Sett på mitt sätt - Resident Evil

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Moses
Inte så begåvat att såga spel utan att ha spelat det, kan ju tyckas.

Resident Evil känslan är ju intakt när du väl sitter där och spelar. Visst, det är inte Zombies längre, det är bönder, men det är inte bönder i verklig mening. Det är bönder som beter sig som Zombies på grund av det som lever i dem. Alltså, för att inte säga för mycket, handlingen är förbannat bra, och inte alls så 'förändrad' som man kan tro. Det är fortfarande en slags sjukdom, men den här gången går den att styra, av de onda böndernas vidriga ledare.

Sen att spelet är ruskigt bra, man för första gången kan sikta vettigt och det ser ut som det gör, bidrar ju inte till det sämre.

Av det jag läst och sett så verkar betoningen i RE4 ligga på action. Jag har inte sågat spelet utan bara sagt att det verkar vara för mycket av just action och för lite av det gamla Re. Kan ju ta Tomb Raider som exempell, 1 och 2:an var bra spel sen kom de andra och känslan från de första 2 spelen var som bortblåst. Som tur är verkar det nya Tomb Raider Legend återgå till gamla Tomb Raider men med klart mycket snyggare grafik. Och det hoppas jag Re gör med del 5 i serien. För er som gillar denna typ av spel så kommer det att komma ett nytt Alone in the dark spel (Re har ju en del att tacka Aitd för) hoppas bara att det isf kommer till andra format än Xbox 360. Det verkar finnas en del i Re 4 som sagt som inte är så tilltalande men det finns oxå sånt som gör det. Jag tror jag väntar tills det kommer på pc (vilket det ska göra om Capcoms uttalande stämmer) så man kan testa ett demo på det, iaf hoppas jag att det kommer ett demo på det:)

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Resident evil serien lider av "hjulben och gråben-syndromet", dvs helt ologiska pussel och dominoeffekter.

Typ, dra i spaken som aktiverar hissen, som för ner 4 skålar från statyns huvud, placera några diamanter i dem i rätt ordning, kuta 3 varv motsols samtidigt som du hoppar på ett ben och och bla bla.

Vem fan skulle ha konstruerat en sån massa dynga, och till vilken nytta?

Nej fram för lite realistiska logiska pussel.

Dock gillar jag 4an i serien, kanske för att den har minst tröga pussel.

Men oxå för att dom ÄNTLIGEN övergivit den irriterande kameran som byter vinkel hela tiden (ofta till en sämre vinkel dessutom) så att man känner sig helt groggy när man spelar.

Mkt bra idé med lasersikte och att styra det själv.

Tyvärr tycker jag 4an tappar lite mot slutet eftersom det börjar likna "gamla" RE för mkt, med alla laboratorier och tråkiga korridorer.

Häftigare att vara ute i skogen, och bland stugor i byn. Lortigt och massa galna bönder - helballt!
Litet minus bara för b-films dialogen. "Cool amerikan med hård röst räddar den dumma blondinen, och droppar några fräcka one-liners" etc.

Hoppas 5an har alla fördelar från fyran, + att dom tagit bort de dåliga bitarna.

Då blir det toppen.

Visa signatur

a64 3500+ 1gig RAM corsair (2x512 dualch.) dfi infinity mobo. gainward 6800U pcie

Permalänk
Medlem

Jag gillar resident evil serien skarpt. Mest för att storyn är bra och det är lite vändningar hit o dit. Sen kan man väl hålla med om att en del pussel är lite ologiska men det bryr man sig inte om när man spelar.

Håller på och spelar Cold Fear nu, en resident evil klon som är riktigt bra faktiskt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag gillar resident evil serien skarpt. Mest för att storyn är bra och det är lite vändningar hit o dit. Sen kan man väl hålla med om att en del pussel är lite ologiska men det bryr man sig inte om när man spelar.

Håller på och spelar Cold Fear nu, en resident evil klon som är riktigt bra faktiskt.

