Permalänk

UPC uppgraderar sitt nät!

Mellan vecka 10 och 15 kommer UPC Sverige AB att utföra service- och uppgraderingsarbeten i nätet.

UPC förbereder för docis 3.0 och kommer uppgradera stora delar av nätet.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Inaktiv

skoj nyhet för er som har sådant grattis

Permalänk

vilken källa har du för den informationen?

var tydligen: http://drift.upc.se/

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

nee mitt internet var nere så jag ringde och då sa dom att dom skulle ändra till Docis 3.0 dom senaste veckorna , så det skulle förekomma Driftstörningar

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

eftersom docsis 3.0 inte finns ännu kommer nog nog dröja minst ett år innan man ser röken av några snabbare tjänster...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Klarar de nuvarande modemen av docis 3.0 tekniken? Om ni skulle gissa, hur lång tid kan det ta innan UPC börjar pröva och kanske rent utav sälja tjänster som klarar uppåt 100 mbit?

Comhem ska ju börja sälja med den nya tekniken runt årsskiftet om jag förstått det rätt, men man håller redan på och prövar den nere i malmö för fullt.

Visa signatur

SWECLOCKERS
AMD 5800X, Gigabyte GeForce RTX 3080 AORUS MASTER, G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600MHz, Gigabyte X570 AORUS MASTER, Noctua NH-D15, Corsair HX1000 V2, Fractal Design Define 7 TG
Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 5800H | 16GB | RTX 3070 | 165Hz | QHD

Permalänk
Inaktiv

om som nomoreorless säger, att tekniken inte finns? hur kan comhem testa den? :S eller vad har jag missat?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne_Jaha
om som nomoreorless säger, att tekniken inte finns? hur kan comhem testa den? :S eller vad har jag missat?

jag menar att standarden inte är 100% klar ännu, alltså finns inga slutprodukter till salu som kan installeras i nät.

comhem testar ju i sammarbete med cisco ...

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk

UPC sa när jag ringde att dom förberede säg för Docis 3.0 så jag tog som att dom ochså ska testa de

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tartin5
Klarar de nuvarande modemen av docis 3.0 tekniken? Om ni skulle gissa, hur lång tid kan det ta innan UPC börjar pröva och kanske rent utav sälja tjänster som klarar uppåt 100 mbit?

Comhem ska ju börja sälja med den nya tekniken runt årsskiftet om jag förstått det rätt, men man håller redan på och prövar den nere i malmö för fullt.

Dom modem som comhem har klarar iaf INTE docsis 3.0. Så när comhem e klara så måste man byta ut modemen till kunderna.

Finns vad jag vet inga Docsis 3.0 anpassade modem ännu. Men det håller väl cisco på med samtidigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
nee mitt internet var nere så jag ringde och då sa dom att dom skulle ändra till Docis 3.0 dom senaste veckorna , så det skulle förekomma Driftstörningar

bull... shit.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk
Medlem

Finns inga modem varken hos UPC, comhem eller hos övriga marknaden i världen som klarar docsis 3.0 Endast då standarden är satt i sommar kommer modem att börja produceras förutom eventuellt några tidiga testmodem som måste bytas vid varje docsisrevisionsbyte. Eftersom standarden inte är satt så testas bara näten för att se främst eventuella belastningsproblem och hur den lilla befintliga störningen som alltid finns i nätet berör. UPC kommer inte kunna lansera förrän Cisco är klar så lanseringen sker troligen nästintill paralellt med comhem i höst/vinter. Förvisso finns det tydligen två Docsis 3.0 standarder som utvecklas paralellt vad jag förstått och har UPC valt det andra alternativet så vet jag inte hur långt den kommit. De olika standarderna kommer troligen inte vara kompatibla med varandra dock.

Får man spekulera lite så låter det mer och mer som ett eventuellt steg för att kunna införliva UPC av comhem, får väl vänta och se, blir det exakt samma fabrikat på standarden/modemen och UPC lanserar telefoni med så är nog köpet nästintill klart. Skulle bara fattas att UPC börjar byta digital-tv system lite smått vilket är den största skillnaden mellan de leverantörerna i dagsläget. Bredband, grundutbud och nätkonstruktion är förövrigt väldigt lika hos dem.

Sedan tror inte jag heller att razerrazers problem beror på uppgraderingen av nätet inför docsis 3.0 för då är deras tekniker KASS. De befintliga modemen med docsis 1.1 och 2.0 kan inte ansluta på docsis 3.0 alla frekvensband och inte heller till de eventuella testblade som har detta aktiverat på HC. Att slå in ett nytt testblade på HC och ansluta det till nätet skall inte ens de tidigare modemen uppfatta om inte teknikern gjort fel. Det enda som kan beröra vid eventuell uppgradering skulle vara att de splittar vissa noder som de vet kommer bli belastade vid docsis 3.0 lanseringen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

kikar man på deras drift info , så rör sig all avbrott nu TV delen .. så det kanske inte är så långsökt

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem

Hmm... "Mellan vecka 10 och 15 kommer UPC Sverige AB att utföra service- och uppgraderingsarbeten i nätet. För vidare information se respektive område."

Och imorgon skall nätet ligga nere 15min för uppgradering/arbeten i nätet.... tänk om...

Känns dock ändå som om det är en onödig uppgradering då jag anser att framtiden ligger i fiber.

