Vilken Windowmanager har du 0.9 edition

Permalänk

Vilken Windowmanager har du 0.9 edition

Vilken windowmanager använder du och varför?

själv kör jag Gnome i ubuntu för att den kom som default och jag gillar den bättre än KDE, KDE är för mycket windows....

På andra OS och andra datorer kör jag XFCE och fluxbox, XFCE för att det är lätt att sätta upp och tar lite minne. Fluxbox vet jag inte, men jag tycker den är bra, snabb, lätt att confa och så gillar jag tab-funktionen
ska lära mig fvwm för den verkar ballare

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Fluxbox

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

KDE, använder sällan linux dock.. :/

Permalänk

Openbox för tillfället.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

KDE eller Gnome, kan fortfarande inte bestämma mig..

XFCE4 för äldre burkar.

Permalänk
Medlem

Fluxbox!
Nöjd med smidigheten o snabbkommandona osv. Inget att klaga på direkt.

Trivdes rätt bra med XFCE4 tidigare men den fuckade upp mitt quake3 då jag inte fick återställd upplösning när jag stängde spelet :I
Visade sig försvinna när jag bytte till gnome/kde/flux osv

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

PekWM

Visa signatur

8D

Permalänk
Medlem

fluxbox

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

KDE och PWM

KDE för att det är den skrivbordsmiljö som helt enkelt funkar bäst för mig, och PWM för att den är underbart lightweight och enkelt och smidigt kan styras mha tangentbordet.

Permalänk
Medlem

flux über alles

Visa signatur

peter@server ~ $ uptime
22:26:14 up 30 days, 21:28, 4 users, load average: 21.77, 42.33, 26.94

Permalänk
Hedersmedlem

WMII.

Skulle använda F(?)VWM om den hade stöd för tiling. Får ta och skriva en tiling-modul till den.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

Bra initiativ! Vacklar lite mellan pekwm, xfce och Gnome. Gnome är kanon men känns inte speciellt spännande. xfce gillar jag för att det är mer avskalat, bättre optimerat, samt pga. dra-fönstret-till-en-ny-virituel-desktop funktionen ;). pekwm har jag inte testat, men jag är ett fan av minimalism, och det ser helt klart väldigt rent ut. Men jag oroar mig lite att det är på bekostnad av användarvänligheten. Så som det ser ut nu lutar det helt klart åt xfce. Men jag kommer helt klart att provköra pekwm.

(Röstar på xfce)

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

Fvwm på bärbara och gillar det hur mycket som helst tackvare dess config möjligheter. Har skalat av en massa och fått till en conf som inte har för mycket krims krams utan fokuserar på innehållet.
På min WS har jag inte riktigt fått till någon bra fvwm conf så där kör jag mest fluxbox.
Röstade dock på fvwm för jag gillar den mer.

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

Fan :/ Vill se mer som kör Enlightenment, Känner mig rätt ensam om det just nu

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Openbox, alltid. ^^ På alla burkar jag kör med grafiskt interface så är det alltid openbox som åker dit.. mest pga dess underbara snabbkommandon och fönsterhantering som jag blivit grymt beroende av.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Fan :/ Vill se mer som kör Enlightenment, Känner mig rätt ensam om det just nu

Jag har fungerat på det faktiskt. Var på vippen att inkludera det i mitt tidigare inlägg. Det enda som avskräcker mig är att det fortfarande verkar vara väldigt ofärdigt? Lite som med xgl och compiz, hade gärna kört det, och kommer garanterat göra det, men just nu känns det inte tillräckligt moget.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

openbox använder jag för tillfället med pypanel och lite annat krimskrams

Visa signatur

Grejer jag tycker om: OpenBSD, FreeBSD samt Gentoo

Permalänk

Ingen för tillfället, men den jag tycker bäst om är Fluxbox.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig av FVWM för att den kan göra allt jag vill och jag slipper en massa annan skit jag inte vill ha med.

Permalänk

Aqua/Finder

(okej, lite Gnome blir det ibland på en av burkarna)

W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
WMII.

Skulle använda F(?)VWM om den hade stöd för tiling. Får ta och skriva en tiling-modul till den.

Ja du får ta och göra det snart...
WMII btw... (frälst)

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk

KDE - enda jag nöjt mig med, likheten med Windows som nämns finns där bara om du själv vill det. Gillar KDE:s IO-slavar hårt, ex fish:// (ssh goes graphic), svn+ssh:// etc, allt åtkomligt från vilket kde-program som helst, finns även IO-slavar för t ex Beagle, Kat etc (skönt med en beagle-sökning direkt i öppna-fildialogen).

Permalänk
Inaktiv

fluxbox.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peppelorum
KDE - enda jag nöjt mig med, likheten med Windows som nämns finns där bara om du själv vill det. Gillar KDE:s IO-slavar hårt, ex fish:// (ssh goes graphic), svn+ssh:// etc, allt åtkomligt från vilket kde-program som helst, finns även IO-slavar för t ex Beagle, Kat etc (skönt med en beagle-sökning direkt i öppna-fildialogen).

Underbart, så ska ett rikigt Desktop-OS kunna göra tycker jag, verkligen.
Klart man ska kunna smb:// browsa in på en maskin, eller varför inte ssh som du säger nu.

Inget DE-OS (Desktop-Envoriment-OS) är komplett utan IO-slavar. En av de största anledningnarna till att jag gillar KDE så.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv

Jag har två fönsterhanterare som jag gillar: FVWM och TWM. FVWM för att det är konfigurerbart till oändlighet, erbjuder möjligheten att skapa enkla moduler, tar inte en evighet att kompilera och kräver ganska lite av maskinen. TWM för att det erbjuder precis det man behöver, "no more, no less".

Jag har testat Gnome och KDE, och de har potential men jag har alltid tröttnat på dem efter några dagar och återgått till FVWM.

Permalänk
Medlem

Jag vandrar mellan KDE, gnome och fvwm på laptopen, och jag har kört KDE stadigt på min stationära dator väldigt länge nu.

KDE rockar!

Btw, pröva nya alphan av kopete - stöd för adium xs message styles per default, riktigt trevligt!

Visa signatur

There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors.

@oscar:prutt.party / monotux@freenode

Permalänk

KDE har jag fastnat för. Det finns några saker som gör livet så mycket enklare, t.ex. kioslaves som redan nämnts, drag-and-drop lite här och där, kparts-tekniken... Ju mer man använder det, desto mer genialiska funktioner hittar man.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.