Hahahaha
fan kommer precis hem med Cold Fear nu
ska installera det
är det lika bra?
menar, är det som Resident Evil 1 och 2 t.ex?
eller mer åt 4:an? :/

Angåneende Outbreak som många nu tjatar om..
tror INTE det finns någon som i europa som vill köpa detta spel, inte för att det är tråkigt, utan för att MULTIPLAYER-delen inte funkar inom europa.. varför?
Det får ni fråga någon som vet :/
Så.. Inget outbreak

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AJL
Hahahaha
fan kommer precis hem med Cold Fear nu
ska installera det
är det lika bra?
menar, är det som Resident Evil 1 och 2 t.ex?
eller mer åt 4:an? :/

Angåneende Outbreak som många nu tjatar om..
tror INTE det finns någon som i europa som vill köpa detta spel, inte för att det är tråkigt, utan för att MULTIPLAYER-delen inte funkar inom europa.. varför?
Det får ni fråga någon som vet :/
Så.. Inget outbreak

cold fear är faktiskt rätt bra imo... Känns defenetivt RE när man sitter och lirar... fast "zombierna" går på typ, speed eller nått... (som om inte att bara vara odöd var illa nog, nu knarkar de också)
spelade dock inte klart det pga fobi för überäckliga gammla rostiga båtar...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
cold fear är faktiskt rätt bra imo... Känns defenetivt RE när man sitter och lirar... fast "zombierna" går på typ, speed eller nått... (som om inte att bara vara odöd var illa nog, nu knarkar de också)
spelade dock inte klart det pga fobi för überäckliga gammla rostiga båtar...

ok.. för att citera början på Cold Fear..
gick kanske 4 minuter in i spelet
sen fick jag någon slags panik och kastade mig på Alt+F4
ska lugna ner mig lite och prova igen snart
verkar grymt skoj dock

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk
Medlem

cold fear verkar ballt om man har nerverna, jag har det inte men polarn har det så jag kollade på han och det verkar bra med ganska så läskigt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet vart man kan köpa den där Resident Evil-boken som kom ut för några år sen? (eller det kanske finns flera?)
Den förklarar handlingen genom 1,2 och 3 vill jag minnas.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Jag hittade precis en shotgun i Cold Fear så nu är det definitivt Resident evil känsla :D. Blodet stänker duktigt.

Spelet skiljer sig från tidiga RE i att man kan sikta ordentligt med vapnen. lasersikte och grejer.
Zombisarna är mycket snabbare men det värsta är att när man skjutit en så kryper det ibland ut ett litet kryp från huvet och hoppar på en. Och man måste skjuta dom i huvudet annars reser dom sig upp om och om igen.
Sen ibland kommer det en massa knäppa ryssar och skjuter på en som man måste droppa.
Dumt sparsystem har det dock då man bara får spara vid vissa tillfällen och inte alltid när man själv vill.

Jag har inte testat RE 4 men får väl köpa en PS2:a sen så man kan göra det.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Är det någon som vet vart man kan köpa den där Resident Evil-boken som kom ut för några år sen? (eller det kanske finns flera?)
Den förklarar handlingen genom 1,2 och 3 vill jag minnas.

www.sfbok.se finns det en del Resident Evil-pockets, jag antar att du menar dem.

Visa signatur

Receptforum - Om maten själv får välja

http://www.receptforum.se

Permalänk
Medlem

tacktack! förmodar att dom är på engelska?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

killawife: Låter ju nästan som RE4 och enligt en trailer såg det ganska likt ut om man tänker på styrningen osv från RE4. Har själv funderat på att köpa Cold Fear ett par gånger men det har alltid kommit ett annat spel ivägen, är spelet värt sin slant då?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag hittade precis en shotgun i Cold Fear så nu är det definitivt Resident evil känsla :D. Blodet stänker duktigt.

Spelet skiljer sig från tidiga RE i att man kan sikta ordentligt med vapnen. lasersikte och grejer.
Zombisarna är mycket snabbare men det värsta är att när man skjutit en så kryper det ibland ut ett litet kryp från huvet och hoppar på en. Och man måste skjuta dom i huvudet annars reser dom sig upp om och om igen.
Sen ibland kommer det en massa knäppa ryssar och skjuter på en som man måste droppa.
Dumt sparsystem har det dock då man bara får spara vid vissa tillfällen och inte alltid när man själv vill.