Permalänk

nee kolla Text tv sidan 402 så får du mera informatation

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Och vad står det där då för oss som INTE har UPC. Det på länken i inläggen ovan och nedan säger inte mycket. Vill nog se ett officiellt utlägg om detta först.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

ja du men en undra jue

Hela nätet 2006-03-06 09:00 2006-06-23 15:00 Generellt Info Mellan vecka 10 och 15 kommer UPC Sverige AB att utföra service- och uppgraderingsarbeten i nätet. För vidare information se respektive område.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

kolla på http://drift.upc.se/ där ser ni all info

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phunky
Finns inga modem varken hos UPC, comhem eller hos övriga marknaden i världen som klarar docsis 3.0 Endast då standarden är satt i sommar kommer modem att börja produceras förutom eventuellt några tidiga testmodem som måste bytas vid varje docsisrevisionsbyte. Eftersom standarden inte är satt så testas bara näten för att se främst eventuella belastningsproblem och hur den lilla befintliga störningen som alltid finns i nätet berör. UPC kommer inte kunna lansera förrän Cisco är klar så lanseringen sker troligen nästintill paralellt med comhem i höst/vinter. Förvisso finns det tydligen två Docsis 3.0 standarder som utvecklas paralellt vad jag förstått och har UPC valt det andra alternativet så vet jag inte hur långt den kommit. De olika standarderna kommer troligen inte vara kompatibla med varandra dock.

Får man spekulera lite så låter det mer och mer som ett eventuellt steg för att kunna införliva UPC av comhem, får väl vänta och se, blir det exakt samma fabrikat på standarden/modemen och UPC lanserar telefoni med så är nog köpet nästintill klart. Skulle bara fattas att UPC börjar byta digital-tv system lite smått vilket är den största skillnaden mellan de leverantörerna i dagsläget. Bredband, grundutbud och nätkonstruktion är förövrigt väldigt lika hos dem.

Sedan tror inte jag heller att razerrazers problem beror på uppgraderingen av nätet inför docsis 3.0 för då är deras tekniker KASS. De befintliga modemen med docsis 1.1 och 2.0 kan inte ansluta på docsis 3.0 alla frekvensband och inte heller till de eventuella testblade som har detta aktiverat på HC. Att slå in ett nytt testblade på HC och ansluta det till nätet skall inte ens de tidigare modemen uppfatta om inte teknikern gjort fel. Det enda som kan beröra vid eventuell uppgradering skulle vara att de splittar vissa noder som de vet kommer bli belastade vid docsis 3.0 lanseringen.

Nja håller inte med dig om nätkonstruktion.. Största skillnaden är att comhem har öppen retur till alla och ca 500 kunder/nod medans upc släpper på returen om kunden har internetabonnemang och har minst tredubbla per nod (vilket går då). Uppbyggnaden av Sedan är comhems struktor nästan bara kaskad. Stjärnnät är mycket mer effektivt. Det är mycket mer.. men skulle upc köpas av comhems ägare så skulle det vara ett helvette att bygga ihop

Permalänk

joo det är något du säger med att kaskad kör dom nästan i hela comhems nät men bygga i hopp kan inte bli så svårt kaskad --- > stärnät borde inte vara så svårt i o med att visa comhem lägenheter har stjärn nät i dag

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

mm, men nu är det tyvärr så att servicearbetet är ett helt vanligt servicearbete, och har inte ett dugg att göra med någon uppgradering till docsis 3.0. varför man har något intresse av att sprida sådana lögner vet jag inte, men ja, olika människor går igång på olika sätt.

Visa signatur

"well... whores will have their trinkets."

Permalänk

Är det inte så att företaget som köpte ComSlem också har lagt bud på UPC? eller var det bara den norska delen dom la bud på?

Visa signatur

Netgear CG3100 Cable modem Comhem-- Firmware: 3.9.21.8.V0020

Permalänk
Medlem

Minns ej ang uppköpet men trådspekulationen i grund låg ju i vad uppgraderingen var för något och troligen var det inte nån docsis 3.0 grej iaf.

comhem har stjärnnät på vissa ställen så införlivning av dessa delar är inget problem, behövs inte nån direkt ombyggnad. Visst är stjärnnät bättre men inte på något sätt nödvändigt för docsis 3.0. Man slipper främst slingfel mellan olika uttag om nån renoverar tex. comhem bygger nog inte om något om de tar över UPC. Vissa saker ligger nog i avtal med Brf och fastighetsägare och innan avtalen skrivs om förblir troligen nätet nästan likadant. Observera dock att ett eventuellt uppköp är ren spekulation på nätet i dagsläget. Konkurrensverket är nog det största hindret.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

om upc blir uppköpt , när blir de de i så fall ?

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk

hm, hur skall någon kunna sia om framtiden?????

Visa signatur

https://www.piratpartiet.se/ - Ljuset i politiskt mörka sverige
Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety, deserve neither Liberty nor Safety.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
om upc blir uppköpt , när blir de de i så fall ?

Hur ska vi veta? Framtiden bestämmer.

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Kan ju garanterat säga att comhem inte skulle bygga om till kaskadnät från stärnnät, ge mig endast en vettigt anledning till att de skulle göra det så blir jag imponerad! Att koppla på befintliga föreningar som går under UPC borde vara tämligen enkelt också, samtliga operatörer kör samma teknik (på förstärkningen av signalen samt signalnivåer) så det är bara å gräva sig fram till ÖP'n om det skulle behövas, eller ringa skanova.