Permalänk
Medlem

Noka 5140 problem

Hoppas det här hamnar i rätt forum nu, men det tror jag.

Saken är den att min far har ett litet problem med sin mobiltelefon. Mobiltelefonen har han via sitt arbete, och är en Nokia 5140. Det hela började för några veckor sedan när min mor beklagade sig över att hon fått en massa MMS av farsan mitt i natten, detta avfärdade vi dock som rent kvinno-babbel.

I morse vaknade jag 07:00 av att jag fick ca 10 stycken MMS från min fars mobiltelefon. Lagom roligt. Sedan dess har det droppat in ca 10 nya i timmen. Detta börjar bli lite smått jobbigt. Vi har provat att slå av hans telefon och då slutar det, givetvis. Men på en gång den är igång så börjar terrorn på nytt.

Så, någon som vet om det finns några dokumenterade fall av virus för den här mobiltelefonen? Sökte lite google men hittade inte så mycket matnyttigt. Telefonen använder sig inte av Symbian så jag tycker det verkar lite väl otroligt att ett virus skulle ha slagit till.

Cheers.

Permalänk
Medlem

Lämna in den på nått serviceställe för Nokia. Den verkar ju ha fått nån mjukvaruknäpp.

Visa signatur

Rigg: ASUS ROG Strix B660-I Gaming WIFI | i5 12400F | Corsair Vengence DDR5, 32 GB | nVidia Geforce GTX 1060 3GB | Samsung 980 PRO, 1 TB

Permalänk

Jag vet vad problemet är! Hände med mig med... Såhär. Din far har ditt och din mors telefonnr i telefonboken.

De senaste 2 smsen han skickade va till er. Grejen är (du vet vad en delivery report är va?) att när de skickades så fick mobilen ingen verifiering att smset eller mmset kommit fram. Den skickar alså det på nytt hela tiden.

För mig slutade det helt plötsligt efter ett dygn. Jag tycker du ska kontakta din operatör då det förmodligen är det som är problemet för de är de som kan stoppa det. Om du inte vill det så kanske du kan ta bort sms/mms inställningar elelr fabriksåtersätlla telefonen (via inställningsmenyn) så borde det bli normalt. Prova det och skriv sedan här igen!

EDIT: Stavfel

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otidblom90
Jag vet vad problemet är! Hände med mig med... Såhär. Din far har ditt och din mors telefonnr i telefonboken.

De senaste 2 smsen han skickade va till er. Grejen är (du vet vad en delivery report är va?) att när de skickades så fick mobilen ingen verifiering att smset eller mmset kommit fram. Den skickar alså det på nytt hela tiden.

För mig slutade det helt plötsligt efter ett dygn. Jag tycker du ska kontakta din operatör då det förmodligen är det som är problemet för de är de som kan stoppa det. Om du inte vill det så kanske du kan ta bort sms/mms inställningar elelr fabriksåtersätlla telefonen (via inställningsmenyn) så borde det bli normalt. Prova det och skriv sedan här igen!

EDIT: Stavfel

Har han i gång den jämt? Nokias lurar har en tendens att bete sig underligt om man inte kallstartar om dem emellanåt (ta ur batteriet en stund).

Nu skriver du ju att otyget slutar när du stänger av den, men det kan vara värt ett försök

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Medlem

Operatörsproblem säger jag.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scalp
Har han i gång den jämt? Nokias lurar har en tendens att bete sig underligt om man inte kallstartar om dem emellanåt (ta ur batteriet en stund).

Nu skriver du ju att otyget slutar när du stänger av den, men det kan vara värt ett försök

Han har nog haft den igång det senaste halvåret utan omstart. Sa åt honom att starta om den idag, så det gjorde han. När han slog på den fick jag en ny skur med MMS. Sen provade han att ta bort bilden som skickas, då upphörde det.

Saken är dock den att han aldrig skickat bilden i fråga till mig, så någon verifierings-grej verkar det otroligt att det ska vara. Fick totalt ca 40 mms innan skiten gav upp. Verkar som om det är tyst nu iaf. Han ska få den utbytt, så vad det än är bör det försvinna.