Jag har inte testat RE 4 men får väl köpa en PS2:a sen så man kan göra det.

Har hört en del om Cold Fear och det verkar råda delade meningar om ifall det är bra eller inte. Vissa beskriver det som Resident evil till sjöss medans andra säger att det är en dålig efterapning av orginalet. Det ska ha en viss skrämselfaktor med så det låter ju rätt så intressant.

Angående Re4 så kommer detta och även Devil May Cry (osäker på vilka delar) till pc iom att Capcoms uttalande men som alla vet så kan det hända mycket inom datorbranschen tyvär.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Skulle vara roligt att veta hur dom gör med styrningen till RE 4 om det nu portas till PC, om man nu aimar med hjälp av musen så borde det väl bli ganska simpelt?

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Skulle vara roligt att veta hur dom gör med styrningen till RE 4 om det nu portas till PC, om man nu aimar med hjälp av musen så borde det väl bli ganska simpelt?

Generellt så brukar portningar inte bli så bra, iaf inte då de portade Re 1-3 till pc. Som tur är finns det även lyckade exempell på portningar då de som portat spelen har sett till att det är anpassat för en pc. Kotor är en sån portning och även Riddick. Hoppas Capcom anpassar spelen till pc och inte bara portar rätt av. Ja risken finns väl att spelet kan bli för simpelt pågrund av musens överlägsna snabbhet och precision så man får väl hoppas att Capcom balanserar detta lite.

Edit: Detta är från Pcgamer.se
"Ubisoft kommer med glädjande nyheter för alla som velat se Resident Evil 4 portat till PC. Den stora utgivaren har lyckats säkra flera kända konsoltitlar via ett avtal med Capcom. Förutom det kända skräckspelet kommer även Onimusha 3: Demon Siege och Devil May Cry 3: Dante´s Awakening Special Edition att lanseras för PC. Först ut blir Onimusha 3 som ska släppas redan denna månad. Vi hoppas innerligt att det blir bra och genomtänkta portningar."

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag har inte testat RE 4 men får väl köpa en PS2:a sen så man kan göra det.

om du inte har något av dem i nuläget så köp en GC istället.. Snyggare grafik, jag personligen tycker dessutom att kontrollerna i PS"-versionen känns mysko...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Har hört en del om Cold Fear och det verkar råda delade meningar om ifall det är bra eller inte. Vissa beskriver det som Resident evil till sjöss medans andra säger att det är en dålig efterapning av orginalet. Det ska ha en viss skrämselfaktor med så det låter ju rätt så intressant.

Angående Re4 så kommer detta och även Devil May Cry (osäker på vilka delar) till pc iom att Capcoms uttalande men som alla vet så kan det hända mycket inom datorbranschen tyvär.

Det är resident evil till sjöss, och resident evil är ju knappast dåligt

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Gamecube? Nä tack.

Köper ju bara en PS2:a för resident evil, gran turismo och metal gear solid isåfall. Jag hade en på gång för 500:- för ett tag sen men den blev såld

Om Cold Fear är värt pengarna? Det beror ju på hur mycket man betalar. Men det är kul att spela och gillar man Resident evil så kommer man nog inte att ångra sitt köp.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jag har inte testat RE 4 men får väl köpa en PS2:a sen så man kan göra det.

Ska du ha det bara för RE4 så skaffa en Gamecube istället :). Billigare och bättre :P.

Visa signatur

guisepppe @ Xbox Live.
PSN: guisepppe.
Ahriana @ Azjol-Nerub.

Permalänk

Off topic:
Har för mig att Cold Fear finns på pc men hittar inget om det ens på Ubisofts hemsida. Finns det bara på konsol? Har läst att Ps2 versionen har längre laddningstider, hur funkar det att spela i övrigt? Segas det ner nåt när det är mycket som händer?

On topic:
Det finns inget spelbart demo på Re4 till ps2?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

CorranHorn: Ja det finns till PC för en sketen summa som 109kr. http://www.megastore.se/template/next,Product.vm?itemid=96002...

