komprimerad att datorn inte klarar av
att spela det

'

det är inte problemet, det är att den är så okomprimerad att datorn inte klarar av det

har aldrig använt premiere själv men det borde väl gå att ladda in bildsekvenser.. går iallafall i after effects, sen är nog quicktime ett bra val när du ska ha det komprimerat (quicktime 7 introducerade en rätt het komprimerare, minns inte namnet, men imponerande kvalité/storlek), det används iallafall som standard i branschen när det ska vara komprimerat..

Men vad är problemet, 3dsmax -> premiere eller premiere -> kund?

Permalänk
Medlem

johle. töm din inkorg.
Förövrig håller jag med er till fullo vad ni har skrivit här =P

Visa signatur

Kottar är mer än bara djur.

Permalänk
Medlem

Spara filen med MPEG2-komprimering istället då.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Spara filen med MPEG2-komprimering istället då.

Hm okej. Det finns inget alternativ med .MPEG/.MPG men däremot MPEG-kodning och filformatet .AVI.

Testar att rendera i MPEG4 för tillfället, vi får se hur det blir.

När man väljer Quicktime i 3D Studio Max kan man inte ställa in något så jag vet inte hur jag ska göra.

Jag fattar faktiskt inte hur jag ska spara renderingen som bildfiler, men det går väl att läsa sig till rätt lätt antar jag. Hade för mig att jag såg det nånstans men nu hittar jag det inte.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Ok, steg för steg:

1. Rendera ut i den upplösning du vill ha, i antingen .tga eller .png (av någon anledning kan det bli färgskiftningar mellan de formaten när man renderar ut från MAX, och lågt komprimerad png blir nästan lika bra som tga, och det stöder alphakanaler lika bra som tga)

2. Det kommer sluta med att du har en massa bilder som heter "film00001 - film03452". Öppna premiere, importera, markera rutan "import as sequence" eller vad den nu heter, och markera alla bilderna.

3. Premiere kommer att tugga en liten stund och sen har du hela sekvensen som en en "video-fil".

4. Rendera i Premiere och Exportera ut som .avi med nån schysst codec.

(5.) Om du vill kan du sedan konvertera filen till mpeg2 för att köras på DVD, eller konvertera till wmv i MovieMaker, helt beroende på vad du ska ha det till. Och nej, wmv är inte ett dåligt format, men du måste veta vad du ska ha det till, och det blir aldrig bättre än originalet. Du kan göra wmvkomprimering nästintill felfri (relativt sett till hur mycket den komprimerar).

Permalänk
Medlem

Tack =D Ska testa det WMV är inte dåligt, det vet jag. Det är väldigt bra kvalité/storlek-ratio på det formatet. Speciellt för HD är det ju bra För tillfället renderar jag filmen i okomprimerad .AVI (startade innan jag läste detta inlägg) för att testa lägga in i premiere och spara i 1080 i WMV. Jag får se hur det blir... Runt 4Gb lär det bli (AVI) Förlängde sekvensen...

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.