Hur dimmar man ett par Cold Cathode rör?

Permalänk
Medlem

Hur dimmar man ett par Cold Cathode rör?

Har ett par 10cm Sunbeam rör jag tycker lyser för starkt, hur dimmar jag ned dem på bästa sätt? Har försökt mäta mig till vilken spänning (samt typ av spänning) de får men har inte lyckats.

Permalänk
Medlem

Du kan använda dig av en fan-controller. Finns på www.gtek.se eller webhallen.com

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

Det räcker alltså med att strypa 12-volten? Trodde inte det var så klyftigt iom att det är en sorts trafo man matar.

Permalänk
Medlem

Det ska funka enligt vad som står på sidorna.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

ja har dimmrat me en zalman kontroller.. funka bra

Permalänk
Medlem

dimmar du ccfl rör så lyser dom lite mindre sen lyser dom kortare

EDIT: alltså i lägnd typ halva röret lyser

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

Det kanske räcker at dimma lite lite innan röret "halveras"

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
dimmar du ccfl rör så lyser dom lite mindre sen lyser dom kortare

EDIT: alltså i lägnd typ halva röret lyser

Jag fattar inte vad du snackar om.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Jag fattar inte vad du snackar om.

Han försöker förklara att om du matar CCFL med för låg spännig så kan det resultera i att en del av röret slutar att lysa helt och hållet:
|;;;;-----|

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

När jag körde med ccfl-rör tidigare så kopplade jag dem på min fläktkontroller och kunde då utan problem skruva ner dem. Men som det sagts så börjar röret "slockna" i ena änden, men har för mig att det började hända ner mot 7v.

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk

Hm.
Man kan dimra ned ett ccflrör en del, notera dock att det fortfarande är en form av lysrör. Och lysrör behöver en viss spänning för att lyckas tända gasen i röret över huvud taget, så dimrar du för mycket kommer det inte lysa alls / delvis endast. Om detta är skadligt för inverter eller ej vet jag inte. Förvänta dig inte att kunna dimra ett lysrör som du kan göra med en glödlampa/halogenlampa bara.

//Delarium

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk

E de inte lättare att köpa våtslipspapper och slipa röret så de blir "frostat" istället? Då blir de en väldigt behaglig känsla!
Har dock ingen bild på de men polaren hade så förut!

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One

Permalänk
Medlem

Gör det enkelt för dig o åk o köp sån "tonings-spray" som raggarna kör med på bakljusen på bilarna, ju tjockare lager du lägger desto mindre lyser det.

Visa signatur

1f u c4n r34d th1s u r34lly n33d t0 g37 l41d

Permalänk

kasken, erfaren raggare ?

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kasken
Gör det enkelt för dig o åk o köp sån "tonings-spray" som raggarna kör med på bakljusen på bilarna, ju tjockare lager du lägger desto mindre lyser det.

och få ett helt annat sken?
De låter inte så jätte smart!

Visa signatur

HP Pavilion dv7-3130eo laptop | Netgear Readynas Duo 1TB | Benq W1000+ 100" | Xbox One