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
CorranHorn: Ja det finns till PC för en sketen summa som 109kr. http://www.megastore.se/template/next,Product.vm?itemid=96002...

Konstigt att jag inte hittade nåt om det på Ubisofts hemsida, iaf tack för infon=).

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk

Vänta dig inte att Cold Fear är bra Kanske kan framkalla någon rysning dock.

Permalänk
Medlem

Jodå det är bra. Skulle ge det 7,5/10 i betyg. Inte det bästa man spelat men bättre än Dino crisis och roligare än F.E.A.R faktiskt. Fast inte lika snyggt.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Jodå det är bra. Skulle ge det 7,5/10 i betyg. Inte det bästa man spelat men bättre än Dino crisis och roligare än F.E.A.R faktiskt. Fast inte lika snyggt.

ahh! Dino Crisis! vilka minnen är det några fler här inne som provat på det?
Synd bara att uppföljaren var så sämst, jag och en polare körde igenom det på bara några timmar, och hade inte några likheter alls med orginalet

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

Tipsa gärna om flera skräckspel

Resident Evil (Alla)
Cold Fear
Silent Hill (Alla)
Project Zero (Alla)
Forbidden Siren
Haunting Ground

Dessa e alla serier jag kört och jag rankar då

1: Resident Evil Orginalet
2: Silent Hill
3: Residen Evil 2
4: Silent Hill 2
5: Project Zero

Har lirat RE4 men tyckte de spelet inte alls va i klass med ngt av dessa listade spel...
Tycker de va mera likt Doom/F.e.a.r typ...
Men som sagt de e ju olika åsikter

Visa signatur

Rock On!

Permalänk
Medlem

Vill fortfarande veta om någon här på forumet har provat RE-outbreak skulle vara roligt att veta om det överhuvudtaget är spelvärt offline.

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatzoN
Vill fortfarande veta om någon här på forumet har provat RE-outbreak skulle vara roligt att veta om det överhuvudtaget är spelvärt offline.

Har både 1an och 2an till ps2 och dem e värdelösa...

utan hdd så e laddningstiderna helt under all kritik!
akta dej

Visa signatur

Rock On!

Permalänk

Nån som har nå tips vart man kan få tag på typ alla Resident evil spel? Jag har letat som en tok men dom jag hittar har vart för dåliga i skicket eller på tok för dyrt, 200-250 kr för Resident Evil är i min mening på tok för dyrt för ett så passa gammalt spel även om det är bra som fan.

Finns RE 1 till ps2? Alltså PS2 version?

Fan jag kom ihåg när jag å morsan var ute på landet mitt ute i bushen i en mini stuga å jag hade playstationet och resident evil med mig som enda spel. Det var vinter dessutom, skräcken var genomgående. Var typ 10 bast å det var sent och kollsvart över allt. Det var fan inte kul, fy fan vad jag var rädd. Har nog aldrig vart så rädd i mitt liv haha, att morsan dessutom älskar att skrämma mig gjorde inte saken bättre haha usch vad hemsk den natten var haha.

Visa signatur

AMD 64 3200+ "Venice", Antec Sonata II, 80 Gb Maxtor diamond plus 9,Western digital 200GB, MSI GeForce 6800GT, Maya MkII ljudkort, Abit ATX K8T800 Pro, Twinmos 2 GB, Samsung 913N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tandapa
Har både 1an och 2an till ps2 och dem e värdelösa...

utan hdd så e laddningstiderna helt under all kritik!
akta dej

förstog väl det då ger jag fan i dom så länge, tills de ligger i nån fyndlåda

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MugiMugi
4an är det enda jag inte spelat igenom, är skaaaaaarpt besviken på det, inte Resident evil i huvud taget, ganska grymt lässen att det nu knappt inte finns några spel i den har grenen kvar >< Förutom silent hill då :/

Resident Evil Zero samt Remaken på 1an är de absolut bästa i serien, 1an var grymt bra men remaken var bara totalt underbar.

mm å 5'an verkar bli lika dan't